20-4-2004
Grönholm tweede in Rally van Nieuw-Zeeland
Marcus Grönholm had na drie dagen en 23 razendsnelle
klassementsproeven in Nieuw-Zeeland slechts 5,9 seconden achterstand
op rallywinnaar Petter Solberg. Het was een bloedstollend
titatengevecht, waarbij de Noorse wereldkampioen met zijn Subaru net
een foutje minder maakte dan de Peugeot-rijder.
Maar teleurstelling was er niet bij Grönholm integendeel. Want van
start tot finish had de Peugeot 307 WRC zich betrouwbaar getoond.
Datzelfde gold voor het tweede exemplaar van Harri Rovanperä. Hij
finishte als vijfde en zal alle overige gravelrallys dit jaar met de
307 WRC rijden. Dit was onze beste wedstrijd van het nieuwe seizoen.
De technische ontwikkelingen van de afgelopen tijd en het langdurige
testen hebben hun vruchten afgeworpen, aldus Grönholm.
Na de voor Peugeot zo moeizaam verlopen Rally van Mexico richtte de
aandacht zich vooral op de besturing en transmissie van de 307 WRC. De
zorgenkindjes werden aangepakt en er volgden uitvoerige testen, bijna
twee weken lang in Spanje en daarna korte tijd op ruwe gravel in
Zuid-Frankrijk. Het resultaat van alle inspanningen was duidelijk
merkbaar in Nieuw-Zeeland; de Peugeots vertoonden geen enkel
mankement.
De Rally van Nieuw-Zeeland, die op het noordereiland wordt verreden,
staat bekend om het schitterende landschappelijke decor en de
gravelwegen met veelal zeer snelle, vloeiende bochten. De wedstrijd is
bij de rallyrijders unaniem zeer geliefd, omdat zij zich helemaal
kunnen uitleven en het beste van zichzelf kunnen geven. Voor het eerst
werd het Mille Pistes-systeem gehanteerd, genoemd naar de gelijknamige
Franse gravelrally. Daarbij heeft s ochtends de proevenverkenning
plaats, waarna s middags datzelfde traject voor de wedstrijd wordt
gereden.
Op zn kant
Het werd drie dagen lang stof happen, want afgezien van de ochtenddauw
bleef het tijdens alle etappes droog. Van meet af aan ging het tussen
Petter Solberg (Subaru), 307-rijders Harri Rovanperä en Marcus
Grönholm, en Markko Märtin (Ford). Dat was ook de volgorde na de
eerste dag, waarop Grönholm KP 5 en Rovanperä KPs 6 en 7 won. Voor de
vervanger van Freddy Loix een knappe prestatie, want dit was nog maar
zijn tweede wedstrijd met de 307 WRC. Grönholm echter liet zich op KP
6 verrassen door een langzame bocht. Daar ging ik vorig jaar op twee
wielen doorheen, maar deze keer viel de auto op zn kant. Heel stom dat
kostte me meer dan een halve minuut. Beide Peugeots lagen kortstondig
aan de leiding, maar regerend wereldkampioen Solberg toonde zich
consistenter.
Op dag twee ging Grönholm in de aanval, terwijl Rovanperä zich ertoe
beperkte zoveel mogelijk kilometers en ervaring achter de wielen van
zijn 307 WRC te verzamelen. Grönholm begon met winst op KPs 10 en 11
en zette ook snelste tijden op KPs 14 en 15. Maar Solberg counterde en
bleef aan kop, terwijl Markko Märtin zich tussen beide Peugeots in
nestelde. De Citroëns van Sébastien Loeb en Carlos Sainz vormden deze
keer geen serieuze bedreiging.
Maximum attacks
Van de zes proeven op de finaledag gingen er drie naar Grönholm en
gaandeweg nam de Fin even de leiding in het klassement, maar Solberg
beantwoordde andermaal de maximum attacks van de Peugeot-rijder. Beide
kemphanen maakten onderweg kleine foutjes, waarbij de Noor de minste
tijd verloor. Al met al kon Peugeot dik tevreden zijn met het
resultaat, want bij de constructeurs liep het merk in op Ford en
Citroën. De spanning in het World Rally Championship wordt vooral
weergegeven door de tussenstand bij de rijders. In de top-vier is het
onderlinge verschil steeds één punt. Bij de tegenvoeters leverde
Daniel Carlsson een opvallende prestatie. Met de Peugeot 206 WRC van
Bozian Racing werd de jonge Zweed achtste en daarmee de beste
privérijder.
De volgende wedstrijd is niet alleen geografisch een tegenpool van
Nieuw-Zeeland, maar ook qua karakter. Want hoewel Cyprus ook een
onverhard evenement is, zijn de bochten over het algemeen zo krap, dat
deze eilandrally verreweg de langzaamste is uit de serie.
AutoRai