Dienstenbond CNV

Aan onze leden bij AEGON Retail Direct (AEGON Spaarbeleg) m.n. AXENT/AEGON, Spaarbeleg en SpaarAdvies
20-04-2004

Hierbij willen de vakorganisaties u op de hoogte brengen van enkele recente ontwikkelingen in het overleg met AEGON.

Uitnodiging gesprek arbeidsvoorwaarden
In februari j.l. zijn de bonden uitgenodigd voor een informeel oriënterend gesprek met de leiding van de nieuwe marketing- en verkoop unit AEGON Retail Direct inmiddels omgedoopt tot AEGON Spaarbeleg om kennis te nemen van de visie van AEGON op de toekomstige arbeidsvoorwaardenontwikkeling in de verkoopkanalen die door ARD worden bestreken, met name Axent/Aegon.

Aan de hand van een sheetpresentatie zijn ons allereerst de hoofdlijnen uitgelegd van de verkoopstrategie en het relatiebeheer zoals AEGON die voor ogen heeft in de retail kanalen. Vervolgens werd aangegeven dat met name de ontwikkeling van nieuwe producten en diensten wat AEGON betreft om een andere benadering van de arbeidsvoorwaarden van de buitendienst vraagt dan tot dusverre. Met name betreft dit de beloningsstructuur, zowel het vaste inkomen als de provisieregelingen en de wijze waarop deze worden vastgelegd.

Huidige situatie
Zoals u weet kent Axent/Aegon een eigen (op de CAO Commerciële Verzekeringen geënte) cao, die tot 1 juni 2005 loopt, waarin deze onderwerpen zijn vastgelegd en inhoudelijk door middel van cao-onderhandelingen kunnen worden gewijzigd. In het kader van de herstructurering van AEGON worden de verzekeringsactiviteiten van Axent geleidelijk steeds verder geïntegreerd in AEGON Nederland. De resterende onderneming krijgt daardoor steeds meer het karakter van een tussenpersoonorganisatie.

Bij Spaarbeleg worden de arbeidsvoorwaarden/-verhoudingen in het veld bepaald door een franchising fomule, er is daardoor geen sprake van een loondienstverband dat zich leent voor cao- of vergelijkbare afspraken.

Bij SpaarAdvies is sprake van individuele arbeidsovereenkomsten en interne bedrijfsregelingen ten aanzien van salaris en provisie.

Andere aanpak overleg beloningsstructuur
Waar AEGON kortgezegd naar toe wil, is dat de verschillende onderdelen die onder ARD vallen, vanuit de centrale leiding van ARD worden aangestuurd, als min of meer aparte onderdelen hun eigen productlijnen en cliëntrelaties bedienen en ook qua arbeidsvoorwaarden hun eigen formules blijven behouden. Het ontwikkelen van nieuwe producten en verkoopformules die AEGON c.q. ARD en samenstellende onderdelen in staat stellen (beter) winstgevend te opereren vraagt echter volgens AEGON inhoudelijk en procesmatig om een andere aanpak van de arbeidsvoorwaarden: AEGON zou met name de concrete inhoud van de provisieregelingen bij voorkeur op OR-niveau willen regelen.

Voor de medewerkers die werkzaam zijn in de productontwikkeling, marketing en overige meer kantoorgebonden c.q.
binnendienst-activiteiten zouden de gangbare AEGON arbeidsvoorwaarden moeten gelden: de CAO Commerciële Verzekeringen Binnendienst aangevuld met de bedrijfseigen AEGON arbeidsvoorwaarden zoals overeengekomen met de Centrale Ondernemingsraad van AEGON Nederland (het zgn. P-boek).

Bij overgang vanuit Axent of een ander bedrijf c.q. bedrijfsonderdeel dient men dan te worden ingepast in de AEGON arbeidsvoorwaarden. Dit is in essentie een technisch proces waarvan zowel AEGON als de vakorganisaties veronderstellen dat hier wel uit te komen is. NB Naar de mening van de bonden kan dit bijvoorbeeld voor Axent medewerkers met zich brengen dat oude rechten vanuit de Axent cao worden meegenomen of geconverteerd; hierover heeft nog geen overleg plaatsgehad.

Hetzelfde geldt voor medewerkers die overgaan naar de CAO Commerciële Verzekeringen Buitendienst aangevuld met de AEGON arbeidsvoorwaarden, al komen we hier mogelijk ingewikkelder situaties tegen.

De meest problematische exercitie is de wijze van regelen van de arbeidsvoorwaarden van de Axent buitendienst medewerkers, als hun cao zou komen te vervallen. Hun regelingen zijn immers deels afkomstig vanuit het verleden (de rechtsvoorgangers van Axent), indirect geënt op de CAO Commerciële Verzekeringen, en verder bedrijfseigen aan Axent, dat langzamerhand het karakter van een sterfhuis dreigt te krijgen: een belangrijk deel van het werk is via Project Herman verdwenen, vele medewerkers zijn naar elders vertrokken, en er is een niet gering verloop onder de achterblijvers.

Wij hebben in eerste instantie gereageerd met het standpunt dat alles dat nu tot het terrein van de vakorganisaties behoort dus ook de belonings-/provisieregelingen bij Axent primair zo dient te blijven, maar dat wij bereid zijn intern na te gaan of de vorm waarin dat gebeurt meer ruimte zou kunnen bieden voor (technische) beïnvloeding vanuit de medezeggenschap.

Arbeidsvoorwaarden en werkgelegenheid huidige medewerkers In een tweede informeel-oriënterend gesprek heeft AEGON de eigen benadering wat verder geconcretiseerd en daarbij aangegeven bereid te zijn tot het vastleggen van garantie-trajecten voor huidige buitendienstmedewerkers, binnen nader overeen te komen kaders. Ook, dat men niet uit is op harmonisatie van arbeidsvoorwaarden, maar met name een nieuw pakket wil neerzetten dat met vakorganisaties wordt uitonderhandeld, maar waarin de provisieregeling aan de medezeggenschap wordt overgelaten. Gedacht werd aan een compartimentsgewijze aanpak die aansluit op de huidige bedrijfsstructuren en ruimte biedt voor behoud van bestaande regelingen en constructies, in de vorm van garantietrajecten met keuzemogelijkheden om naar een andere beloningstructuur over te gaan. Daarbij zou dan ook kunnen worden vastgelegd dat de huidige producten en daaraan verbonden regelingen hun levensvatbaarheid behouden voor de buitendienstadviseurs die daarvoor kiezen.