Wat is de BRAVO studie?
De Provincie Utrecht, het BRU, de gemeente Bodegraven, Woerden,
Montfoort , Utrecht en de Regionale Directie RWS hebben allen
geconcludeerd dat het van belang is om samen te werken aan een
oplossing voor de verwachte bereikbaarheidproblemen in het gebied
rondom de A 12. Het gaat om het traject vanaf het verkeersplein
Oudenrijn tot en met Bodegraven. Dit heeft begin 2002 geleid tot het
project A12 BRAVO (Brede Regionale Aanpak Voorkomt Oponthoud).
Drie scenario's
Er zijn in de BRAVO studie 3 scenarios gemaakt voor een mogelijk
toekomstige situatie van de A12 en de regionale wegen.
Hieronder ziet u de scenario's:
scenario 1
scenario 2
scenario 3
Vervolgens zijn voor een eerste fase de projecten in beeld gebracht.
Dit zijn projecten die in een periode van 10 jaar kunnen worden
uitgevoerd en een oplossing bieden voor de belangrijkste knelpunten.
Omdat deze projecten passen in alle toekomstscenarios, hoeft nu nog
geen keuze gemaakt te worden voor een scenario voor die verre
toekomst.
De raad heeft ingestemd met het BRAVO-project en op basis van een
bestuursovereenkomst met de andere partijen van het BRAVO-project
wordt de aanleg van de belangrijkste wegen uit fase 1 zoals die zijn
aangegeven op de onderstaande tekening nu voorbereid. projecten fase 1
Projecten uit fase 1 waarmee een start gemaakt is:
1 - Benuttingsmaatregelen A 12 (uitvoering Rijkswaterstaat)
3 - Aanleg verbindingsweg Waarder-Middelland (uitvoering Provincie
Utrecht)
5 - Reconstructie aansluiting Woerden-Centrum (uitvoering Provincie
Utrecht)
6a - Aanleg verbindingsweg Woerden-Oost richting westen (uitvoering
Provincie Utrecht)
6b - Westelijke randweg Harmelen: investering 8 miljoen euro
(uitvoering Gemeente Woerden)
7 - Realisatie aansluiting Woerden-Oost: investeringen onderdeel
van project 1 (uitvoering Rijkswaterstaat)
9 - Aanleg verbindingsweg Woerden-Oost - Verlengde Letschertweg
(uitvoering Provincie Utrecht)
De reconstructie van de aansluiting Woerden-Centrum (project 5) en de
benuttingsmaatregelen A12 (project 1) moeten volgens de planning
uiterlijk in 2007 gerealiseerd zijn. De aanleg van de verbindingsweg
Waarder-Middelland (project nr. 3) en van de verbindingsweg
Woerden-Oost richting het westen (project 6a) en de westelijke randweg
Harmelen (project 6b) zijn uiterlijk in 2010 klaar. De aansluiting
Woerden-Oost op de A12 en de verbindingsweg met Verlengde Letschertweg
moeten dan al een aantal jaren in gebruik zijn.
Omdat grote haast geboden is met de aanleg van een 2e aansluiting van
Leidsche Rijn op de A12 is met de voorbereiding van deze aansluiting
ter hoogte van tankstation Hellevliet en de verbindingsweg naar
Leidsche Rijn al eerder begonnen. Met de overige projecten is begin
dit jaar een start gemaakt.
Voor de aanleg van de Westelijke Randweg Woerden (project 4) zijn nog
geen financiële middelen beschikbaar. Daarom is met de voorbereiding
van deze weg nog niet begonnen. Wel wordt nu in opdracht van de
gemeente Woerden onderzocht of er mogelijkheden zijn om de westelijke
randweg Woerden toch versneld aan te kunnen leggen.
Met de voorbereiding van deze grote projecten is veel tijd gemoeid.
Daarom zal het in ieder geval voor de projecten die dit jaar gestart
zijn nog een aantal jaren duren voordat de schop in de grond gaat en
het resultaat van deze projecten zichtbaar wordt.
Hieronder kunt u meer informatie lezen over de projecten.
Project 1: Benutting A12. Uitvoering door Ministerie van Verkeer en
Waterstaat
- In het kader van het groot onderhoud aan de A12 tussen
Woerden en knooppunt Oudenrijn is in het belang van de doorstroming
tijdens deze onderhoudswerkzaamheden de zuidelijke rijbaan zo
uitgevoerd dat de verharding voor de toekomstige plusstrook aan de
zijde van de middenberm er al ligt.
- Een plusstrook op de noordbaan (richting Den Haag) tussen
Woerden en knooppunt Gouwe wordt in 2007 gerealiseerd in het kader van
de Spoedwet Wegverbreding (ZSM-1, dat staat voor Zichtbaar Sneller en
Meetbaar, een 1^e serie spoedwetprojecten, in gang gezet door minister
de Boer met het doel met benuttingsmaatregelen een aantal problemen op
te lossen)
- De benuttingsmaatregelen op de zuidbaan op het traject
Gouda - Woerden zijn opgenomen in het ZSM 2, een 2^e serie
spoedwetprojecten. De uitvoering wordt voorzien in de periode 2007
2010.
