Provincie Overijssel

Regiomarketing in toeristische sector

Overijssel wordt niet langer als één toeristisch gebied gepromoot, maar als vijf verschillende regionale 'merken' met elk hun gebiedseigen kenmerken en onderscheidend vermogen. Het gaat om de Kop van Overijssel, het Vechtdal, Salland, Twente en de Hanzesteden. Dat is op hoofdlijnen de inzet van een samenwerkingsovereenkomst die afgelopen vrijdag door het Gelders Overijssel Bureau voor Toerisme (GOBT) en de Regionale Bureaus voor Toerisme werd ondertekend.

De nieuwe werkwijze en de indeling in gebieden kwam niet zonder slag of stoot tot stand. Het proces tot schaalvergroting bij de VVV's kwam maar moeizaam van de grond, wat uiteindelijk reden was om bij de provincie voor hulp aan te kloppen. De provincie heeft vervolgens haar regisseursrol opgepakt om een goede provinciedekkende structuur voor de promotie van Overijssel te krijgen. Dit houdt in dat er per gebied een Regionaal Bureau voor Toerisme komt dat de regiomarketing voor haar rekening neemt. De RBT's worden ondersteund door de specialisten van het GOBT. "Elke bestemming krijgt op deze manier haar eigen lading en wordt een herkenbaar merk", licht gedeputeerde Abbenhues toe. "En dat is een voorwaarde om met succes toeristen naar Overijssel te trekken en bestedingen uit het toerisme te generen." De RBT's dragen de regio's uit en zetten het als merk in de markt. Het GOBT zorgt voor de bovenregionale thematische projecten en de buitenlandpromotie.

Op deze wijze wordt een krachtig toeristisch marketingnetwerk tot stand gebracht, waarin RBT's en GOBT elkaar perfect aanvullen en versterken. Resultaat van deze samenwerking zal zijn dat de marketing en promotie van de toeristische merken in Overijssel effectief en optimaal afgestemd op de markt plaats vindt. Bovendien leidt deze samenwerking tot grotere herkenbaarheid bij zowel de toerist als de toeristische ondernemers.

Vorig jaar werden de eerste voorzichtige stappen voor de regiomarketing gezet. "Het concept was in 2003 nog niet zo sterk als de nieuwe opzet, maar toch voldoende om enige invloed te hebben op de toeristische resultaten", vertelt Carry Abbenhues. In 2003 nam het aantal in Overijssel doorgebrachte vakanties toe met 4,5 procent, terwijl er landelijk sprake was van een daling met 3 procent. De stijging van het aantal toeristische vakanties is zelfs spectaculair te noemen, 15 procent. In totaal brachten 1,3 miljoen mensen hun vakantie in Overijssel door, ruim tien procent van het totale aantal vakanties dat Nederlanders in eigen land doorbrachten.

Ruim 20.000 mensen zijn werkzaam in de toeristische sector in Overijssel. Naar verwachting neemt het aantal arbeidsplaatsen de komende jaren met zo'n vijftien procent toe. Daarmee is het toerisme een belangrijke economische pijler voor Overijssel. Gedeputeerde Abbenhues vindt de nieuwe aanpak, die door alle betrokkenen breed gedragen wordt kansrijk. "Ik ga ervan uit dat de samenwerking tussen de verschillende organisaties en ondernemers zo uitpakt, dat de toeristische sector in Overijssel ook in de toekomst van belang blijft voor de Overijsselse economie."

Nieuwsredactie@prv-overijssel.nl

www.overijsseltoerisme.nl

© 2004 Provincie Overijssel