april 2004
Taalonderwijs staat volgend schooljaar hoog op de agenda (20 april)
Taalonderwijs krijgt het komende schooljaar veel aandacht op Haagse
scholen. Zo start in augustus 2004 een kopklas voor talentvolle
leerlingen die door een taalachterstand na de basisschool niet direct
door kunnen stromen naar havo of vwo, maar daar wel de capaciteiten en
motivatie hebben. In de kopklas krijgen leerlingen een jaar lang
intensief taalonderwijs. Pierre Heijnen, wethouder van Onderwijs is
blij dat de kopklas nu ook in Den Haag begint. "Een kopklas geeft
leerlingen meer tijd hun talenten tot ontwikkeling te brengen" aldus
Heijnen. Deze en andere plannen staan in het 'Stedelijk jaarplan
lokaal onderwijsplan 2004-2005'. Het jaarplan wordt door het College
van B&W aangeboden aan de raadscommissie Onderwijs, Sociale zaken,
Cultuur en Integratie (OSCI).
De gemeente Den Haag wil nog voor de start van het nieuwe schooljaar
een stedelijk taalbeleidsplan opstellen, dat met ingang van het
schooljaar 2004-2005 wordt uitgevoerd. Het plan heeft betrekking op
alle leeftijdscategorieën van het lokaal onderwijsplan. Er worden
activiteiten opgenomen die door de scholen zelf en door de gemeente
worden uitgevoerd. Deze activiteiten dragen bij aan het versterken van
de doorgaande lijn tussen aanbieders van taalonderwijs, zoals de
voorschool, de basisschool en het voortgezet onderwijs. Daarbij wordt
specifieke aandacht gegeven aan woordenschat, begrijpend lezen en
begrijpend luisteren.
In het stedelijk jaarplan staat dat het verbeteren van taalprestaties
bij uitstek iets is dat op school moet gebeuren. Daarom zijn
basisscholen verplicht een deel van de middelen die zij van de
gemeente krijgen voor het terugdringen van onderwijsachterstanden, in
te zetten voor het versterken van taalonderwijs in de eigen school.
Voorschool
Naast taalonderwijs is er in het jaarplan 2004-2005 aandacht voor
onder meer de voorschool. De gemeente wil het aantal voorscholen
uitbreiden van 51 tot 57. De kwaliteit van de voorschool wordt
versterkt. Andere onderwerpen die onder meer in het jaarplan aan de
orde komen zijn het Time-Out project voor jongeren tijdelijk niet te
handhaven zijn op school, schoolgericht maatschappelijk werk,
oudereducatie, sportintroductie en -keuze, verlengde schooldag
terugdringen van de wachtlijsten in het speciaal onderwijs, de
versterking van digitaal leren, de aanpak van het lerarentekort en de
professionalisering.
In het voorjaar van 2002 heeft de gemeenteraad het lokaal
onderwijsplan 'Samen Scholen' vastgesteld. In dit plan staan de
ambities van de gemeente en de Haagse schoolbesturen voor de periode
van 2002-2006. Het plan maakt onderscheid tussen initiatieven voor het
jonge kind (0 tot 6 jaar), de Brede Buurtschool (4 tot 12 jaar) en
Scholenwerk (12 tot 18 jaar). Het jaarplan 2004-2005 wordt samen met
het Stedelijk jaarverslag lokaal onderwijsplan 2002-2003, met daarin
een overzicht van de activiteiten in dat schooljaar, aangeboden aan de
raadscommissie OSCI.
Gemeente Den Haag