Imtech NV

Imtech / Nieuws
Persbericht over Imtech

20 april 2004

Maritieme Innovation Award voor hightech bruggen aan boord van schepen

· Minister Peijs reikt Maritieme Innovation Award 2004 uit aan Imtech
· UniMACS®: hightech concept voor digitale scheepsbrug van de toekomst

Gouda - Imtech N.V. (technische dienstverlening in Europa) ontwikkelt zich snel tot dé innovator op de mondiale maritieme markt. Zo heeft Imtech diverse succesvolle hightech bruggen aan boord van schepen ontwikkeld. Voor één van deze bruggen heeft Imtech gisteren uit handen van Karla Peijs, Minister van Verkeer en Waterstaat, de Maritieme Innovation Award 2004 in ontvangst mogen nemen. Deze Award, een innovatieprijs van de Holland Marine Equipment Association, werd toegekend voor de UniMACS Blue Line®, een basisuitvoering van het door Imtech op de markt gebrachte geïntegreerde brugconcept UniMACS 3000® voor platformautomatisering aan boord van schepen.

Uit een groot aantal inzendingen vanuit de gehele Nederlandse maritieme industrie zijn uiteindelijk drie inzendingen genomineerd, waarvan twee afkomstig van Imtech. Naast de winnende UniMACS® Blue Line geïntegreerde scheepsbrug werd namelijk ook de Shoremaster walomvormers voor super- en mega-jachten genomineerd. Met deze stroomomvormer worden spanning- en frequentieverschillen tussen `de wal en het schip' overbrugd.

UniMACS® Blue Line: hightech bruggen aan boord van schepen Imtech Marine & Offshore, de Imtech-divisie gespecialiseerd in maritieme technologie, heeft al enige jaren geleden het succesvolle geïntegreerde brugconcept UniMACS 3000® op de markt gebracht. Nieuwe ontwikkelingen op basis van dit-concept zijn: · MOAC: de hightech digitale scheepsbrug van de toekomst, voorzien van touch screen bediening en een state of the art console ontwerp; · SMCS (Submarine Motion Control System): een speciaal besturingssysteem ontwikkeld voor onderzeeboten; · Scheepsbrugsimulatoren: een hightech simulator waarmee operaties en potentieel gevaarlijke situaties op zee nagebootst kunnen worden;
· Blue Line®: een vereenvoudigde en prijsaantrekkelijke uitvoering van het UniMACS® 3000 brugconcept;

Bij al deze innovaties gaat het om een centrale bedieningspositie (brug) voor complete platformautomatisering, waarin alle beheers- en besturingsfuncties - noodzakelijk voor veilige navigatie, besturing en controle van alle technologie aan boord van schepen - in één automatiseringssysteem geïntegreerd worden. Hiermee speelt Imtech in op wensen van scheepswerven en -eigenaren om te komen tot grotere veiligheid, betere controle en gunstigere exploitatie.

Inmiddels zijn vele schepen uitgerust met Imtech-bruggen en automatiseringsoplossingen. Recent zijn er bijvoorbeeld opdrachten verkregen voor renovatie van de platformautomatisering aan boord van zes Griekse marinefregatten. Ook wordt de platformautomatisering aan boord van het nieuwe amfibisch transportschip van de Koninklijke Marine (LPD-2) en aan boord van diverse megajachten in Nederland en Duitsland door Imtech verzorgd. Ook in Engeland, Polen en België lopen dergelijke opdrachten. Daarnaast zijn diverse complexe baggervaartuigen, waaronder vijf baggerschepen voor de Belgische baggeraar Jan de Nul, een tweetal transportschepen van het Chinese Cosco en een boeienlegger voor het Midden Oosten van een Imtech-brug voorzien. De totale waarde van deze orders bedraagt circa 50 miljoen euro.

Een nieuwe opdracht is de inrichting van een scheepsbrugsimulator bij het Maritieme Opleidings Centrum van de provincie West Vlaanderen in Zeebrugge te België. Deze order wordt in goede samenwerking met IHC Systems en het maritieme onderzoeksinstituut MARIN uitgevoerd en bestaat uit drie delen: een simulator voor vrachtschepen en tankers, een simulator voor baggerschepen en een simulator voor visserijschepen.

Foto (vrij van rechten)
Een Imtech-cockpit aan boord van Hr. Ms. Snellius, een hydrografisch meetvoertuig van de Koninklijk Nederlandse Marine