Gemeente Woerden


Wat is de BRAVO studie?

De Provincie Utrecht, het BRU, de gemeente Bodegraven, Woerden, Montfoort , Utrecht en de Regionale Directie RWS hebben allen geconcludeerd dat het van belang is om samen te werken aan een oplossing voor de verwachte bereikbaarheidproblemen in het gebied rondom de A 12. Het gaat om het traject vanaf het verkeersplein Oudenrijn tot en met Bodegraven. Dit heeft begin 2002 geleid tot het project A12 BRAVO (Brede Regionale Aanpak Voorkomt Oponthoud).

Drie scenario's

Er zijn in de BRAVO studie 3 scenarios gemaakt voor een mogelijk toekomstige situatie van de A12 en de regionale wegen. Hieronder ziet u de scenario's:

scenario 1

scenario 2

scenario 3

Vervolgens zijn voor een eerste fase de projecten in beeld gebracht. Dit zijn projecten die in een periode van 10 jaar kunnen worden uitgevoerd en een oplossing bieden voor de belangrijkste knelpunten. Omdat deze projecten passen in alle toekomstscenarios, hoeft nu nog geen keuze gemaakt te worden voor een scenario voor die verre toekomst.

De raad heeft ingestemd met het BRAVO-project en op basis van een bestuursovereenkomst met de andere partijen van het BRAVO-project wordt de aanleg van de belangrijkste wegen uit fase 1 zoals die zijn aangegeven op de onderstaande tekening nu voorbereid. projecten fase 1

Projecten uit fase 1 waarmee een start gemaakt is:


1 - Benuttingsmaatregelen A 12 (uitvoering Rijkswaterstaat) 3 - Aanleg verbindingsweg Waarder-Middelland (uitvoering Provincie Utrecht)
5 - Reconstructie aansluiting Woerden-Centrum (uitvoering Provincie Utrecht)
6a - Aanleg verbindingsweg Woerden-Oost richting westen (uitvoering Provincie Utrecht)
6b - Westelijke randweg Harmelen: investering 8 miljoen euro (uitvoering Gemeente Woerden)
7 - Realisatie aansluiting Woerden-Oost: investeringen onderdeel van project 1 (uitvoering Rijkswaterstaat)
9 - Aanleg verbindingsweg Woerden-Oost - Verlengde Letschertweg (uitvoering Provincie Utrecht)

De reconstructie van de aansluiting Woerden-Centrum (project 5) en de benuttingsmaatregelen A12 (project 1) moeten volgens de planning uiterlijk in 2007 gerealiseerd zijn. De aanleg van de verbindingsweg Waarder-Middelland (project nr. 3) en van de verbindingsweg Woerden-Oost richting het westen (project 6a) en de westelijke randweg Harmelen (project 6b) zijn uiterlijk in 2010 klaar. De aansluiting Woerden-Oost op de A12 en de verbindingsweg met Verlengde Letschertweg moeten dan al een aantal jaren in gebruik zijn.

Omdat grote haast geboden is met de aanleg van een 2e aansluiting van Leidsche Rijn op de A12 is met de voorbereiding van deze aansluiting ter hoogte van tankstation Hellevliet en de verbindingsweg naar Leidsche Rijn al eerder begonnen. Met de overige projecten is begin dit jaar een start gemaakt.
Voor de aanleg van de Westelijke Randweg Woerden (project 4) zijn nog geen financiële middelen beschikbaar. Daarom is met de voorbereiding van deze weg nog niet begonnen. Wel wordt nu in opdracht van de gemeente Woerden onderzocht of er mogelijkheden zijn om de westelijke randweg Woerden toch versneld aan te kunnen leggen.

Met de voorbereiding van deze grote projecten is veel tijd gemoeid. Daarom zal het in ieder geval voor de projecten die dit jaar gestart zijn nog een aantal jaren duren voordat de schop in de grond gaat en het resultaat van deze projecten zichtbaar wordt.

Hieronder kunt u meer informatie lezen over de projecten.

Project 1: Benutting A12. Uitvoering door Ministerie van Verkeer en Waterstaat


- In het kader van het groot onderhoud aan de A12 tussen Woerden en knooppunt Oudenrijn is in het belang van de doorstroming tijdens deze onderhoudswerkzaamheden de zuidelijke rijbaan zo uitgevoerd dat de verharding voor de toekomstige plusstrook aan de zijde van de middenberm er al ligt.


- Een plusstrook op de noordbaan (richting Den Haag) tussen Woerden en knooppunt Gouwe wordt in 2007 gerealiseerd in het kader van de Spoedwet Wegverbreding (ZSM-1, dat staat voor Zichtbaar Sneller en Meetbaar, een 1^e serie spoedwetprojecten, in gang gezet door minister de Boer met het doel met benuttingsmaatregelen een aantal problemen op te lossen)


- De benuttingsmaatregelen op de zuidbaan op het traject Gouda - Woerden zijn opgenomen in het ZSM 2, een 2^e serie spoedwetprojecten. De uitvoering wordt voorzien in de periode 2007 2010.

