- PERSBERICHT -
Definitieve resultaten Siebel Systems eerste kwartaal 2004: omzet uit licenties groeit 13 procent,
netto winst vertoont groei van 580 procent
SAN MATEO, Calif. - 19 april 2004 - Siebel Systems heeft vandaag de definitieve resultaten over het eerste kwartaal van 2004 dat eindigde op 31 maart 2004 bekend gemaakt. De resultaten zijn in overeenstemming met de op 2 april reeds bekend gemaakte voorlopige resultaten.
De omzet uit licentieverkopen bedroeg in het eerste kwartaal van 2004 126,8 miljoen dollar, een groei van 13 procent ten opzichte van het eerste kwartaal van 2003 en boven de bandbreedte die het management eerder als 'management guidance' had aangegeven. De omzet uit professionele dienstverlening, onderhoud en 'overig' bedroeg gedurende het eerste kwartaal van 2004 202,5 miljoen dollar. Dat bedrag ligt binnen de bandbreedte van de 'management guidance'. Deze omzetpost is opgebouwd uit 114,9 miljoen dollar voor onderhoud en 87,6 miljoen dollar voor professionele dienstverlening en overige verkopen. De totale omzet bedroeg in het eerste kwartaal van 2004 329,3 miljoen dollar, wat aan de bovenkant ligt van de in de oorspronkelijke 'management guidance' aangegeven bandbreedte.
De netto inkomsten bedroegen in het eerste kwartaal van 2004 31,7 miljoen dollar, tegen 4,6 miljoen dollar over het eerste kwartaal van 2003. Dat is een toename met 580 procent. De inkomsten per aandeel bedroegen over het eerste kwartaal van 2004 0,06 dollar, hetgeen boven de oorspronkelijke 'management guidance' is en bovendien 500 procent hoger ligt ten opzichte van de 0,01 dollar per aandeel over het eerste kwartaal van 2003. Vergeleken met het eerste kwartaal van 2003 zijn de totale kosten van verkoop en de operationele uitgaven gedurende het eerste kwartaal van 2004 gereduceerd met 44,5 miljoen dollar, waardoor een operationeel resultaat over het eerste kwartaal van 2004 is ontstaan van 37,7 miljoen dollar, ofwel 11,4 procent van de omzet.
De oorspronkelijke 'management guidance', afgegeven op 21 januari 2004, gaf een totale omzet over het eerste kwartaal van 2004 aan van 315 miljoen dollar tot 335 miljoen dollar, omzet uit licenties van 110 miljoen dollar tot 125 miljoen dollar en inkomsten per aandeel van 0,04 dollar tot 0,05 dollar. De voorlopige financiële resultaten die op 2 april zijn afgegeven gaven een totale omzet over het eerste kwartaal van 2004 aan van 329 miljoen dollar, een omzet uit licenties van circa 127 miljoen dollar en inkomsten per aandeel van ongeveer 0,05 dollar tot 0,06 dollar.
Siebel Systems genereerde gedurende het eerste kwartaal van 2004 110 miljoen dollar aan cash, waardoor de positie van het bedrijf ten aanzien van cash, cashequivalenten en korte termijn investeringen per 31 maart 2004 uitkwam op 2,13 miljard dollar.
Erkenning voor Siebel Systems
Siebel Systems werd gedurende het eerste kwartaal van 2004 erkend als één van 's werelds toonaangevende softwarebedrijven:
- Gartner positioneert Siebel Systems als 'leader' in vijf CRM Magic Quadrant-rapporten. Siebel Systems is gepositioneerd in het 'leader quadrant' van de 2004 CRM B2B Large-Enterprise Suites, Business-to-Consumer CRM Suites, Customer Service and Support Suites, Field Service Management en CRM Sales Suites Magic Quadrant-rapporten1). Bedrijven gebruiken Gartner Magic Quadrants voor een weldoordachte en objectieve evaluatie van technologieaanbieders ten aanzien van hun vermogen om wereldwijd te opereren, de rijkdom van de geboden functionaliteit, de bewezen schaalbaarheid, technologische innovatie, de visie en stabiliteit van de aanbieders en de 'installed base'. In de Magic Quadrants-rapporten definieert Gartner bedrijven die gepositioneerd worden in het 'leader quadrant' als aanbieders die vandaag goed presteren, een duidelijke visie hebben op de richting waarin de markt zich ontwikkeld en bovendien actief aan het werk zijn om hun leidende positie in de markt verder te versterken.
