Ingezonden persbericht



Grand Prix media-service ter attentie van (motor) sportredacties, relaties en sponsors

18-4-2004; Betreft wedstrijdverslag Grand Prix Zuid Afrika, circuit Welkom

ELEKTRONICA DWARSBOOMT START GP-SEIZOEN VOOR RAYMOND SCHOUTEN

JAKUB SMRZ (21E) VERLIEST TERREIN DOOR FOUTE BANDENKEUZE

De 19-jarige Raymond Schouten had méér verwacht van zijn optreden tijdens de openingsrace in zijn eerste volledige GP-seizoen. Na wat grip en veringsproblemen tijdens de trainingen, bleken de aangevoerde tips van Dunlop en WP-suspension in de warm-up training vruchten af te werpen. "Ik draaide ondanks veel lagere temperaturen dezelfde tijd als zaterdagmiddag en we hebben daarna nog een kleine aanpassing aan de voorvork gedaan vóór de race. Mijn start was goed, maar in de eerste bocht was ik even te 'watterig' en verloor ik de zojuist gewonnen 3 plaatsen weer. Ook kwam ik in het gedrang even naast de baan, waarna ik de achtervolging inzette. Dat ging goed, ik liep zienderogen in op een groep van zes rijders voor me, maar in de 3e ronde begin mijn machine bij hoge toerentallen te sputteren. Daardoor moest ik eerder overschakelen, maar liep evengoed nog in. Maar twee ronden later was het gebeurd. Bij controle bleek de generator, die de accu bijlaadt, kapot te zijn geraakt. Een klein elektronisch probleem, waardoor ik jammerlijk te vroeg de pitbox moest opzoeken", opent Schouten, terwijl hij zich toch wel even moest inhouden om niet in foeteren uit te barsten. 250cc Teammaat Jakub 'Kuba' Smrz was zijn remproblemen van zaterdagmiddag te boven, maar verprutste zijn start een beetje. Geholpen door een valpartij van 4 rijders in de eerste ronde, klom hij toch nog op naar de 18e plaats, maar in de slotfase moest hij 3 plaatsen prijsgeven door een 'versleten' grip na een foute bandenkeuze.

Raymond Schouten was zijn zenuwen goed de baas, maakte en superstart, maar werd in die 'balende' eerste bocht naar de buitenzijde gedreven. "Daar was de baan zo smerig en lag er veel zand, dat ik even van het gas af moest. Dat was jammer, want ik had toch al drie man te pakken. Ik zette meteen weer aan, maar was iets te fel en kwam even naast de baan en verloor weer wat terrein. Maar daarna kwam ik goed in mijn ritme en draaide in de 2e ronde al direct een rondetijd die sneller was dan alle trainingsronden daarvoor. En dat met een volle tank. Dus de vering en grip waren een stuk beter en ik had de aansluiting met de rijders voor me ook zeker kunnen krijgen, als de elektronica het niet geven had. Maar als ik terugkijk op mijn eerste GP-weekeinde uit een seizoen van 16, dan heb ik het gevoel dat ik al wel weer een karrenvacht heb bijgeleerd. Ik heb weer geleerd een hoger tempo te rijden en sneller mijn machine om te gooien en in te sturen. Mijn rondetijden waren tijdens de trainingen heel constant, maar ik had wel gewild dat ze iets sneller waren geweest. Als ik na afloop van de race de rondetijden van die roep voor me bekijk, dan had ik daar makkelijk bij kunnen blijven, er vanuit gaand dat mijn banden het ook de hele race vol hadden kunnen houden, maar daar hadden de Dunlop technici alle vertrouwen in. Jammer, maar over twee weken hebben we alweer de volgende GP in Jerez. Dat is een mooie baan waar ik al twee keer getest heb en eind vorig jaar een race gereden heb", blikt Schouten vooruit. Op de vraag of hij in Jerez dan voordeel heeft omdat hij de baan al kent, meldde hij: "Het is niet echt mijn favoriete circuit. Ik ben er bekend en we hebben datarecording gegevens, maar op dit WK-niveau zal dat niet echt veel voordeel bieden. De andere mannen zijn er nog bekender dan ik...”.

De 21-jarige Tsjech Jakub Smrz had zijn zinnen gezet op een plaats bij de top 15, maar kenden een minder goede start. In de eerste ronde caramboleerden er een aantal rijders tegen elkaar en de grond, waarna 'Kuba' echter weer een aantal plaatsen wist op te klimmen. In een goed ritme werkte de managements student aan de universiteit in Praag zich op tot de 18e plaats, met ion zijn kielzog een groep van 5 rijders. "Het ging naar wens, hoewel ik voor het doorstoten naar de WK-punten een veel te slechte start had. Maar de strijd in de groep leidde ik en het was geen probleem om de mannen achter me te houden. Het gat naar de mannen voor me was zo'n 4 seconden, maar dat kon ik niet meer dicht rijden. Zo'n zes ronden voor het einde van de race bleek mijn achterband nagenoeg helemaal versleten. Ik gleed alle kanten op. Achteraf gezien hebben we een foute bandenkeuze gemaakt, waardoor ik een betere klassering moest laten varen. Dan moet ik maar hoopvol vooruitkijken naar de GP in Jerez, waar we op 2 mei de volgende wedstrijd rijden. Daar verliepen de IRTA-tests met een 10e plaats erg goed. Het is een van mijn favoriete banen, in tegenstelling tot Welkom, waar ik vandaag voor het eerst in 4 GP's aan de finish kwam", meldt Smrz.