Project 3: Aansluiting Nieuwerbrug /Waarder Middelland. Uitvoering door Provincie Utrecht

In het onderstaan overzicht is de huidige planning van de provincie Utrecht voor het project 3 aangegeven. Deze planning is in overleg met Woerden opgesteld.

Fasering project 3 2004 opstartfase
2005 proceduretijd (o.a. MER) twee jaar
2006 idem
2007 grondverwerking kabels en leidingen
2008 voorbelasting / zetting kunstwerken
2009 idem idem
2010 aanleg weg: asfaltering en inrichting

Project 5: Reconstructie aansluiting Woerden / Linschoten. Uitvoering door Provincie Utrecht / Ministerie van V&W

Het betreft de reconstructie van de kruispunten van de provinciale weg N204 bij de Rijksweg A12 (provincie Utrecht) en de noordelijke op- en afrit (Ministerie van Verkeer en Waterstaat).

Een definitief ontwerp van de kruispunten en op- en afritten wordt gemaakt. Vervolgens zal dit ontwerp in het kader van de provinciale procedure en de bestemmingsplanprocedure ter visie worden gelegd. Gepland is dat de reconstructie in 2007 uitgevoerd gaat worden.

De Woerdense korte-termijn maatregelen ter verbetering van de doorstroming op de route Snellerpoort-Europabaan-N204/A12 maken geen deel uit van de BRAVO-projecten. Deze maatregelen worden momenteel nader uitgewerkt en zo mogelijk gelijktijdig met het maatregelenpakket van BRAVO-project in procedure gebracht. Deze korte-termijn maatregelen die uiterlijk in 2007, maar zo mogelijk eerder, worden uitgevoerd bestaan uit de volgende onderdelen:


· Kruispunt Europabaan / Wulverhorstbaan:

o Verdubbeling linksafstrook vanaf de Noordzee richting A12

o Verdubbeling rechtsafstrook vanaf de Wulverhorstbaan naar de A12

o Linksafstrook vanaf de Wulverhorstbaan richting centrum Woerden wordt gecombineerd met een rechtdoorstrook.

o Door extra rechtdoorstrook vanaf de Wulverhorstbaan moet de Noordzee worden aangepast. Hier moet ruimte worden gemaakt voor deze extra rechtdoorstrook. Het fietspad wordt hierbij verschoven in noordelijke richting

o Optimalisatie / aanpassing van de verkeersregelinstallatie


· Doortrekken van de Korenmolenlaan naar de Wulverhorstbaan. Het nieuwe kruispunt op de Wulverhorstbaan moet waarschijnlijk worden geregeld met een verkeersregelinstallatie


· Reconstructie van de rotonde Polanerbaan/Middellandbaan waarbij er geen uitwisseling meer mogelijk is van autoverkeer tussen Polanerbaan/Middellandbaan-oost en Korenmolenlaan/Middellandbaan-west (zie kaartje)


· Conflictvrije uitwisseling van fietsverkeer op het kruispunt Polanerbaan/Middellandbaan in combinatie met een zuidelijke aansluiting op de Jaap Bijzerweg

Reconstructie rotonde Polanerbaan / Middellandbaan en aansluiten Korenmolenlaan op de Wulverhorstbaan

Project 6a: Verbinding Aansluiting A12 Woerden oost westwaarts. Uitvoering door Provincie Utrecht

Dit project wordt gelijktijdig met project 6b voorbereid en uitgevoerd Dit jaar wordt een voorontwerp van dit project worden gemaakt. Fasering project 6a/b 2004 opstartfase
2005 proceduretijd (o.a. MER) twee jaar
2006 idem
2007 grondverwerving kabels en leidingen
2008 voorbelasting / zetting kunstwerken
2009 idem idem
2010 aanleg weg: asfaltering en inrichting

Project 6b: Westelijke randweg Harmelen. Uitvoering door gemeente Woerden.

Medio 2004 zal de Hofbrug, die in de toekomst deel uit gaat maken van de Westelijke randweg Harmelen, in gebruik genomen worden. Voor de overige planning wordt verwezen naar project 6a.

Project 7/9: Aansluiting A12 Woerden oost/verbinding Leidsche Rijn. Uitvoering door Ministerie van Verkeer en Waterstaat / Provincie Utrecht

Project 7 betreft de aansluiting (viaduct en op en afritten) op de A 12 bij het tankstation Hellevliet. Project 9 betreft de weg die de verbinding vormt tussen deze aansluiting op de A12 (project 7) en de Veldhuizerweg bij Leidsche Rijn.

Momenteel worden diverse procedures doorlopen (artikel 19 Wet R.O., ontheffing flora- en faunawet, watertoets, kabels en leidingenprocedures. Voor de weg (project 9) vindt nog onderzoek plaats naar het exacte tracé dat deze weg moet gaan volgen.

Meer informatie

Voor vragen en/of opmerkingen kunt u contact opnemen met de heer Beving van de afdeling Ruimtelijke Ontwikkeling, te bereiken op telefoonnummer (0348) 428 362.