april 2004
Proef Reclame op steigerdoeken in Centrum Den Haag (20 april)
Vandaag heeft het College van Burgemeester & Wethouders van Den Haag
besloten om in het centrumgebied van Den Haag een proef te doen met
reclame op steigerdoeken. Het College heeft hiertoe besloten omdat
steigers met zogenaamde Arbo-doeken veelal een negatieve invloed op de
kwaliteit van de openbare ruimte hebben. De gemeente verwacht dat
vervanging van Arbo-doeken door reclamedoeken een positief effect
heeft op de kwaliteit en beleving van de openbare ruimte.
Er zijn enkele ervaringen in de stad met reclame op steigerdoeken. De
proef duurt een jaar en start in mei 2004 en schept een beleidskader.
Door deze pilot hoopt de gemeente inzicht te krijgen in:
- hoe de markt voor reclame op steigerdoeken zich ontwikkelt;
- of er een voldoende mate van kwaliteit bereikt kan worden;
- wat het effect van de reclamedoeken op de kwaliteit van de openbare
ruimte zal zijn;
- wat de maatschappelijke reacties zullen zijn;
- en of de regeling zoals die nu in het kader van de proef is
vastgelegd, kan worden vastgelegd in definitief beleid ten aanzien van
reclamedoeken op steigers.
Voor reclamemakers zijn grote formaten reclame op toplocaties
aantrekkelijk. Reclamedoeken kunnen geld opleveren voor zowel de
reclamebemiddelaar als voor de eigenaren van het achterliggende pand.
Deze laatste kan uit de opbrengsten een deel van de renovatie- of
onderhoudskosten betalen. Ook voor de gemeente kunnen deze doeken een
bron van inkomsten vormen, zoals blijkt uit ervaringen in andere
steden.
Gemeente Den Haag