Project 3: Aansluiting Nieuwerbrug /Waarder Middelland. Uitvoering
door Provincie Utrecht
In het onderstaan overzicht is de huidige planning van de provincie
Utrecht voor het project 3 aangegeven. Deze planning is in overleg met
Woerden opgesteld.
Fasering project 3 2004 opstartfase
2005 proceduretijd (o.a. MER) twee jaar
2006 idem
2007 grondverwerking kabels en leidingen
2008 voorbelasting / zetting kunstwerken
2009 idem idem
2010 aanleg weg: asfaltering en inrichting
Project 5: Reconstructie aansluiting Woerden / Linschoten. Uitvoering
door Provincie Utrecht / Ministerie van V&W
Het betreft de reconstructie van de kruispunten van de provinciale weg
N204 bij de Rijksweg A12 (provincie Utrecht) en de noordelijke op- en
afrit (Ministerie van Verkeer en Waterstaat).
Een definitief ontwerp van de kruispunten en op- en afritten wordt
gemaakt. Vervolgens zal dit ontwerp in het kader van de provinciale
procedure en de bestemmingsplanprocedure ter visie worden gelegd.
Gepland is dat de reconstructie in 2007 uitgevoerd gaat worden.
De Woerdense korte-termijn maatregelen ter verbetering van de
doorstroming op de route Snellerpoort-Europabaan-N204/A12 maken geen
deel uit van de BRAVO-projecten. Deze maatregelen worden momenteel
nader uitgewerkt en zo mogelijk gelijktijdig met het maatregelenpakket
van BRAVO-project in procedure gebracht. Deze korte-termijn
maatregelen die uiterlijk in 2007, maar zo mogelijk eerder, worden
uitgevoerd bestaan uit de volgende onderdelen:
· Kruispunt Europabaan / Wulverhorstbaan:
o Verdubbeling linksafstrook vanaf de Noordzee richting A12
o Verdubbeling rechtsafstrook vanaf de Wulverhorstbaan naar de
A12
o Linksafstrook vanaf de Wulverhorstbaan richting centrum
Woerden wordt gecombineerd met een rechtdoorstrook.
o Door extra rechtdoorstrook vanaf de Wulverhorstbaan moet de
Noordzee worden aangepast. Hier moet ruimte worden gemaakt voor deze
extra rechtdoorstrook. Het fietspad wordt hierbij verschoven in
noordelijke richting
o Optimalisatie / aanpassing van de verkeersregelinstallatie
· Doortrekken van de Korenmolenlaan naar de Wulverhorstbaan.
Het nieuwe kruispunt op de Wulverhorstbaan moet waarschijnlijk worden
geregeld met een verkeersregelinstallatie
· Reconstructie van de rotonde Polanerbaan/Middellandbaan
waarbij er geen uitwisseling meer mogelijk is van autoverkeer tussen
Polanerbaan/Middellandbaan-oost en Korenmolenlaan/Middellandbaan-west
(zie kaartje)
· Conflictvrije uitwisseling van fietsverkeer op het kruispunt
Polanerbaan/Middellandbaan in combinatie met een zuidelijke
aansluiting op de Jaap Bijzerweg
Reconstructie rotonde Polanerbaan / Middellandbaan en aansluiten
Korenmolenlaan op de Wulverhorstbaan
Project 6a: Verbinding Aansluiting A12 Woerden oost westwaarts.
Uitvoering door Provincie Utrecht
Dit project wordt gelijktijdig met project 6b voorbereid en uitgevoerd
Dit jaar wordt een voorontwerp van dit project worden gemaakt.
Fasering project 6a/b 2004 opstartfase
2005 proceduretijd (o.a. MER) twee jaar
2006 idem
2007 grondverwerving kabels en leidingen
2008 voorbelasting / zetting kunstwerken
2009 idem idem
2010 aanleg weg: asfaltering en inrichting
Project 6b: Westelijke randweg Harmelen. Uitvoering door gemeente
Woerden.
Medio 2004 zal de Hofbrug, die in de toekomst deel uit gaat maken van
de Westelijke randweg Harmelen, in gebruik genomen worden. Voor de
overige planning wordt verwezen naar project 6a.
Project 7/9: Aansluiting A12 Woerden oost/verbinding Leidsche Rijn.
Uitvoering door Ministerie van Verkeer en Waterstaat / Provincie
Utrecht
Project 7 betreft de aansluiting (viaduct en op en afritten) op de A
12 bij het tankstation Hellevliet. Project 9 betreft de weg die de
verbinding vormt tussen deze aansluiting op de A12 (project 7) en de
Veldhuizerweg bij Leidsche Rijn.
Momenteel worden diverse procedures doorlopen (artikel 19 Wet R.O.,
ontheffing flora- en faunawet, watertoets, kabels en
leidingenprocedures. Voor de weg (project 9) vindt nog onderzoek
plaats naar het exacte tracé dat deze weg moet gaan volgen.
Meer informatie
Voor vragen en/of opmerkingen kunt u contact opnemen met de heer
Beving van de afdeling Ruimtelijke Ontwikkeling, te bereiken op
telefoonnummer (0348) 428 362.