17 - 02 - 2004
Welke merkartikelfabrikant heeft beste televisie-commercial? (17
februari 2004)
Zelfstandige levensmiddelenondernemers reiken prijs uit tijdens
jaarcongres
Op woensdag 21 april 2004 organiseert het Vakcentrum Levensmiddelen
de branche-organisatie voor de zelfstandige
levensmiddelendetaillist de Dag van het Vakcentrum. De dag staat
dit jaar in het teken van Ondernemen is Topsport. Niet alleen
ondernemers en sporters leveren topprestaties, ook mensen en
bedrijven in hun directe omgeving doen dat. De zelfstandige
ondernemers, verzameld in het Vakcentrum, waarderen de prestaties
van de merkartikelfabrikanten die producten produceren en leveren
voor het assortiment van hun bedrijf. Tijdens de komende Dag van
het Vakcentrum wordt deze waardering omgezet in een prijs voor deze
fabrikanten. Dan kiezen de aanwezige ondernemers de Beste
televisie-commercial van 2004. Deze wedstrijd behoeft natuurlijk
enige uitleg.
Jaarlijks worden door merkartikelfabrikanten in levensmiddelen veel
inspanningen verricht om hun producten onder de aandacht te brengen
van de consument. In de distributie van levensmiddelen en
aanverwante merkproducten is de supermarkt het belangrijkste
verkoopkanaal. De merkartikelfabrikant en de zelfstandige
supermarktondernemer werken veelal samen om producten eerst onder
de aandacht en vervolgens in het winkelwagentje van de consument te
krijgen. Merkartikelfabrikanten creëren vraag door rechtstreekse
(televisie)promotie van hun producten bij de consument. Anders
gezegd; de fabrikant geeft de voorzet en de ondernemer kopt de bal
in.
De mening van de zelfstandige levensmiddelendetaillist over de
promotie-inspanningen van de merkartikelfabrikant moet fabrikanten
interesseren. Want de fabrikant die hier hoog scoort krijgt een
extra verkoopargument, meer aandacht en daarmee voorsprong op zijn
concurrenten. Zaken die men vandaag de dag maar ook morgen goed kan
gebruiken in de concurrentieslag met onder meer de private labels.
En los van dit alles, elke fabrikant vindt het natuurlijk ook
gewoon leuk als zijn commercial onder de aandacht wordt gebracht.
Het levert uiteindelijk toch weer meer attentie op.
Hoe verloopt de competitie?
Een jury bestaande uit vertegenwoordigers van alle winkelformules,
bestuurders van het Vakcentrum en het Vakcentrum JuniorenPlatform
onder voorzitterschap van de heer Ralph van Hessen (directeur
Winkelman en Van Hessen) beoordelen alle inzendingen en nomineren
drie televisie-commercials die tijdens de Dag van het Vakcentrum op
woensdag 21 april 2004 aan de congresdeelnemers worden getoond. De
aanwezige ondernemers bepalen vervolgens welke van deze drie de
titel Beste televisie-commercial 2004 mag dragen.
Het doel van deze competitie mag duidelijk zijn: Het aantonen van
de meerwaarde van de samenwerking tussen merkartikelfabrikanten en
zelfstandige ondernemers!
-------------------------
Vakcentrum Levensmiddelen