Nog 13 dagen tot de volgende race van Tom Coronel: 2 mei 2004, FIA GT
/ ETCC Valencia.
---
18 April 2004: Tom Coronel stevig aan de leiding in FIA-ETCC
Privateerscup
Tijdens de beide ETCC (European Touring Car Championship)races op het
-voor hem onbekende- Circuit van Valencia was het zaak om de Carly
Motors BMW aan de finish te krijgen en zoveel mogelijk punten voor de
FIA ETCC Privateerscup te scoren. Met een tweede en een derde plaats
lukte dat behoorlijk en de coureur uit Huizen voert de ranglijst nu
aan met een totaal van 34 punten. Op de tweede plaats staat de
Italiaan Daste met een totaal van 25 punten. Als tweede Nederlandse
deelnemer in deze klasse bezet Toms teamgenoot en metgezel Paulien
Zwart de tiende plaats in het Privateerklassement met een totaal van 7
punten.
Bij het zien van het circuit wist Tom Coronel direct dat het deze keer
niet echt een BMW-aangelegenheid zou worden. Door de structuur van de
bochten zijn de voorwielaangedreven autos hier absoluut in het
voordeel. Daarbij had ik nog eens het nadeel dat ik het circuit niet
kende en mijn eerste tien ronden van de vrije training daar voor in
moest zetten. Gelukkig verliep dat allemaal volgens plan en in de
tweede vrije training zat ik tot op een tiende seconde van de
fabrieks-BMWs. Jammer genoeg raakte ik aan het eind van die training
nog een bandenstapel, waardoor ik de mannen van Carly Motors nog wat
extra werk bezorgde. Zij hebben dat prima gedaan, maar meer dan een
vijftiende startplaats zat er dit keer niet in. Ik heb nog geprobeerd
om via een slipstream een snelle ronde te pakken, maar uiteindelijk
reed die man meer in de weg dan dat ik er profijt van had. Daarna was
het beste van mijn banden, aldus Tom Coronel.
In de wetenschap dat dit geen echt BMW-circuit was, begon Tom aan zijn
eerste race over 13 ronden. Kort na de start was er het nodige gedrang
rond de auto van de Nederlander. Tom Coronel: Ik zat tussen twee
Seats, die het met elkaar aan de stok hadden en daar raakte ik
letterlijk bij betrokken. Toch lukte het mij om bij de Seats weg te
rijden en de strijd aan te binden met Jan Magnussen in de Peugeot 307
GTi. Dat werd een mooi gevecht waarin ik tiende werd en net voor hem
eindigde. Daarmee legde Coronel tevens beslag op de tweede plaats in
het Privateer dagklassement.
De tweede race op het circuit van Valencia begon voor Tom op een
tiende plaats en omdat hij daar weinig voordeel van verwachtte koos
hij voor een set gebruikte banden. Die nieuwe laat graag voor de
volgende race op Magny Cours liggen. Dat circuit is veel meer geschikt
voor de BMWs en daar wil ik vlammen. Toch was die tweede race hier in
Valencia best leuk. Ditmaal streed ik met Alessandro Zanardi ook
rijdend met een BMW. Het werd een mooi gevecht, waarin ieder net
voldoende ruimte liet om er iets moois van te maken. Fantastisch! Deze
race eindige ik met een negende plaats en een derde plek in de
Privateer Cup. Alles overziend was het niet het makkelijkste weekend,
maar we hebben de schade weten te beperken, besluit Tom Coronel zijn
verhaal. Dit keer kwam hij niet aan de start met de Lister. Het
wachten is op de nieuwe auto, die waarschijnlijk zijn debuut zal maken
tijdens de volgende race op Magny Cours.
Tom Coronel