De Unie
KLM-Tweeledig gevoel bij schrappen extra bonussen
19 april 2004 - De Unie heeft een tweeledig gevoel over het besluit
van de KLM-top om extra bonussen voor de directie niet te accepteren.
Enerzijds is vakbond De Unie tevreden en opgelucht dat de extra
bonussen voor de KLM directie van tafel zijn. In een periode waarin
van het personeel grote offers wordt gevraagd om de KLM weer
economisch gezond te maken is het sociaal niet aanvaardbaar om de KLM
directie met extra bonussen te belonen.
Anderzijds betreurt vakbond De Unie dat een discussie over extra
bonussen voor de directieleden van de KLM gevoerd moest worden.
Blijkbaar moest er eerst de nodige druk ontstaan van zowel de
ondernemingsraad en de vakbonden, om het beeld van wat sociaal
aanvaardbaar is, binnen de top van de KLM bijgesteld te krijgen.
Verder met de CAO voor het personeel
Nu deze extra bonussen onvoorwaardelijk van tafel zijn kan ook weer
verder worden gesproken over een nieuwe CAO voor het personeel van de
KLM. De Unie pleit voor een spoedige voortzetting van het CAO-overleg.
Vakbond De Unie had graag gezien dat de besprekingen rondom een nieuwe
CAO voor of kort na 31 maart 2004 waren afgerond, zodat deze naadloos
aan zou sluiten bij de CAO die op 31 maart 2004 afliep.
Gegeven de onzekere uitkomst van diverse discussies tussen politiek en
sociale partners met betrekking tot het WAO dossier, het tweede
ziektejaar en prepensioen/levensloopregeling, heeft het Sectiebestuur
KLM van De Unie er voor gekozen om de mogelijkheid te bezien de
laatste CAO met 9 maanden te verlengen inclusief de 40
dienstjarenregeling. Hierbij zou volgens het Sectiebestuur KLM van De
Unie moeten worden gekeken hoe om te gaan met de salarisontwikkeling
gedurende de verlenging van de huidige CAO tot en met 31 december
2004.
Op 8 april 2004 is het CAO-overleg van start gegaan. Deze bijeenkomst
werd overschaduwd door de berichten rondom de extra bonussen voor de
KLM directie. Een eerste inventarisatie heeft geleerd dat zowel KLM
als de overige bonden in eerste aanleg een verlenging niet afkeuren.
Wel doet zich de vraag voor hoeveel ruimte er is om wijzigingen aan te
brengen. De Unie is voorstander om de CAO te verlengen inclusief de 40
dienstjarenregeling zonder veel discussie over wijzigingen. Mocht dit
niet haalbaar zijn dan zal De Unie alsnog aanvullende voorstellen
indienen.
Sjirk Bajema
Bedrijfsgroepvoorzitter Burgerluchtvaart
maandag, 19 april 2004