Tom Coronel

Nog 13 dagen tot de volgende race van Tom Coronel: 2 mei 2004, FIA GT / ETCC Valencia.
---

18 April 2004: Tom Coronel stevig aan de leiding in FIA-ETCC Privateerscup

Tijdens de beide ETCC (European Touring Car Championship)races op het
-voor hem onbekende- Circuit van Valencia was het zaak om de Carly Motors BMW aan de finish te krijgen en zoveel mogelijk punten voor de FIA ETCC Privateerscup te scoren. Met een tweede en een derde plaats lukte dat behoorlijk en de coureur uit Huizen voert de ranglijst nu aan met een totaal van 34 punten. Op de tweede plaats staat de Italiaan Daste met een totaal van 25 punten. Als tweede Nederlandse deelnemer in deze klasse bezet Toms teamgenoot en metgezel Paulien Zwart de tiende plaats in het Privateerklassement met een totaal van 7 punten.

Bij het zien van het circuit wist Tom Coronel direct dat het deze keer niet echt een BMW-aangelegenheid zou worden. Door de structuur van de bochten zijn de voorwielaangedreven autos hier absoluut in het voordeel. Daarbij had ik nog eens het nadeel dat ik het circuit niet kende en mijn eerste tien ronden van de vrije training daar voor in moest zetten. Gelukkig verliep dat allemaal volgens plan en in de tweede vrije training zat ik tot op een tiende seconde van de fabrieks-BMWs. Jammer genoeg raakte ik aan het eind van die training nog een bandenstapel, waardoor ik de mannen van Carly Motors nog wat extra werk bezorgde. Zij hebben dat prima gedaan, maar meer dan een vijftiende startplaats zat er dit keer niet in. Ik heb nog geprobeerd om via een slipstream een snelle ronde te pakken, maar uiteindelijk reed die man meer in de weg dan dat ik er profijt van had. Daarna was het beste van mijn banden, aldus Tom Coronel.

In de wetenschap dat dit geen echt BMW-circuit was, begon Tom aan zijn eerste race over 13 ronden. Kort na de start was er het nodige gedrang rond de auto van de Nederlander. Tom Coronel: Ik zat tussen twee Seats, die het met elkaar aan de stok hadden en daar raakte ik letterlijk bij betrokken. Toch lukte het mij om bij de Seats weg te rijden en de strijd aan te binden met Jan Magnussen in de Peugeot 307 GTi. Dat werd een mooi gevecht waarin ik tiende werd en net voor hem eindigde. Daarmee legde Coronel tevens beslag op de tweede plaats in het Privateer dagklassement.

De tweede race op het circuit van Valencia begon voor Tom op een tiende plaats en omdat hij daar weinig voordeel van verwachtte koos hij voor een set gebruikte banden. Die nieuwe laat graag voor de volgende race op Magny Cours liggen. Dat circuit is veel meer geschikt voor de BMWs en daar wil ik vlammen. Toch was die tweede race hier in Valencia best leuk. Ditmaal streed ik met Alessandro Zanardi ook rijdend met een BMW. Het werd een mooi gevecht, waarin ieder net voldoende ruimte liet om er iets moois van te maken. Fantastisch! Deze race eindige ik met een negende plaats en een derde plek in de Privateer Cup. Alles overziend was het niet het makkelijkste weekend, maar we hebben de schade weten te beperken, besluit Tom Coronel zijn verhaal. Dit keer kwam hij niet aan de start met de Lister. Het wachten is op de nieuwe auto, die waarschijnlijk zijn debuut zal maken tijdens de volgende race op Magny Cours.