Imtech / Nieuws
Persbericht over Imtech
20 april 2004
Maritieme Innovation Award voor hightech bruggen aan boord van
schepen
· Minister Peijs reikt Maritieme Innovation Award 2004 uit aan
Imtech
· UniMACS®: hightech concept voor digitale scheepsbrug van de
toekomst
Gouda - Imtech N.V. (technische dienstverlening in Europa)
ontwikkelt zich snel tot dé innovator op de mondiale maritieme
markt. Zo heeft Imtech diverse succesvolle hightech bruggen aan
boord van schepen ontwikkeld. Voor één van deze bruggen heeft
Imtech gisteren uit handen van Karla Peijs, Minister van Verkeer en
Waterstaat, de Maritieme Innovation Award 2004 in ontvangst mogen
nemen. Deze Award, een innovatieprijs van de Holland Marine
Equipment Association, werd toegekend voor de UniMACS Blue Line®,
een basisuitvoering van het door Imtech op de markt gebrachte
geïntegreerde brugconcept UniMACS 3000® voor platformautomatisering
aan boord van schepen.
Uit een groot aantal inzendingen vanuit de gehele Nederlandse
maritieme industrie zijn uiteindelijk drie inzendingen genomineerd,
waarvan twee afkomstig van Imtech. Naast de winnende UniMACS® Blue
Line geïntegreerde scheepsbrug werd namelijk ook de Shoremaster
walomvormers voor super- en mega-jachten genomineerd. Met deze
stroomomvormer worden spanning- en frequentieverschillen tussen `de
wal en het schip' overbrugd.
UniMACS® Blue Line: hightech bruggen aan boord van schepen
Imtech Marine & Offshore, de Imtech-divisie gespecialiseerd in
maritieme technologie, heeft al enige jaren geleden het succesvolle
geïntegreerde brugconcept UniMACS 3000® op de markt gebracht.
Nieuwe ontwikkelingen op basis van dit-concept zijn:
· MOAC: de hightech digitale scheepsbrug van de toekomst, voorzien
van touch screen bediening en een state of the art console ontwerp;
· SMCS (Submarine Motion Control System): een speciaal
besturingssysteem ontwikkeld voor onderzeeboten;
· Scheepsbrugsimulatoren: een hightech simulator waarmee operaties
en potentieel gevaarlijke situaties op zee nagebootst kunnen
worden;
· Blue Line®: een vereenvoudigde en prijsaantrekkelijke uitvoering
van het UniMACS® 3000 brugconcept;
Bij al deze innovaties gaat het om een centrale bedieningspositie
(brug) voor complete platformautomatisering, waarin alle beheers-
en besturingsfuncties - noodzakelijk voor veilige navigatie,
besturing en controle van alle technologie aan boord van schepen -
in één automatiseringssysteem geïntegreerd worden. Hiermee speelt
Imtech in op wensen van scheepswerven en -eigenaren om te komen tot
grotere veiligheid, betere controle en gunstigere exploitatie.
Inmiddels zijn vele schepen uitgerust met Imtech-bruggen en
automatiseringsoplossingen. Recent zijn er bijvoorbeeld opdrachten
verkregen voor renovatie van de platformautomatisering aan boord
van zes Griekse marinefregatten. Ook wordt de
platformautomatisering aan boord van het nieuwe amfibisch
transportschip van de Koninklijke Marine (LPD-2) en aan boord van
diverse megajachten in Nederland en Duitsland door Imtech verzorgd.
Ook in Engeland, Polen en België lopen dergelijke opdrachten.
Daarnaast zijn diverse complexe baggervaartuigen, waaronder vijf
baggerschepen voor de Belgische baggeraar Jan de Nul, een tweetal
transportschepen van het Chinese Cosco en een boeienlegger voor het
Midden Oosten van een Imtech-brug voorzien. De totale waarde van
deze orders bedraagt circa 50 miljoen euro.
Een nieuwe opdracht is de inrichting van een scheepsbrugsimulator
bij het Maritieme Opleidings Centrum van de provincie West
Vlaanderen in Zeebrugge te België. Deze order wordt in goede
samenwerking met IHC Systems en het maritieme onderzoeksinstituut
MARIN uitgevoerd en bestaat uit drie delen: een simulator voor
vrachtschepen en tankers, een simulator voor baggerschepen en een
simulator voor visserijschepen.
Foto (vrij van rechten)
Een Imtech-cockpit aan boord van Hr. Ms. Snellius, een
hydrografisch meetvoertuig van de Koninklijk Nederlandse Marine
Imtech NV