Ingezonden persbericht
Grand Prix media-service ter attentie van (motor) sportredacties, relaties en sponsors
18-4-2004; Betreft wedstrijdverslag Grand Prix Zuid Afrika, circuit Welkom
ELEKTRONICA DWARSBOOMT START GP-SEIZOEN VOOR RAYMOND SCHOUTEN
JAKUB SMRZ (21E) VERLIEST TERREIN DOOR FOUTE BANDENKEUZE
De 19-jarige Raymond Schouten had méér verwacht van zijn optreden tijdens de openingsrace in zijn eerste volledige GP-seizoen. Na wat grip en veringsproblemen tijdens de trainingen, bleken de aangevoerde tips van Dunlop en WP-suspension in de warm-up training vruchten af te werpen. "Ik draaide ondanks veel lagere temperaturen dezelfde tijd als zaterdagmiddag en we hebben daarna nog een kleine aanpassing aan de voorvork gedaan vóór de race. Mijn start was goed, maar in de eerste bocht was ik even te 'watterig' en verloor ik de zojuist gewonnen 3 plaatsen weer. Ook kwam ik in het gedrang even naast de baan, waarna ik de achtervolging inzette. Dat ging goed, ik liep zienderogen in op een groep van zes rijders voor me, maar in de 3e ronde begin mijn machine bij hoge toerentallen te sputteren. Daardoor moest ik eerder overschakelen, maar liep evengoed nog in. Maar twee ronden later was het gebeurd. Bij controle bleek de generator, die de accu bijlaadt, kapot te zijn geraakt. Een klein elektronisch probleem, waardoor ik jammerlijk te vroeg de pitbox moest opzoeken", opent Schouten, terwijl hij zich toch wel even moest inhouden om niet in foeteren uit te barsten. 250cc Teammaat Jakub 'Kuba' Smrz was zijn remproblemen van zaterdagmiddag te boven, maar verprutste zijn start een beetje. Geholpen door een valpartij van 4 rijders in de eerste ronde, klom hij toch nog op naar de 18e plaats, maar in de slotfase moest hij 3 plaatsen prijsgeven door een 'versleten' grip na een foute bandenkeuze.
Raymond Schouten was zijn zenuwen goed de baas, maakte en superstart, maar werd in die 'balende' eerste bocht naar de buitenzijde gedreven. "Daar was de baan zo smerig en lag er veel zand, dat ik even van het gas af moest. Dat was jammer, want ik had toch al drie man te pakken. Ik zette meteen weer aan, maar was iets te fel en kwam even naast de baan en verloor weer wat terrein. Maar daarna kwam ik goed in mijn ritme en draaide in de 2e ronde al direct een rondetijd die sneller was dan alle trainingsronden daarvoor. En dat met een volle tank. Dus de vering en grip waren een stuk beter en ik had de aansluiting met de rijders voor me ook zeker kunnen krijgen, als de elektronica het niet geven had. Maar als ik terugkijk op mijn eerste GP-weekeinde uit een seizoen van 16, dan heb ik het gevoel dat ik al wel weer een karrenvacht heb bijgeleerd. Ik heb weer geleerd een hoger tempo te rijden en sneller mijn machine om te gooien en in te sturen. Mijn rondetijden waren tijdens de trainingen heel constant, maar ik had wel gewild dat ze iets sneller waren geweest. Als ik na afloop van de race de rondetijden van die roep voor me bekijk, dan had ik daar makkelijk bij kunnen blijven, er vanuit gaand dat mijn banden het ook de hele race vol hadden kunnen houden, maar daar hadden de Dunlop technici alle vertrouwen in. Jammer, maar over twee weken hebben we alweer de volgende GP in Jerez. Dat is een mooie baan waar ik al twee keer getest heb en eind vorig jaar een race gereden heb", blikt Schouten vooruit. Op de vraag of hij in Jerez dan voordeel heeft omdat hij de baan al kent, meldde hij: "Het is niet echt mijn favoriete circuit. Ik ben er bekend en we hebben datarecording gegevens, maar op dit WK-niveau zal dat niet echt veel voordeel bieden. De andere mannen zijn er nog bekender dan ik....