- Siebel Systems behaalt 'strong positive' en 'positive' scores in Gartner's MarketScope-rapporten. Siebel Systems behaalde 'strong positive' en 'positive' scores in de volgende MarketScope-rapporten van Gartner: Direct Sales Technologies, Consumer Goods Sales Force Automation, Partnership Relationship Management, Sales Configuration Systems, eService Suites en Customer Service and Support Contact Center.2) Gartner heeft het MarketScope-framework geïntroduceerd om technologieën te kunnen evalueren die zich of nog in een zeer vroeg stadium van ontwikkeling bevinden of juist in een late fase van hun technologische levensduur bevinden. Terwijl de Magic Quadrants gebruikt worden voor het evalueren van gevestigde marktsegmenten, zijn de MarketScope-scores gebaseerd op een beoordeling van aanbieders op basis van vier of vijf brede categorieën als financiële prestaties en stabiliteit, visie ten aanzien van huidige en toekomstige producten, de kanalen die worden gehanteerd om producten aan te bieden aan afnemers en de volwassenheid van de aangeboden applicaties.
Hoogtepunten van het kwartaal
Gedurende het eerste kwartaal van 2004 deden zich de volgende hoogtepunten voor:
Siebel Systems verwelkomt nieuwe klanten: het bedrijf mocht nieuwe licentieovereenkomsten sluiten met 109 bedrijven, waaronder Bayer AG; Bristol-Myers Squibb Sdn Bhd; Burlington Northern Santa Fe Corp.; Computer Sciences Corporation; Famula On-Line SpA; First American Home Buyers Protection Corporation; Ford Motor Company Limited; IBM Business Consulting Services Korea; Key Energy Services, Inc.; Kraft Foods, Inc.; Mazda Motor Europe GmbH; Mutuelle Assurance Instituteur France; Norwich Union Healthcare Limited; Prosegur Compania de Seguridad, S.A.; Schering Deutschland GmbH; Sprint United Management Company; US Census Bureau; en Warner Brothers Entertainment, Inc.
Siebel Systems ontving vervolgorders van bestaande klanten: het bedrijf mocht van 197 bestaande klanten vervolgorders ontvangen, waaronder 3M United Kingdom PLC; American Management Systems, Inc.; American Power Conversion Corporation; BISYS, Inc.; BT; C3i Inc., Cable & Wireless plc; Cadence Design Systems, Inc.; Commonwealth of Kentucky; Daiichi Pharmaceutical Corporation; Eli Lilly & Company; First American Real Estate Solutions LLC; Hewlett-Packard Colombia Ltda.; Hoffmann-LaRoche Inc.; Honeywell Aerospace; IT Telecom S.p.A.; The McGraw Hill Companies, Inc.; Putnam Investments, Inc.; Quorum Review, Inc.; Reed Elsevier, Inc.; Roche Laboratories Inc.; Sabre, Inc.; Societe Generale; Sun Microsystems Limited; en United Healthcare Services.
Nieuwe toonaangevende klanten
Siebel Systems voltooide projecten bij tal van toonaangevende klanten in een brede reeks van branches en sectoren, waaronder:
America Online Inc heeft in samenwerking met Siebel Systems een CRM desktop platform ontwikkeld voor gebruik door AOL's klantenservice. AOL heeft Siebel Systems gekozen vanwege de bewezen toonaangevende positie van Siebel Systems in de CRM-markt, benchmarks die de schaalbaarheid aantonen, klantenreferenties die vergelijkbare hoeveelheden verzoeken voor serviceverlening kennen en de mogelijkheden om tot een vergaande integratie te komen van meerdere front- en backoffice-systemen, evenals computer technology integration- (CTI) en interactive voice response (IVR) toepassingen.
