Vereniging Milieudefensie

Persbericht

Gunstig effect getoond voor gezondheid, milieu én files

Milieudefensie wil Dieselduppie van Zalm

Amsterdam, 20 april 2004 --- Milieudefensie heeft vandaag het rapport 'Dirty Diesel Duurder' gepresenteerd aan de politiek. Milieudefensie heeft de effecten van een accijnsverhoging van 10 eurocent op diesel laten doorrekenen door adviesbureau CE. Uit het rapport blijkt dat een dieselduppie een gunstig effect heeft op het terugdringen van luchtvervuiling, het broeikaseffect én files. De milieuorganisatie pleit voor het stapsgewijs invoeren van het `dieselduppie van Zalm' de komende drie jaren, boven de normale prijsindexering ieder jaar.

Milieuwinst: afname vrachtverkeer Volgens het onderzoek boekt het vrachtverkeer over de weg de grootste milieu- en gezondheidswinst door de accijnsverhoging. Door de verhoging past de transportsector de logistiek aan zodat er minder vervoerskilometers nodig zijn, schaft de sector zuinigere vrachtwagens en bestelauto's aan, en worden meer goederen getransporteerd via spoor en water, is de verwachting. De bijdrage van de transportsector aan luchtvervuiling en broeikaseffect is volgens CE ruim 3% lager met dieselduppie, dan zonder de invoering ervan.

Gezondheidswinst: minder uitstoot schadelijke roetdeeltjes Door de accijnsverhoging wordt verwacht dat in het wegverkeer de dieselkilometers afnemen en dieselrijders overstappen op schonere auto's, wat een gunstig effect heeft op de gezondheid van omwonenden van snelwegen en andere drukke verkeerspunten. Uitstoot van diesel heeft grote effecten op de gezondheid van mensen.

Minder files
Het onderzoek van CE toont aan dat duurdere diesel leidt tot een afname van files. Verwacht wordt dat personenauto's ongeveer 1,3 procent minder kilometers gaan maken (1,2 miljard kilometer) en vrachtauto's 1,5% minder. Ook wanneer men ervan uitgaat dat die vermindering slechts voor een evenredig deel de file-uren betreft, leidt dit volgens CE tot 5 tot 7 procent minder 'voertuigverliesuren' in de file.

Dieselduppie van Zalm: een goed begin Een accijnsverhoging op diesel is volgens Milieudefensie een stap in de goede richting, maar niet genoeg om alleen al diverse Europese eisen voor luchtkwaliteit en broeikaseffect te halen. Op nieuwe (vracht)auto's dienen roetfilters zo snel mogelijk verplicht te worden, snel gevolgd door NOX-filters. Milieudefensie vindt dat een deel van de inkomsten van het dieselduppie (zo'n 200 miljoen euro in 2007) besteed moet worden aan het verder schoner en zuiniger maken van het Nederlandse wagenpark, aanvullend op het stellen van veel scherpere eisen aan fabrikanten.