Korte spreektekst van de staatssecretaris van Verkeer en Waterstaat,
Melanie Schultz van Haegen, bij de ondertekening van het
bestuursconvenant Maasboulevard
Dames en heren,
Het is een beetje Parijs; het is een beetje Utrecht; het is een beetje
Londen het is eigenlijk een beetje van alles. Dat schreef een inwoner
van Venlo op het forum van de site over de Maasboulevard. Een ander
vond dat de boulevard Venlo meer smoel zal geven. Ook de overige
forum-bezoekers zijn in grote meerderheid enthousiast over de plannen
van de gemeente.
Ik ben zelf doorgaans niet zo enthousiast over bouwplannen binnen het
winterbed van de Maas. Volgens de beleidslijn Ruimte voor de Rivier is
het zelfs niet eens mogelijk dat ik daar een vergunning voor verleen.
Ik vind normaal gesproken dat we streng toe moeten zien op de
uitvoering van die beleidslijn. Die is er immers niet voor niets. Om
zonder al te veel problemen met de Maas te kunnen leven, is het nodig
de rivier de ruimte te geven. Dat betekent dat we onszelf beperkingen
op moeten leggen in onze bouwplannen dichtbij de rivier.
Maar ik zeg niet voor niets normaal gesproken. Het uiteindelijke doel
van de Beleidslijn Ruimte voor de Rivier is een leefbare plek om te
wonen, zonder wateroverlast. Als de neveneffecten van de regels erger
zijn dan de kwaal, schiet je dat doel voorbij. Het is niet de
bedoeling dat we gemeenten in een knellend korset dwingen. We houden
dus wel degelijk rekening met aspecten die niet met water te maken
hebben, zoals de ruimtelijke kwaliteit en specifieke lokale problemen.
Ik zie onder meer aan het enthousiasme op het internetforum dat de
Maasboulevard in Venlo voorziet in een behoefte. Venlo is blijkbaar
toe aan een make-over. Daarom wil ik graag meedenken om de boulevard
toch mogelijk te maken.
Juridisch is het mogelijk om af te wijken van de Beleidslijn Ruimte
voor de Rivier op basis van bijzondere omstandigheden. Dat is wat we
hier gaan doen. Ik wil die bijzondere omstandigheden wel goed
vastleggen, want we gaan niet zo maar allerlei uitzonderingen maken.
Als je van de gangbare regels afwijkt, moet je daar goede redenen voor
hebben en je moet het ook zeer zorgvuldig doen.
Om een aantal redenen is bij de Maasboulevard sprake van bijzondere
omstandigheden. Ik noem er twee. Op de eerste plaats betekent de
Maasboulevard een opknapbeurt van een probleemgebied. Het project
biedt mogelijkheden om de drugsoverlast aan te pakken; om kansen te
creëren voor lokale ondernemers; om prachtig gelegen woningen te
bouwen; en om de stad wat meer cachet te geven. De gemeente bouwt hier
dus niet zomaar voor de lol, maar om problemen op te lossen. Een
tweede bijzonder aspect is de mogelijkheid om de Maasboulevard te
compenseren met de Maaswaard. De Maaswaard levert een hoop ruimte voor
de Maas op. Bij elkaar opgeteld, geven we de rivier met deze twee
projecten meer ruimte terug, dan we afnemen. Per saldo verhogen de
Venloose plannen de waterstand dus niet. Het totale Venloose project
is daarom misschien niet volgens de letter, maar wel in de geest van
de Beleidslijn Ruimte voor de Rivier.
Deze elementen het grote belang voor Venlo én de compensatie
rechtvaardigen de afwijking van de Beleidslijn. Ik wil zoals gezegd
wel zorgvuldig blijven. Daarom hebben we in het convenant dat we
vandaag tekenen heel goed opgeschreven wat de bijzondere
omstandigheden van de Maasboulevard zijn.
Er zijn kortom wel voorwaarden verbonden aan de vergunning voor de
Maasboulevard. Die zijn vandaag duidelijk vastgesteld, en ze zijn
haalbaar. Ik verwacht dan ook dat ik hier over een aantal jaren een
prachtige boulevard aantref: misschien wel een beetje zoals die van
Parijs, en een beetje zoals die van Londen!
Dank u wel.
Ministerie van Verkeer en Waterstaat