SPONSOR MAGAZINE

Rabobank opnieuw de grootste sponsor

Ook in 2003 was Rabobank Nederland de grootste sponsor van Nederland.

Dat blijkt uit de jaarlijks door het vakblad Sponsor Magazine samengestelde lijst van vijfentwintig grootste sponsors van Nederland. De totale uitgaven voor sponsoring door de Rabobank worden geschat op 36 miljoen euro, 1 miljoen meer dan in 2002. Het grootste aandeel daarin heeft het onlangs tot eind 2008 verlengde Rabobank Wielerplan met 10 miljoen euro. Ongeveer 18 miljoen euro is afkomstig van de verschillende zelfstandige lokale Rabobank-vestigingen. In de top 5 zijn verder weinig verschuivingen vergeleken met de lijst van vorig jaar. Op de tweede plaats staat opnieuw Unilever met een bedrag van 15 miljoen euro en op de derde plaats Philips met 1,5 miljoen euro. Nike (11 miljoen) en ABN AMRO (10,5 miljoen) completeren de bovenste vijf.

Nieuwkomers in de lijst zijn KLM door zijn terugkeer in de golfsport met het KLM Open. (2,5 miljoen), Sponsor Loterij, met zijn schaatsploeg (2,5 miljoen) en Trust, als gevolg van de sponsoring van Minardi (2,9 miljoen).
Vergeleken met vorig jaar zijn onder andere SpaarSelect (gestopt met schaatsen) en de Gasunie (Floriade/Ilja Repin) uit de lijst verdwenen.
Als grootste deal in 2003 wordt de verlenging van het sponsorcontract tussen Ajax en adidas genoemd met een waarde van 4 miljoen euro.

Gezamenlijk sponsorde de top 25 in 2003 183,7 miljoen euro. Dat is ongeveer 20% van het totaal van 850 miljoen euro aan sponsorbestedingen in Nederland en bijna 10% meer dan de 168,9 miljoen van vorig jaar. Traditioneel zijn het vooral de banken en verzekeraars die de lijst bevolken, acht. Opvallend goed vertegenwoordigd zijn ook de kansspelorganisaties (vijf).