AutoRai

20-4-2004

Grönholm tweede in Rally van Nieuw-Zeeland

Marcus Grönholm had na drie dagen en 23 razendsnelle klassementsproeven in Nieuw-Zeeland slechts 5,9 seconden achterstand op rallywinnaar Petter Solberg. Het was een bloedstollend titatengevecht, waarbij de Noorse wereldkampioen met zijn Subaru net een foutje minder maakte dan de Peugeot-rijder.

Maar teleurstelling was er niet bij Grönholm integendeel. Want van start tot finish had de Peugeot 307 WRC zich betrouwbaar getoond. Datzelfde gold voor het tweede exemplaar van Harri Rovanperä. Hij finishte als vijfde en zal alle overige gravelrallys dit jaar met de 307 WRC rijden. Dit was onze beste wedstrijd van het nieuwe seizoen. De technische ontwikkelingen van de afgelopen tijd en het langdurige testen hebben hun vruchten afgeworpen, aldus Grönholm.

Na de voor Peugeot zo moeizaam verlopen Rally van Mexico richtte de aandacht zich vooral op de besturing en transmissie van de 307 WRC. De zorgenkindjes werden aangepakt en er volgden uitvoerige testen, bijna twee weken lang in Spanje en daarna korte tijd op ruwe gravel in Zuid-Frankrijk. Het resultaat van alle inspanningen was duidelijk merkbaar in Nieuw-Zeeland; de Peugeots vertoonden geen enkel mankement.

De Rally van Nieuw-Zeeland, die op het noordereiland wordt verreden, staat bekend om het schitterende landschappelijke decor en de gravelwegen met veelal zeer snelle, vloeiende bochten. De wedstrijd is bij de rallyrijders unaniem zeer geliefd, omdat zij zich helemaal kunnen uitleven en het beste van zichzelf kunnen geven. Voor het eerst werd het Mille Pistes-systeem gehanteerd, genoemd naar de gelijknamige Franse gravelrally. Daarbij heeft s ochtends de proevenverkenning plaats, waarna s middags datzelfde traject voor de wedstrijd wordt gereden.

Op zn kant
Het werd drie dagen lang stof happen, want afgezien van de ochtenddauw bleef het tijdens alle etappes droog. Van meet af aan ging het tussen Petter Solberg (Subaru), 307-rijders Harri Rovanperä en Marcus Grönholm, en Markko Märtin (Ford). Dat was ook de volgorde na de eerste dag, waarop Grönholm KP 5 en Rovanperä KPs 6 en 7 won. Voor de vervanger van Freddy Loix een knappe prestatie, want dit was nog maar zijn tweede wedstrijd met de 307 WRC. Grönholm echter liet zich op KP 6 verrassen door een langzame bocht. Daar ging ik vorig jaar op twee wielen doorheen, maar deze keer viel de auto op zn kant. Heel stom dat kostte me meer dan een halve minuut. Beide Peugeots lagen kortstondig aan de leiding, maar regerend wereldkampioen Solberg toonde zich consistenter.

Op dag twee ging Grönholm in de aanval, terwijl Rovanperä zich ertoe beperkte zoveel mogelijk kilometers en ervaring achter de wielen van zijn 307 WRC te verzamelen. Grönholm begon met winst op KPs 10 en 11 en zette ook snelste tijden op KPs 14 en 15. Maar Solberg counterde en bleef aan kop, terwijl Markko Märtin zich tussen beide Peugeots in nestelde. De Citroëns van Sébastien Loeb en Carlos Sainz vormden deze keer geen serieuze bedreiging.

Maximum attacks
Van de zes proeven op de finaledag gingen er drie naar Grönholm en gaandeweg nam de Fin even de leiding in het klassement, maar Solberg beantwoordde andermaal de maximum attacks van de Peugeot-rijder. Beide kemphanen maakten onderweg kleine foutjes, waarbij de Noor de minste tijd verloor. Al met al kon Peugeot dik tevreden zijn met het resultaat, want bij de constructeurs liep het merk in op Ford en Citroën. De spanning in het World Rally Championship wordt vooral weergegeven door de tussenstand bij de rijders. In de top-vier is het onderlinge verschil steeds één punt. Bij de tegenvoeters leverde Daniel Carlsson een opvallende prestatie. Met de Peugeot 206 WRC van Bozian Racing werd de jonge Zweed achtste en daarmee de beste privérijder.

De volgende wedstrijd is niet alleen geografisch een tegenpool van Nieuw-Zeeland, maar ook qua karakter. Want hoewel Cyprus ook een onverhard evenement is, zijn de bochten over het algemeen zo krap, dat deze eilandrally verreweg de langzaamste is uit de serie.