The Australian Tax Office (ATO) heeft Siebel Public Sector Applications geselecteerd vanwege de beschikbare faciliteiten voor het beheren van klantenrelaties en case management. Hierdoor kan de ervaring die klanten met ATO opdoen verder worden verbeterd en kunnen burgers gemakkelijker voldoen aan de eisen die de Australische belastingwetgeving stelt. Het contract maakt deel uit van ATO's driejarige 'Easier, Cheaper, More Personalized Program' en zal ATO-medewerkers één 'view' op klanten bieden, compleet met toegang tot historische informatie, eerdere correspondentie en klanteninformatie uit andere informatiesystemen.
The Boeing Company heeft gedurende het eerste kwartaal nieuwe overeenkomsten gesloten om het gebruik van Siebel Business Applications Software verder uit te breiden in de business unit Civil Aviation Services (CAS). De producten, diensten en geïntegreerde oplossingen die door Boeing CAS worden aangeboden, helpen luchtvaartmaatschappijen met het optimaal inzetten van hun vloot, het verlagen van de kosten, het optimaal benutten van informatiemanagement en het zeker stellen van het comfort van reizigers. CAS heeft in 2004 Siebel Call Center in gebruik genomen voor het beheren van alle communicatie met klanten. CAS zal op deze CRM-basis verder bouwen met Siebel Service Analytics, Siebel eService en Siebel eEvents voor het bieden van multichannel serviceopties en voor het verder verbeteren van de servicecommunicatie met klanten. De additionele faciliteiten bieden één kijk op alle service-informatie over klanten die binnen CAS wordt verzameld. Hierdoor ontstaat een beter inzicht in de factoren die de klantentevredenheid beïnvloeden.
Fifth Third Bank is één van de vijftien grootste bancaire holdingmaatschappijen van de Verenigde Staten. Deze bank zal de business applications software van Siebel Systems toepassen voor 3100 gebruikers in de business units Commercial Bank, Investment Advisors en Fifth Third Processing Solutions. De bank zal Siebel Finance, Siebel Analytics en Siebel Universal Customer Master toepassen om één kijk op individuele klanten mogelijk te maken over alle business units en kanalen heen, via cross-selling en up-selling marktaandeel te winnen, de retentie te verbeteren door de klantentevredenheid en -loyaliteit te verbeteren, een beter inzicht in zakelijke processen te verkrijgen dankzij geavanceerde analysevoorzieningen en het verlagen van de kosten door op 'best practices' gebaseerde verkoop- en serviceprocessen te introduceren. Deze strategische oplossing zal Fifth Third in staat stellen de efficiency van de verkoop en serviceverlening te verbeteren, de kwaliteit van de klantengegevens te vergroten, de uitvoering van processen te verbeteren en het management een beter inzicht te bieden.
Lockheed Martin heeft oplossingen van Siebel Systems gekozen als hart van het Autonomic Logistics Information System (ALIS) van de F-35 Joint Strike Fighter. ALIS dient als de centrale informatie-infrastructuur voor de F-35 en wordt gebruikt voor het via een wereldwijd netwerk verzenden van gegevens naar onderhoudstechnici. De F-35 is een op stealth-technieken gebaseerd gevechtsvliegtuig waar onder andere de Nederlandse luchtmacht belangstelling voor heeft. Op basis van de oplosingen van Siebel Systems is het Joint Strike Fighter Team nu in staat het toestel te ondersteunen met een complete serviceoplossing voor het genereren van en reageren op serviceverzoeken, ongeacht de locatie en de gekozen toegangsmethode. Verzoeken uit het veld via welk communicatiekanaal dan ook - variërend van e-mail tot web tot telefoon - worden op intelligente wijze toegewezen aan de juiste aanbieder van onderhoud of engineering.
