BOVAG en RAI wijzen verhoging dieselaccijns rigoureus af
20 April 2004
Een verhoging van de dieselaccijns, zoals voorgesteld door
Milieudefensie, wijzen BOVAG en RAI af. Het verhogen van accijns
betekent een lastenverzwaring voor de burger op een moment dat dit
uiterst ongewenst is. Daarnaast zijn accijnsverhoging ook niet
effectief gebleken in het verleden. Automobilisten blijven gebruik
maken van hun auto omdat er simpelweg geen goed alternatief is voor
hun verplaatsingen.
Maar er zijn ook andere argumenten om niet voor een verhoging van de
dieselaccijns te kiezen:
- autos worden steeds schoner, totale uitstoot per voertuig
vermindert. Onze leden werken daar hard aan;
- diesel heeft daarbij het voordeel van een lage CO2-uitstoot;
- nadeel diesel (roet) wordt nu opgelost door innovatieve
dieselmotoren en de nieuwe roetfilters die 99% van de uitstoot
reduceren ten opzichte van de huidige situatie. Zelfs VROM erkent dat
de diesel bij de Euro V normen net zo schoon is als de huidige
benzineauto, terwijl het CO2-voordeel overeind blijft;
De gebruiker van de dieselauto betaalt substantieel meer
motorrijtuigenbelasting dan een benzineauto. Ook wordt de dieselauto
bij aanschaf extra zwaar belast met een hogere Belasting van
Personenauto's en Motorrijwielen (BPM). In totaal kent de dieselauto
dus fors zwaardere vaste belastingen dan de benzineauto.
BOVAG en RAI hebben hun bezwaren inmiddels in een brief aan
Milieudefensie kenbaar gemaakt.
BOVAG