Fundament voor start Brede School Slotjes Midden gelegd
integrale samenwerking om ontwikkelingskansen kinderen te vergroten
Met ingang van het schooljaar 2004-2005 wordt de Brede School Slotjes
Midden in gebruik genomen. Het college heeft in zijn vergadering van
13 april jl. de planning, de taken, de organisatie en de werkwijze
(PTOW) van de eerste Oosterhoutse Brede school vastgesteld en
vrijgegeven voor bestuurlijk overleg met de onderwijspartners. Daarna
wordt het document aangeboden aan de Gemeenteraad.
De afspraken die de initiatiefgroep van de Brede School in dit
document hebben vastgelegd, gaan dienen als fundament voor het pilot
project Slotjes Midden en kunnen gebruikt worden als kader voor andere
Brede Scholen die eventueel in de toekomst volgen in Oosterhout. Deze
afspraken gaan zowel over de gang van zaken op de werkvloer als over
het beheer en de exploitatie van het gebouw.
De initiatiefgroep bestaat op dit moment uit de vaste gebruikers van
de nieuwbouw (OBS Loevenstein, Peuterspeelzaal De Papegaai,
consultatiebureau Kruiswerk Mark & Maas en Stichting Kinderopvang
Oosterhout (met kinderdagverblijf en buitenschoolse opvang). Daarnaast
maken RKBS De Biëncorf, Merites, de openbare bibliotheek, de Kerngroep
Slotjes Midden en Stichting Slotjes deel uit van de initiatiefgroep.
Aanleiding om een Brede School op te starten is ondermeer de behoefte
van ouders uit de wijk aan een samenhangend aanbod van opvang,
onderwijs, zorg en recreatie voor kinderen van
0 tot 12 jaar. Doel van de brede School Slotjes Midden is het
vergroten van onderwijs- en ontwikkelingskansen van kinderen en hun
ouders door binnen een gebouw de maatschappelijke vraag en het aanbod
bij elkaar te brengen.
Weth. Oolhorst: "Extra aandacht willen we daarbij geven aan de sociale
competentie van de kinderen en aan de ouderbetrokkenheid. Het is
bekend dat het louter sleutelen aan concrete taal- en
leerachterstanden niet genoeg is bij kinderen uit een sociale
achterstand. Aandacht besteden aan passende sociale vaardigheden (
incl. waarden en normen) en het betrekken van de ouders in de
ontwikkeling zijn flankerende activiteiten die het ontwikkelingsproces
aanzienlijk versnellen".
Voorafgaand aan de opening in het nieuwe schooljaar wordt er een
stuurgroep en een werkgroep in het leven geroepen. De stuurgroep volgt
de voortgang van het project en adviseert het college van B&W. In deze
stuurgroep zitten o.a. de portefeuillehouder onderwijs en bestuurlijke
vertegenwoordigers van de school- en instellingenbesturen. In de
werkgroep zijn de scholen en hun partners op werkvloerniveau
vertegenwoordigd. De werkgroep is verantwoordelijk voor de dagelijkse
aansturing op de werkvloer.
Als de nieuwbouw in gebruik wordt genomen, tekenen de leden van de
initiatiefgroep een intentieverklaring waarin wederzijdse afspraken,
verwachtingen en inspanningsverplichtingen worden vastgelegd om de
Brede School tot een succes te maken.
---
10/5/2004
Gemeente Oosterhout