Oakwood Worldwide is een aanbieder van bedrijfswoningen. Het bedrijf beheert een portfolio van ruim 30.000 woningen met een waarde van twee miljard dollar in de Verenigde Staten, Engeland en Azië. Tot de klanten van Oakwood behoort 85 procent van de Fortune 500-bedrijven, evenals overheden en privé-bedrijven. Om de productiviteit van de verkoopmedewerkers te verbeteren en het vergroten van de klantentevredenheid heeft Oakwood Siebel Sales gekozen voor het automatiseren van de verkoopprocessen. Deze oplossing biedt één allesomvattende kijk op klanten en contacten. Met Siebel Sales kan het bedrijf 'lead management' en het verkoopproces verbeteren, in een vroegtijdig stadium verkoopprognoses afgeven en analyses uitvoeren op de 'sales pipeline'. Ook kunnen accounts en contacten nu op een effectieve manier worden beheerd.
Schering Deutschland GmbH is de Duitse dochter van het farmaceutische concern Schering AG. Het bedrijf heeft besloten te standaardiseren op Siebel Systems voor het ondersteunen van geïntegreerde businessprocessen in marketing, verkoop en serviceverlening. Doel is de verkoop- en supportprocessen te optimaliseren door één kijk op de klant aan te bieden, ongeacht de vraag of het gaat om een patiënt, een arts of een verzorger. Deze implementatie is een uitbreiding op de succesvolle invoering van Siebel Systems-oplossingen in de Verenigde Staten, Engeland en Canada. Schering Deutschland GmbH heeft gekozen voor Siebel Sales, Siebel Handheld, Siebel Call Center en Siebel Service Portal.
Sprint Corporation heeft Siebel Communications aangeschaft voor verkoop-, call center- en analytische toepassingen. Deze oplossingen worden gebruikt in zowel de Business als Consumer business units. Sprint heeft het bestaande gebruik van Siebel-applicaties uitbreid tot 18.000 medewerkers, zodat de klantenservice en -tevredenheid verder kan worden verbeterd, terwijl tegelijkertijd de effectiviteit van de verkoop kan toenemen, evenals de productiviteit.
Nieuwe klanten en functionaliteit voor Siebel CRM OnDemand
Siebel Systems heeft honderden klanten voor Siebel CRM OnDemand mogen verwelkomen, waaronder Advanced Material Solutions; Baxter Healthcare Corporation; Boise Cascade
Corporation; Crossroads Customer Solutions; eTelecare International, Galileo International; Haworth Inc.; Johnson Electric Holdings Ltd.; Jones Lang LaSalle Inc.; NEON Enterprise Software Inc.; Reddshell Corporation; Robert Half International, Inc.; Toolwire Inc.; en VocalData Inc.
Siebel Systems heeft tevens Siebel Call Center OnDemand geannonceerd, een gehoste telefonieoplossing die is geïntegreerd met Siebel CRM OnDemand. Hierdoor is de eerste en enige gehoste CRM-service ontstaan die gehoste contact center-functionaliteit omvat. Om snel een grote marktpenetratie te bewerkstelligen boden Siebel Systems en IBM klanten die kozen voor Siebel CRM OnDemand de eerste 90 dagen gratis dienstverlening aan. Bovendien richten de twee partners zich op IBM's wereldwijde netwerk van business partners. Daarnaast konden Siebel Systems en business partner BT in de vorm van Galileo de eerste Europese klant bekend maken. Het op de reiswereld gerichte Galileo heeft Contact Central OnDemand geselecteerd, BT's gehoste en op Siebel CRM OnDemand gebaseerde CRM-service.
Siebel Systems en Microsoft breiden samenwerking rond Universal Application Network uit
Siebel Systems en Microsoft hebben de beschikbaarheid van Siebel Universal Application Network for Microsoft BizTalk Server 2004 aangekondigd. Gezamenlijke klanten in de telecommunicatie-, media- en energiebranches kunnen nu profiteren van vooraf gebouwde en geïntegreerde applicaties die bedrijfsprocessen op basis van 'best practices' mogelijk maken in belangrijke functionele gebieden als Customer, Billing, Order en Product Management. De gezamenlijke aanbieding is gebaseerd op standaarden rond web services en Microsoft's .Net framework. Ten opzichte van de traditionele aanpak verlaagt Siebel Universal Application Network for Microsoft BizTalk Server 2004 de kosten en de complexiteit van integratieprojecten.
