Regiomarketing in toeristische sector
Overijssel wordt niet langer als één toeristisch gebied gepromoot,
maar als vijf verschillende regionale 'merken' met elk hun
gebiedseigen kenmerken en onderscheidend vermogen. Het gaat om de Kop
van Overijssel, het Vechtdal, Salland, Twente en de Hanzesteden. Dat
is op hoofdlijnen de inzet van een samenwerkingsovereenkomst die
afgelopen vrijdag door het Gelders Overijssel Bureau voor Toerisme
(GOBT) en de Regionale Bureaus voor Toerisme werd ondertekend.
De nieuwe werkwijze en de indeling in gebieden kwam niet zonder slag
of stoot tot stand. Het proces tot schaalvergroting bij de VVV's kwam
maar moeizaam van de grond, wat uiteindelijk reden was om bij de
provincie voor hulp aan te kloppen. De provincie heeft vervolgens haar
regisseursrol opgepakt om een goede provinciedekkende structuur voor
de promotie van Overijssel te krijgen. Dit houdt in dat er per gebied
een Regionaal Bureau voor Toerisme komt dat de regiomarketing voor
haar rekening neemt. De RBT's worden ondersteund door de specialisten
van het GOBT. "Elke bestemming krijgt op deze manier haar eigen lading
en wordt een herkenbaar merk", licht gedeputeerde Abbenhues toe. "En
dat is een voorwaarde om met succes toeristen naar Overijssel te
trekken en bestedingen uit het toerisme te generen." De RBT's dragen
de regio's uit en zetten het als merk in de markt. Het GOBT zorgt voor
de bovenregionale thematische projecten en de buitenlandpromotie.
Op deze wijze wordt een krachtig toeristisch marketingnetwerk tot
stand gebracht, waarin RBT's en GOBT elkaar perfect aanvullen en
versterken. Resultaat van deze samenwerking zal zijn dat de marketing
en promotie van de toeristische merken in Overijssel effectief en
optimaal afgestemd op de markt plaats vindt. Bovendien leidt deze
samenwerking tot grotere herkenbaarheid bij zowel de toerist als de
toeristische ondernemers.
Vorig jaar werden de eerste voorzichtige stappen voor de
regiomarketing gezet. "Het concept was in 2003 nog niet zo sterk als
de nieuwe opzet, maar toch voldoende om enige invloed te hebben op de
toeristische resultaten", vertelt Carry Abbenhues. In 2003 nam het
aantal in Overijssel doorgebrachte vakanties toe met 4,5 procent,
terwijl er landelijk sprake was van een daling met 3 procent. De
stijging van het aantal toeristische vakanties is zelfs spectaculair
te noemen, 15 procent. In totaal brachten 1,3 miljoen mensen hun
vakantie in Overijssel door, ruim tien procent van het totale aantal
vakanties dat Nederlanders in eigen land doorbrachten.
Ruim 20.000 mensen zijn werkzaam in de toeristische sector in
Overijssel. Naar verwachting neemt het aantal arbeidsplaatsen de
komende jaren met zo'n vijftien procent toe. Daarmee is het toerisme
een belangrijke economische pijler voor Overijssel. Gedeputeerde
Abbenhues vindt de nieuwe aanpak, die door alle betrokkenen breed
gedragen wordt kansrijk. "Ik ga ervan uit dat de samenwerking tussen
de verschillende organisaties en ondernemers zo uitpakt, dat de
toeristische sector in Overijssel ook in de toekomst van belang blijft
voor de Overijsselse economie."
Nieuwsredactie@prv-overijssel.nl
www.overijsseltoerisme.nl
© 2004 Provincie Overijssel
Provincie Overijssel