Aan onze leden bij AEGON Retail Direct (AEGON Spaarbeleg) m.n.
AXENT/AEGON, Spaarbeleg en SpaarAdvies
20-04-2004
Hierbij willen de vakorganisaties u op de hoogte brengen van enkele
recente ontwikkelingen in het overleg met AEGON.
Uitnodiging gesprek arbeidsvoorwaarden
In februari j.l. zijn de bonden uitgenodigd voor een informeel
oriënterend gesprek met de leiding van de nieuwe marketing- en verkoop
unit AEGON Retail Direct inmiddels omgedoopt tot AEGON Spaarbeleg om
kennis te nemen van de visie van AEGON op de toekomstige
arbeidsvoorwaardenontwikkeling in de verkoopkanalen die door ARD
worden bestreken, met name Axent/Aegon.
Aan de hand van een sheetpresentatie zijn ons allereerst de
hoofdlijnen uitgelegd van de verkoopstrategie en het relatiebeheer
zoals AEGON die voor ogen heeft in de retail kanalen. Vervolgens werd
aangegeven dat met name de ontwikkeling van nieuwe producten en
diensten wat AEGON betreft om een andere benadering van de
arbeidsvoorwaarden van de buitendienst vraagt dan tot dusverre. Met
name betreft dit de beloningsstructuur, zowel het vaste inkomen als de
provisieregelingen en de wijze waarop deze worden vastgelegd.
Huidige situatie
Zoals u weet kent Axent/Aegon een eigen (op de CAO Commerciële
Verzekeringen geënte) cao, die tot 1 juni 2005 loopt, waarin deze
onderwerpen zijn vastgelegd en inhoudelijk door middel van
cao-onderhandelingen kunnen worden gewijzigd. In het kader van de
herstructurering van AEGON worden de verzekeringsactiviteiten van
Axent geleidelijk steeds verder geïntegreerd in AEGON Nederland. De
resterende onderneming krijgt daardoor steeds meer het karakter van
een tussenpersoonorganisatie.
Bij Spaarbeleg worden de arbeidsvoorwaarden/-verhoudingen in het veld
bepaald door een franchising fomule, er is daardoor geen sprake van
een loondienstverband dat zich leent voor cao- of vergelijkbare
afspraken.
Bij SpaarAdvies is sprake van individuele arbeidsovereenkomsten en
interne bedrijfsregelingen ten aanzien van salaris en provisie.
Andere aanpak overleg beloningsstructuur
Waar AEGON kortgezegd naar toe wil, is dat de verschillende onderdelen
die onder ARD vallen, vanuit de centrale leiding van ARD worden
aangestuurd, als min of meer aparte onderdelen hun eigen productlijnen
en cliëntrelaties bedienen en ook qua arbeidsvoorwaarden hun eigen
formules blijven behouden. Het ontwikkelen van nieuwe producten en
verkoopformules die AEGON c.q. ARD en samenstellende onderdelen in
staat stellen (beter) winstgevend te opereren vraagt echter volgens
AEGON inhoudelijk en procesmatig om een andere aanpak van de
arbeidsvoorwaarden: AEGON zou met name de concrete inhoud van de
provisieregelingen bij voorkeur op OR-niveau willen regelen.
Voor de medewerkers die werkzaam zijn in de productontwikkeling,
marketing en overige meer kantoorgebonden c.q.
binnendienst-activiteiten zouden de gangbare AEGON arbeidsvoorwaarden
moeten gelden: de CAO Commerciële Verzekeringen Binnendienst aangevuld
met de bedrijfseigen AEGON arbeidsvoorwaarden zoals overeengekomen met
de Centrale Ondernemingsraad van AEGON Nederland (het zgn. P-boek).
Bij overgang vanuit Axent of een ander bedrijf c.q. bedrijfsonderdeel
dient men dan te worden ingepast in de AEGON arbeidsvoorwaarden. Dit
is in essentie een technisch proces waarvan zowel AEGON als de
vakorganisaties veronderstellen dat hier wel uit te komen is. NB Naar
de mening van de bonden kan dit bijvoorbeeld voor Axent medewerkers
met zich brengen dat oude rechten vanuit de Axent cao worden
meegenomen of geconverteerd; hierover heeft nog geen overleg
plaatsgehad.
Hetzelfde geldt voor medewerkers die overgaan naar de CAO Commerciële
Verzekeringen Buitendienst aangevuld met de AEGON arbeidsvoorwaarden,
al komen we hier mogelijk ingewikkelder situaties tegen.
De meest problematische exercitie is de wijze van regelen van de
arbeidsvoorwaarden van de Axent buitendienst medewerkers, als hun cao
zou komen te vervallen. Hun regelingen zijn immers deels afkomstig
vanuit het verleden (de rechtsvoorgangers van Axent), indirect geënt
op de CAO Commerciële Verzekeringen, en verder bedrijfseigen aan
Axent, dat langzamerhand het karakter van een sterfhuis dreigt te
krijgen: een belangrijk deel van het werk is via Project Herman
verdwenen, vele medewerkers zijn naar elders vertrokken, en er is een
niet gering verloop onder de achterblijvers.
Wij hebben in eerste instantie gereageerd met het standpunt dat alles
dat nu tot het terrein van de vakorganisaties behoort dus ook de
belonings-/provisieregelingen bij Axent primair zo dient te blijven,
maar dat wij bereid zijn intern na te gaan of de vorm waarin dat
gebeurt meer ruimte zou kunnen bieden voor (technische) beïnvloeding
vanuit de medezeggenschap.
Arbeidsvoorwaarden en werkgelegenheid huidige medewerkers
In een tweede informeel-oriënterend gesprek heeft AEGON de eigen
benadering wat verder geconcretiseerd en daarbij aangegeven bereid te
zijn tot het vastleggen van garantie-trajecten voor huidige
buitendienstmedewerkers, binnen nader overeen te komen kaders. Ook,
dat men niet uit is op harmonisatie van arbeidsvoorwaarden, maar met
name een nieuw pakket wil neerzetten dat met vakorganisaties wordt
uitonderhandeld, maar waarin de provisieregeling aan de
medezeggenschap wordt overgelaten. Gedacht werd aan een
compartimentsgewijze aanpak die aansluit op de huidige
bedrijfsstructuren en ruimte biedt voor behoud van bestaande
regelingen en constructies, in de vorm van garantietrajecten met
keuzemogelijkheden om naar een andere beloningstructuur over te gaan.
Daarbij zou dan ook kunnen worden vastgelegd dat de huidige producten
en daaraan verbonden regelingen hun levensvatbaarheid behouden voor de
buitendienstadviseurs die daarvoor kiezen.
Dienstenbond CNV