De 21-jarige Tsjech Jakub Smrz had zijn zinnen gezet op een plaats bij de top 15, maar kenden een minder goede start. In de eerste ronde caramboleerden er een aantal rijders tegen elkaar en de grond, waarna 'Kuba' echter weer een aantal plaatsen wist op te klimmen. In een goed ritme werkte de managements student aan de universiteit in Praag zich op tot de 18e plaats, met ion zijn kielzog een groep van 5 rijders. "Het ging naar wens, hoewel ik voor het doorstoten naar de WK-punten een veel te slechte start had. Maar de strijd in de groep leidde ik en het was geen probleem om de mannen achter me te houden. Het gat naar de mannen voor me was zo'n 4 seconden, maar dat kon ik niet meer dicht rijden. Zo'n zes ronden voor het einde van de race bleek mijn achterband nagenoeg helemaal versleten. Ik gleed alle kanten op. Achteraf gezien hebben we een foute bandenkeuze gemaakt, waardoor ik een betere klassering moest laten varen. Dan moet ik maar hoopvol vooruitkijken naar de GP in Jerez, waar we op 2 mei de volgende wedstrijd rijden. Daar verliepen de IRTA-tests met een 10e plaats erg goed. Het is een van mijn favoriete banen, in tegenstelling tot Welkom, waar ik vandaag voor het eerst in 4 GP's aan de finish kwam", meldt Smrz.
Rossi wonderkind
Dat de 25-jarige Valentino Rossi met zijn 5 wereldtitels tot de absolute wereldtop behoord stond al lange tijd vast, maar tijdens de openingsrace van seizoen 2004 in het Zuid Afrikaanse Welkom verbrak 'The Doctor' de stoutste verwachtingen van alle racefans. Na zijn onverwachte overstap van Honda naar het Yamaha Gauloises dachten fans en insiders dat hij wel een aantal GP's nodig zou hebben om zijn eerste GP-overwinning voor het merk van de gekruiste stemvorken in de wacht zou slepen. Niets bleek echter minder waar. Op fabelachtige wijze besliste Rossi de tweestrijd met Max Biaggi in een zinderend duel in zijn voordeel, waarmee hij zijn 60e GP-overwinning boekte en voor de 23e keer op rij op het erepodium stond. Een nieuwe record in de race historie. Voor Yamaha behaalde hij voor het eerst in twee jaar weer een overwinning in de MotoGP-klasse.
Uitslag 125cc klasse:
Plaats
Rijder
Land
Merk
Tijd
Verschil
1
Andrea DOVIZIOSO
ITA
HONDA
40'34.318
150,6 kmu
2
Roberto LOCATELLI
ITA
APRILIA
40'34.389
0.071
3
Casey STONER
AUS
KTM
40'36.521
2.203
4
Pablo NIETO
SPA
APRILIA
40'36.734
2.416
5
Mike DI MEGLIO
FRA
APRILIA
40'46.630
12.312
6
Gino BORSOI
ITA
APRILIA
40'47.588
13.270
7
Mirko GIANSANTI
ITA
APRILIA
40'48.775
14.457
8
Steve JENKNER
GER
APRILIA
40'49.364
15.046
9
Alvaro BAUTISTA
SPA
APRILIA
40'59.153
24.835
10
Hector BARBERA
SPA
APRILIA
40'59.584
25.266
11
Julian SIMON
SPA
HONDA
41'03.674
29.356
12
Mika KALLIO
FIN
KTM
41'07.452
33.134
13
Mattia PASINI
ITA
APRILIA
41'07.555
33.237
14
Simone CORSI
ITA
HONDA
41'08.000
33.682
15
Youichi UI
JPN
APRILIA
41'11.295
36.977
16
Jorge LORENZO
SPA
DERBI
41'17.968
43.650
17
Stefano PERUGINI
ITA
GILERA
41'19.548
45.230
18
Robbin HARMS
DAN
HONDA
41'19.707
45.389
19
Dario GIUSEPPETTI
GER
HONDA
41'19.908
45.590
20
Lukas PESEK
CZE
HONDA
41'20.033
45.715
21
Fabrizio LAI
ITA
GILERA
41'20.279
45.961
22
Imre TOTH
HUN
APRILIA
41'20.447
46.129
23
Sergio GADEA
SPA
APRILIA
41'39.308
1'04.990
24
Vesa KALLIO
FIN
APRILIA
41'40.102
1'05.784
25
Mattia ANGELONI
ITA
HONDA
41'57.859
1'23.541
26
Manuel MANNA
ITA
MALAGUTI
41'58.071
1'23.753
27
Jordi CARCHANO
SPA
APRILIA
41'59.278
1'24.960
Uitgev.