Siebel Systems introduceert Siebel CRM Professional Edition
Bedoeld om in te spelen op de snelgroeiende eisen en wensen van kleine tot middelgrote bedrijven heeft Siebel Systems Siebel CRM Professional Edition uitgebracht. Hiermee onderstreept het bedrijf het commitment aan het motto 'CRM for Everyone', bedoeld om CRM aan te bieden voor bedrijven ongeacht omvang, branche of gebruiksmethode. Siebel CRM Professional Edition biedt de gebruiker multichannel toepassingen voor verkoop, serviceverlening en marketing die speciaal is ontwikkeld om kleine en middelgrote bedrijven op effectieve wijze in de markt te laten concurreren.
Siebel Systems en Eontec bieden multichannel oplossing voor retailbanken
Siebel Systems heeft een wereldwijde samenwerking aangekondigd met Eontec om een gezamenlijke oplossing te creëren die retailbanken één kijk geeft op zowel transactie- als klanteninformatie over alle communicatiekanalen heen. De historie, voorkeuren, recente transacties en laatste contacten met de bank ongeacht het hierbij gebruikte communicatiekanaal zijn hierdoor voor bankmedewerkers via één toepassing toegankelijk. De oplossing biedt één interface voor serviceverzoeken, contact management, informatie over producten en diensten, transacties en dergelijke. De oplossing wordt gezamenlijk door Siebel Systems en Eontec wereldwijd verkocht.
Siebel Systems introduceert 'performance-driven' oplossing voor overheden
Overheidsinstellingen die werken volgens de principes van 'performance-driven government' kennen de hoogste niveaus van tevredenheid onder burgers. Zij bereiken een hoog niveau van operationele efficiency en een hoge productiviteit van medewerkers. Siebel Public Sector heeft zes nieuwe oplossingen aangekondigd die overheden in staat stellen om sneller en beter te reageren op verzoeken van burgers. Het gaat om Citizen Response, Benefits Case Management, Immigration Services en Defense Personnel and Logistics Management.
Siebel Systems en Siebel-klanten ontvangen eerbetoon
Gedurende het eerste kwartaal van 2004 hebben Siebel Systems en haar klanten eerbetoon ontvangen van onder andere:
- Fortune Magazine noemde Siebel Systems 'One of America's Most Admired Companies'. Fortune's '2004 Corporate Reputation Report' noemde Siebel Systems als een van de tien softwarebedrijven die de status van 'One of America's Most Admired Companies' verdienen.
- Consumer Goods Technology Magazine gaf in de '2004 Best in Class Survey' de eerste plaats aan Siebel Systems. Siebel Systems eindigde op de eerste plaats bij trade promotion management en customer experience.
- IDC's The Chief Marketing Officer Advisory Service selecteerde Siebel Systems voor een 'best practices' award als erkenning voor het op effectieve wijze coördineren van sales- en marketinginspanningen.
- CRM Magazine gaf de toppositie aan Siebel Systems in de '2004 Service Elite Award for Agent Facing/Universal Desktop Suite Leadership'. De gehanteerde criteria hebben onder andere betrekking op: computer telephony integration, interactive voice response, workforce management, workforce optimization, kwaliteitsmonitoring, web self-service en agent facing/universal desktop suite. Ook omzet, omzetgroei, marktaandeel, aantal nieuwe klanten en reputatie ten aanzien van klantentevredenheid speelden een rol.
- Government Technology Magazine onderscheidde de burgemeester van New York City, Michael Bloomberg, als één van de 'Top 25: Doers, Dreamers and Drivers' voor het creëren van 's werelds grootste call center waar burgers terecht kunnen voor vragen en meldingen die geen spoedeisend karakter hebben. Het call center is gebaseerd op Siebel Public Sector Citizen Response.
- CRM Magazine gaf aan hetzelfde call center een '2004 Service Elite Award'.
