nummer 83 / Ede, 20 april 2004
Hulpvoertuigen in Ede sneller en veiliger ter plaatse
De gemeente Ede start binnenkort een test met het Sonem2000 systeem.
Op twee kruispunten worden geluidsdetectoren geïnstalleerd die
reageren op verschillende sirenes. Het regelprogramma van de
verkeersregelautomaat zorgt ervoor dat de rijrichting van de
hulpdienst groen licht krijgt of al het verkeer stil gelegd wordt. De
test duurt zes maanden. De gemeente en brandweer beoordelen daarna of
het systeem op meerdere routes toegepast kan worden. Het Sonem2000
systeem komt uit Amerika en wordt in Nederland nog nergens toegepast.
Ede heeft de landelijke primeur.
Door toename van de belasting van wegen en kruispunten ondervinden
hulpverleningsvoertuigen steeds meer hinder van het verkeer. Daarnaast
leidt het gebruik van geluidsapparatuur en mobiele telefoons in
voertuigen ertoe dat sirenes vaak niet of te laat worden waargenomen.
Bij calamiteiten moeten brandweer, ambulance en politie zo snel
mogelijk ter plaatse kunnen zijn. In Nederland bestaan diverse
systemen waarbij speciale transponders onder voertuigen verbonden zijn
met de verkeersregelinstallaties. Ook zijn er gemeenten die werken met
speciale lussen in het wegdek. Het grote voordeel van het Sonem2000
systeem is dat de hulpverleningsvoertuigen zelf niet met speciale
apparatuur uitgerust dienen te worden omdat er standaard een sirene op
ieder voertuig aanwezig is. Verder hoeft het wegdek niet open gemaakt
te worden. Uiteindelijk levert dat een kostenbesparing op.
De test
Op twee kruispunten in Ede komt een geluidsdetector. Er is gekozen
voor de kruispunten Klinkenbergerweg / Ericalaan en Klinkenbergerweg /
Eikenlaan, omdat deze op de hoofdaanrijroute van de brandweer liggen.
De twee kruispunten liggen relatief dicht bij elkaar, waardoor betere
doorstroming voor hulpverleningsvoertuigen zeer gewenst is.
Twee soorten tests
De test kan op twee manieren uitgevoerd worden. Als eerste krijgt bij
de aantocht van een hulpvoertuig alleen het kruisend verkeer rood. In
het andere geval springen alle stoplichten op rood, waardoor het
hulpvoertuig via de tegenovergestelde rijrichting de route op de
linkerrijstrook kan vervolgen. Zowel brandweer als de GGD doen mee aan
de test. Na een half jaar beoordelen gemeente, brandweer en de
leverancier (TPA) of de test geslaagd is en of het systeem op meerdere
kruispunten kan worden toegepast.
Vervanging
De gemeente wil de verkeersregelinstallatie op deze kruispunten
moderniseren. In het kader van doelmatige vervanging is besloten om
twee automaten te vervangen door één. Met één automaat worden dus twee
kruispunten gelijktijdig geregeld. Door deze werkzaamheden kon de
gemeente gelijktijdig het Sonem2000 systeem installeren.
De pelotonkoppeling
Door de goede ervaring met het gebruik van de pelotonkoppeling op de
route Kastelenlaan / Slotlaan wordt deze nu op de doorgaande route
Klinkerbergerweg toegepast. De techniek van pelotonkoppeling is een
nieuwe ontwikkeling van wat vroeger de groene golf heette. Alle
verkeersregelautomaten tussen de Arthur van Schendellaan en de
Emmalaan worden aangepast en onderling gekoppeld. De doorstroming op
de Klinkenbergerweg zal hierdoor verbeteren.
---
Gemeente Ede