Raymond SCHOUTEN
NED
HONDA
x
x
Kapotte generator
=
acculader
in 5e ronde
125cc WK-stand na 1 van de 16 GP's:
1. Dovizioso, 25; 2. Locatelli, 20; 3. Stoner, 16; 4. P. Nieto, 13; 5. Di Meglio, 11; 6. Borsoi, 10;
Uitslag 250cc race:
Plaats
Rijder
Land
Merk
Tijd
Verschil
1
Daniel PEDROSA
SPA
HONDA
42'04.690
157,3 kmu
2
Randy DE PUNIET
FRA
APRILIA
42'05.226
0.536
3
Sebastian PORTO
ARG
APRILIA
42'10.549
5.859
4
Manuel POGGIALI
RSM
APRILIA
42'29.251
24.561
5
Alex DE ANGELIS
RSM
APRILIA
42'34.708
30.018
6
Alex DEBON
SPA
HONDA
42'35.343
30.653
7
Fonsi NIETO
SPA
APRILIA
42'36.148
31.458
8
Toni ELIAS
SPA
HONDA
42'36.562
31.872
9
Roberto ROLFO
ITA
HONDA
42'36.630
31.940
10
Franco BATTAINI
ITA
APRILIA
42'40.333
35.643
11
Hiroshi AOYAMA
JPN
HONDA
42'41.108
36.418
12
Hector FAUBEL
SPA
APRILIA
42'41.554
36.864
13
Arnaud VINCENT
FRA
APRILIA
42'43.795
39.105
14
Dirk HEIDOLF
GER
APRILIA
42'47.717
43.027
15
Sylvain GUINTOLI
FRA
APRILIA
42'56.183
51.493
16
Anthony WEST
AUS
APRILIA
42'56.389
51.699
17
Joan OLIVE
SPA
APRILIA
42'57.573
52.883
18
Naoki MATSUDO
JPN
YAMAHA
43'04.590
59.900
19
Hugo MARCHAND
FRA
APRILIA
43'07.509
1'02.819
20
Erwan NIGON
FRA
YAMAHA
43'19.534
1'14.844
21
Jakub SMRZ
CZE
HONDA
43'19.716
1'15.026
22
Taro SEKIGUCHI
JPN
YAMAHA
43'23.920
1'19.230
23
Johan STIGEFELT
SWE
APRILIA
43'26.317
1'21.627
24
Max SABBATANI
ITA
YAMAHA
43'33.680
1'28.990
25
Gregory LEFORT
FRA
APRILIA
43'34.522
1'29.832
250cc WK-stand na 1 van de 16 GP's:
1. Pedrosa, 25; 2. De Puniet, 20; 3. Porto, 16; 4. Poggiali, 13; 5. De Angelis, 11; 6. Debon, 10.
Uitslag MotoGP klasse (tot 990cc 4-takt):
Plaats
Rijder
Land
Merk
Tijd
Verschil
1
Valentino ROSSI
ITA
YAMAHA
43'50.218
162,6 kmu
2
Max BIAGGI
ITA
HONDA
43'50.428
0.210
3
Sete GIBERNAU
SPA
HONDA
43'57.473
7.255
4
Alex BARROS
BRA
HONDA
44'08.885
18.667
5
Nicky HAYDEN
USA
HONDA
44'14.312
24.094
6
Loris CAPIROSSI
ITA
DUCATI
44'14.593
24.375
7
Colin EDWARDS
USA
HONDA
44'19.073
28.855
8
Makoto TAMADA
JPN
HONDA
44'26.753
36.535
9
Norick ABE
JPN
YAMAHA
44'26.861
36.643
10
Carlos CHECA
SPA
YAMAHA
44'29.502
39.284
11
Marco MELANDRI
ITA
YAMAHA
44'34.024
43.806
12
Shinya NAKANO
JPN
KAWASAKI
44'34.138
43.920
13
John HOPKINS
USA
SUZUKI
44'46.246
56.028
14
Troy BAYLISS
AUS
DUCATI
44'46.776
56.558
15
Shane BYRNE
GBR
APRILIA
45'04.049
1'13.831
16
Jeremy McWILLIAMS
GBR
APRILIA
45'12.424
1'22.206
17
Nobuatsu AOKI
JPN
PROTON KR
45'17.151
1'26.933
18
Michel FABRIZIO
ITA
HARRIS WCM
44'05.911
3 laps
MotoGP WK-stand na 1 van de 16 GP's:
1. Rossi, 25; 2. Biaggi, 20; 3. Gibernau, 16; 4. Barros, 13; 5. Hayden, 11; 6. Capirossi, 10.
************