Gemeente Lingewaard


Klanttevredenheidsonderzoek gemeentewinkel

In de week van 19 april tot en met 23 april vindt onder de bezoekers in het gemeentekantoor Huissen een klanttevredenheidsonderzoek plaats. Dit onderzoek is volledig gericht op de afdeling Publiekszaken (of Burgerzaken) en wordt uitgevoerd door SGBO, het Onderzoeks-- en Adviesbureau van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten.

Samen met andere gemeenten neemt de gemeente Lingewaard deel aan het landelijk Benchmark Publiekszaken. Dat betekent dat ook in die andere gemeenten een vergelijkbaar klanttevredenheidsonder- zoek plaatsvindt. Vervolgens worden de prestaties onderling met elkaar vergeleken.

Inzicht Kennisdeling Prestatieverbetering

Prestaties onderling vergelijken en vervolgens van elkaar leren. Dat is de essentie van Benchmarking Publiekszaken. Door het open karakter van de benchmark, die volledig is gericht op de afdelingen Publiekszaken (of Burgerzaken) van gemeenten, worden prestaties en kennis op het gebied van kwaliteitsverbetering gedeeld, waardoor verbeteringen in de dienstverlening sneller en effectiever kunnen worden waargemaakt. De gemeente Lingewaard is met dit laatste actief bezig.

Eerste contactmoment
Voor burgers is de publieksbalie in het gemeentehuis vaak het eerste contactmoment met de gemeente. Steeds vaker vindt dat eerste contactmoment telefonisch of via het internet plaats. Alle reden dus om op al deze plekken als gemeentelijke dienstverlener een goede indruk achter te laten en te streven naar een goede kwaliteit voor een goede prijs. Immers, een adequate dienstverlening, acceptabele wachttijden, privacy en juiste informatie zorgen voor tevreden burgers en vaak ook tevreden medewerkers.

Het initiatief tot benchmarking Publiekszaken is genomen door de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG), de Nederlandse Vereniging Voor Burgerzaken en Stichting Rekenschap.

Wat houdt het in?
Benchmarking Publiekszaken bestaat uit de volgende hoofdonderdelen:

Kennisplatform. Een elektronisch platform dat toegankelijk is via internet, waarop gegevens worden verzameld. Het gaat daarbij om prestatie-, organisatie- en procesindicatoren, aangevuld met demografische gegevens die bepalend zijn voor het werkaanbod in de gemeenten. Op het kennisplatform kunnen deelnemende gemeenten naar eigen behoefte gegevens vergelijken met anderen.

Jaarlijks terugkerend klanttevredenheidsonderzoek in de gemeente. Ook om de mening van de burgers onderling te kunnen vergelijken, doen alle deelnemende gemeenten jaarlijks mee aan een onderzoek naar de tevredenheid van de burgers aan de balie en naar het imago van de gemeente bij de burgers.

Benchmarking Publiekszaken wordt uitgevoerd door TNS NIPO Commerce en SGBO, Onderzoeks- en Adviesbureau van de VNG.

In totaal participeren 40 gemeenten aan deze benchmarking, waarin ook een kring van 100.000+ gemeenten. Ook van deze gemeenten staan de informatie en verbeteracties tot de beschikking van de gemeente Lingewaard.
Eén van de onderdelen van de benchmark is het
klanttevredenheidsonderzoek. In het belang van het welslagen hiervan vragen wij uw medewerking wanneer u gevraagd wordt aan het onderzoek deel te nemen.

In een later stadium zullen resultaten van deze benchmark bekend gemaakt worden op de gemeentepagina en de website van de gemeente.

Artikel geplaatst op 16 april 2004