SPONSOR MAGAZINE
Rabobank opnieuw de grootste sponsor
Ook in 2003 was Rabobank Nederland de grootste sponsor van
Nederland.
Dat blijkt uit de jaarlijks door het vakblad Sponsor Magazine
samengestelde lijst van vijfentwintig grootste sponsors van Nederland.
De totale uitgaven voor sponsoring door de Rabobank worden geschat op
36 miljoen euro, 1 miljoen meer dan in 2002. Het grootste aandeel
daarin heeft het onlangs tot eind 2008 verlengde Rabobank Wielerplan
met 10 miljoen euro. Ongeveer 18 miljoen euro is afkomstig van de
verschillende zelfstandige lokale Rabobank-vestigingen.
In de top 5 zijn verder weinig verschuivingen vergeleken met de lijst
van vorig jaar. Op de tweede plaats staat opnieuw Unilever met een
bedrag van 15 miljoen euro en op de derde plaats Philips met 1,5
miljoen euro. Nike (11 miljoen) en ABN AMRO (10,5 miljoen) completeren
de bovenste vijf.
Nieuwkomers in de lijst zijn KLM door zijn terugkeer in de golfsport
met het KLM Open. (2,5 miljoen), Sponsor Loterij, met zijn
schaatsploeg (2,5 miljoen) en Trust, als gevolg van de sponsoring van
Minardi (2,9 miljoen).
Vergeleken met vorig jaar zijn onder andere SpaarSelect (gestopt met
schaatsen) en de Gasunie (Floriade/Ilja Repin) uit de lijst
verdwenen.
Als grootste deal in 2003 wordt de verlenging van het sponsorcontract
tussen Ajax en adidas genoemd met een waarde van 4 miljoen euro.
Gezamenlijk sponsorde de top 25 in 2003 183,7 miljoen euro. Dat is
ongeveer 20% van het totaal van 850 miljoen euro aan
sponsorbestedingen in Nederland en bijna 10% meer dan de 168,9 miljoen
van vorig jaar. Traditioneel zijn het vooral de banken en verzekeraars
die de lijst bevolken, acht. Opvallend goed vertegenwoordigd zijn ook
de kansspelorganisaties (vijf).