- GreaterChinaCRM gaf onderscheidingen aan vijf klanten van Siebel Systems met de 'Best CRM Best Practice in China 2003 Award'. Het gaat om HP China, Motorola, Shanghai GM, Shanghai Roche en China Mobile.
1) Leader Quadrant, "Magic Quadrant for CRM Field Service Management, 2004"; Leader Quadrant, "Magic Quadrant for CRM CSS Suites, 2004"; Leader Quadrant, "Magic Quadrant for CRM B2B Large-Enterprise Suites, 2004"; Leader Quadrant, "Magic Quadrant for CRM B2C Large-Enterprise Suites, 2004"; Leader Quadrant, "Magic Quadrant for CRM Sales Suite Vendors, 2004."
2) Strong Positive Rating, "MarketScope: Customer Service Contact Center Software, 1H04"; Positive Rating, MarketScope: Sales Configuration Systems,
1H04"; Positive Rating, "MarketScope: Partner Relationship Management,
1H04"; Positive Rating, "MarketScope: Consumer Goods Industry SFA, 1H04"; Positive Rating, "MarketScope: Direct Sales Technologies, 1H04"; Positive Rating, "MarketScope: E-Service Suites, 1H04."
The Magic Quadrant is copyrighted January and February 2004 by Gartner, Inc. and is reused with permission. The Magic
Quadrant is a graphical representation of a marketplace at and for a specific time period. It depicts Gartner's analysis of how certain vendors measure against criteria for that marketplace, as defined by Gartner. Gartner does not endorse any vendor, product or service depicted in the Magic Quadrant, and does not advise technology users to select only those vendors placed in the "Leaders" quadrant. The Magic Quadrant is intended solely as a research tool, and is not meant to be a specific guide to action. Gartner disclaims all warranties, express or implied, with respect to this research, including any warranties of merchantability or fitness for a particular purpose.
The MarketScope is copyrighted January and February 2004 by Gartner, Inc. and is reused with permission. The MarketScope is an evaluation of a marketplace at and for a specific time period. It depicts Gartner's analysis of how certain vendors measure against criteria for that marketplace, as defined by Gartner. Gartner does not endorse any vendor, product or service depicted in the MarketScope, and does not advise technology users to select only those vendors with the highest rating. The MarketScope is intended solely as a research tool. Gartner disclaims all warranties, express or implied, with respect to this research, including any warranties of merchantability or fitness for a particular purpose.
Over Siebel Systems
Siebel Systems Inc. (NASDAQ: SEBL) is de toonaangevende aanbieder van zakelijke applicatiesoftware waarmee bedrijven producten en diensten aan klanten kunnen aanbieden, kunnen verkopen en service kunnen verlenen via meerdere kanalen en meerdere divisies. Met wereldwijd meer dan 4.000 klanten biedt Siebel Systems organisaties een reeks van 'best practices', CRM-toepassingen, analytische producten en bedrijfsprocessen die volledig zijn afgestemd op specifieke branches en sectoren en die zich bovendien in de praktijk ten volle hebben bewezen. Organisaties kunnen hiermee superieure klantervaringen bieden en winstgevendere relaties met afnemers onderhouden. Siebel Systems beschikt wereldwijd over kantoren in meer dan dertig landen. Meer informatie over Siebel Systems en haar klanten is te vinden op www.siebelsystems.nl
© 1990-2004 Siebel Systems Inc. Alle rechten voorbehouden. Siebel en het Siebel-logo zijn merken van Siebel Systems Inc. en kunnen geregistreerd zijn in bepaalde landen en jurisdicties. Alle andere productnamen, merknamen, logo's en symbolen kunnen merken zijn van hun respectievelijke eigenaren.
Meer informatie
Sandra Wasseur
Marketing Director Northern-Europe
Siebel Systems
Telefoon: 020-5401000
Karin Schop
Account Executive
Text100 Public Relations
Global technology Public Relations
van Diemenstraat 164-166
1013 CN Amsterdam
The Netherlands
Tel.: + 31 20 5304347
Mobile: + 31 6 15071702
Fax: +31 20 5304331
E-mail: karins@text100.nl
URL: www.text100.nl