Gemeente Den Haag

april 2004
Taalonderwijs staat volgend schooljaar hoog op de agenda (20 april)

Taalonderwijs krijgt het komende schooljaar veel aandacht op Haagse scholen. Zo start in augustus 2004 een kopklas voor talentvolle leerlingen die door een taalachterstand na de basisschool niet direct door kunnen stromen naar havo of vwo, maar daar wel de capaciteiten en motivatie hebben. In de kopklas krijgen leerlingen een jaar lang intensief taalonderwijs. Pierre Heijnen, wethouder van Onderwijs is blij dat de kopklas nu ook in Den Haag begint. "Een kopklas geeft leerlingen meer tijd hun talenten tot ontwikkeling te brengen" aldus Heijnen. Deze en andere plannen staan in het 'Stedelijk jaarplan lokaal onderwijsplan 2004-2005'. Het jaarplan wordt door het College van B&W aangeboden aan de raadscommissie Onderwijs, Sociale zaken, Cultuur en Integratie (OSCI).

De gemeente Den Haag wil nog voor de start van het nieuwe schooljaar een stedelijk taalbeleidsplan opstellen, dat met ingang van het schooljaar 2004-2005 wordt uitgevoerd. Het plan heeft betrekking op alle leeftijdscategorieën van het lokaal onderwijsplan. Er worden activiteiten opgenomen die door de scholen zelf en door de gemeente worden uitgevoerd. Deze activiteiten dragen bij aan het versterken van de doorgaande lijn tussen aanbieders van taalonderwijs, zoals de voorschool, de basisschool en het voortgezet onderwijs. Daarbij wordt specifieke aandacht gegeven aan woordenschat, begrijpend lezen en begrijpend luisteren.

In het stedelijk jaarplan staat dat het verbeteren van taalprestaties bij uitstek iets is dat op school moet gebeuren. Daarom zijn basisscholen verplicht een deel van de middelen die zij van de gemeente krijgen voor het terugdringen van onderwijsachterstanden, in te zetten voor het versterken van taalonderwijs in de eigen school.

Voorschool
Naast taalonderwijs is er in het jaarplan 2004-2005 aandacht voor onder meer de voorschool. De gemeente wil het aantal voorscholen uitbreiden van 51 tot 57. De kwaliteit van de voorschool wordt versterkt. Andere onderwerpen die onder meer in het jaarplan aan de orde komen zijn het Time-Out project voor jongeren tijdelijk niet te handhaven zijn op school, schoolgericht maatschappelijk werk, oudereducatie, sportintroductie en -keuze, verlengde schooldag terugdringen van de wachtlijsten in het speciaal onderwijs, de versterking van digitaal leren, de aanpak van het lerarentekort en de professionalisering.

In het voorjaar van 2002 heeft de gemeenteraad het lokaal onderwijsplan 'Samen Scholen' vastgesteld. In dit plan staan de ambities van de gemeente en de Haagse schoolbesturen voor de periode van 2002-2006. Het plan maakt onderscheid tussen initiatieven voor het jonge kind (0 tot 6 jaar), de Brede Buurtschool (4 tot 12 jaar) en Scholenwerk (12 tot 18 jaar). Het jaarplan 2004-2005 wordt samen met het Stedelijk jaarverslag lokaal onderwijsplan 2002-2003, met daarin een overzicht van de activiteiten in dat schooljaar, aangeboden aan de raadscommissie OSCI.