Nieuwe verkeerslichtenregelingen op de Stadsring
datum: 13 april 2004
In de week van 19 april worden de verkeerslichtenregelingen op de
Stadsring omgebouwd. Een betere afstemming moet de doorstroming van
het autoverkeer versoepelen. Dit betekent dat op alle kruispunten de
verkeerslichten een keer uit moeten. Per kruispunt wordt er tussen de
spitsen een dag gewerkt. Op 23 april zijn de werkzaamheden klaar.
De nieuwe verkeerslichtenregelingen worden via één systeem gekoppeld.
Nu is de situatie zo dat alle regelingen op de kruispunten met de
Stadsring onafhankelijk van elkaar werken. Dat leidt tot onnodige
verstoppingen.
Hoe werkt het systeem?
De nieuwe verkeersregelingen die op de Stadsring komen zijn zeer
geavanceerd. Veel gegevens over het verkeer zoals verkeersdrukte en
wachttijden worden automatisch bijgehouden en doorgezonden naar de
verkeerscentrale. Hierdoor kunnen de knelpunten sneller worden herkend
als een installatie niet helemaal goed werkt. Het autoverkeer wordt
onder andere door videodetectie gestuurd. Vanuit het gemeentehuis
worden de kruispunten goed in de gaten gehouden.
Voordelen voor het verkeer
Het nieuwe systeem heeft meerdere voordelen voor alle gebruikers van
het verkeer.
Speciale apparatuur zorgt ervoor dat hulpdiensten met zwaailichten aan
voorrang krijgt. Ook krijgt het openbaar vervoer prioriteit.
Voor fietsers en voetgangers wordt gestreefd naar een wachttijd bij de
verkeerslichten van maximaal een minuut. Wachttijdvoorspellers die in
de drukknop van het verkeerslicht zitten, houden de tijd in de gaten.
In de drukknop zit een cirkel met ledjes die een indicatie geeft van
de nog te wachten tijd totdat het licht op groen springt. Op alle
fietsoversteken worden detectielussen gelegd zodat fietsers en grotere
groepen fietsers sneller en langer groen licht krijgen.
Voor de blinden en slechtzienden zijn op alle kruispunten
elektronische rateltikkers geïnstalleerd. Deze zijn beter hoorbaar en
minder storingsgevoelig.
Verkeershinder
Het verkeer ondervindt weinig hinder van de werkzaamheden doordat er
elke dag een ander kruispunt aan bod komt. Gedurende de periode dat de
regeling uit is op het betreffende kruispunt, wordt elke keer de
linker rechtdoorbaan met aktiewagens en kegels afgezet. Ook zullen er
twee verkeersregelaars staan die de mensen helpen de Stadsring over te
steken.
Planning
Het aanpassen van de verkeerslichtenregelingen gebeurt per kruispunt
volgens onderstaande planning. Er wordt gewerkt tussen 09.30 uur en
16.00 uur:
19 april: Stadsring/Molenstraat
20 april: Stadsring/Blekerssingel/St. Andriesstraat
21 april: Stadsring/Hendrik van Viandenstraat
22 april: Stadsring/Utrechtseweg en Stadsring/Arnhemseweg
23 april: Stadsring/Flierbeeksingel
Verkeer- en Vervoerplan '99 (VVP)
Het ombouwen van de verkeersregelingen is een onderdeel van het VVP
van 1999. De nieuwe verkeerssituatie op de Stadsring kan beter
aangestuurd worden omdat aan de "uiteinden" van de Stadsring het
autoverkeer gedoseerd toegelaten wordt. Dat wil zeggen dat het
autoverkeer tussen de Stadsring/ Molenstraat en Stadsring/St.
Andriesstraat sneller door kan rijden en dat bussen geen hinder
ondervinden.
Gemeente Amersfoort