Rossi wonderkind

Dat de 25-jarige Valentino Rossi met zijn 5 wereldtitels tot de absolute wereldtop behoord stond al lange tijd vast, maar tijdens de openingsrace van seizoen 2004 in het Zuid Afrikaanse Welkom verbrak 'The Doctor' de stoutste verwachtingen van alle racefans. Na zijn onverwachte overstap van Honda naar het Yamaha Gauloises dachten fans en insiders dat hij wel een aantal GP's nodig zou hebben om zijn eerste GP-overwinning voor het merk van de gekruiste stemvorken in de wacht zou slepen. Niets bleek echter minder waar. Op fabelachtige wijze besliste Rossi de tweestrijd met Max Biaggi in een zinderend duel in zijn voordeel, waarmee hij zijn 60e GP-overwinning boekte en voor de 23e keer op rij op het erepodium stond. Een nieuwe record in de race historie. Voor Yamaha behaalde hij voor het eerst in twee jaar weer een overwinning in de MotoGP-klasse.

Uitslag 125cc klasse:

Plaats

Rijder

Land

Merk

Tijd

Verschil


1

Andrea DOVIZIOSO

ITA

HONDA

40'34.318

150,6 kmu


2

Roberto LOCATELLI

ITA

APRILIA

40'34.389

0.071


3

Casey STONER

AUS

KTM

40'36.521

2.203


4

Pablo NIETO

SPA

APRILIA

40'36.734

2.416


5

Mike DI MEGLIO

FRA

APRILIA

40'46.630

12.312


6

Gino BORSOI

ITA

APRILIA

40'47.588

13.270


7

Mirko GIANSANTI

ITA

APRILIA

40'48.775

14.457


8

Steve JENKNER

GER

APRILIA

40'49.364

15.046


9

Alvaro BAUTISTA

SPA

APRILIA

40'59.153

24.835


10

Hector BARBERA

SPA

APRILIA

40'59.584

25.266


11

Julian SIMON

SPA

HONDA

41'03.674

29.356


12

Mika KALLIO

FIN

KTM

41'07.452

33.134


13

Mattia PASINI

ITA

APRILIA

41'07.555

33.237


14

Simone CORSI

ITA

HONDA

41'08.000

33.682


15

Youichi UI

JPN

APRILIA

41'11.295

36.977


16

Jorge LORENZO

SPA

DERBI

41'17.968

43.650


17

Stefano PERUGINI

ITA

GILERA

41'19.548

45.230


18

Robbin HARMS

DAN

HONDA

41'19.707

45.389


19

Dario GIUSEPPETTI

GER

HONDA

41'19.908

45.590


20

Lukas PESEK

CZE

HONDA

41'20.033

45.715


21

Fabrizio LAI

ITA

GILERA

41'20.279

45.961


22

Imre TOTH

HUN

APRILIA

41'20.447

46.129


23

Sergio GADEA

SPA

APRILIA

41'39.308


1'04.990


24

Vesa KALLIO

FIN

APRILIA

41'40.102


1'05.784


25

Mattia ANGELONI

ITA

HONDA

41'57.859


1'23.541


26

Manuel MANNA

ITA

MALAGUTI

41'58.071


1'23.753


27

Jordi CARCHANO

SPA

APRILIA


41'59.278


1'24.960

Uitgev.

Raymond SCHOUTEN

NED

HONDA

x

x

Kapotte generator

=

acculader

in 5e ronde


125cc WK-stand na 1 van de 16 GP's:


1. Dovizioso, 25; 2. Locatelli, 20; 3. Stoner, 16; 4. P. Nieto, 13; 5. Di Meglio, 11; 6. Borsoi, 10;

Uitslag 250cc race:

Plaats

Rijder

Land

Merk

Tijd

Verschil


1

Daniel PEDROSA

SPA

HONDA


42'04.690


157,3 kmu


2

Randy DE PUNIET

FRA

APRILIA

42'05.226

0.536


3

Sebastian PORTO

ARG

APRILIA

42'10.549

5.859


4

Manuel POGGIALI

RSM

APRILIA

42'29.251

24.561


5

Alex DE ANGELIS

RSM

APRILIA

42'34.708

30.018


6

Alex DEBON

SPA

HONDA

42'35.343

30.653


7

Fonsi NIETO

SPA

APRILIA

42'36.148

31.458


8

Toni ELIAS

SPA

HONDA

42'36.562

31.872


9

Roberto ROLFO

ITA

HONDA

42'36.630

31.940


10

Franco BATTAINI

ITA

APRILIA

42'40.333

35.643


11

Hiroshi AOYAMA

JPN

HONDA

42'41.108

36.418


12

Hector FAUBEL

SPA

APRILIA

42'41.554

36.864


13

Arnaud VINCENT

FRA

APRILIA

42'43.795

39.105


14

Dirk HEIDOLF

GER

APRILIA

42'47.717

43.027


15

Sylvain GUINTOLI

FRA

APRILIA

42'56.183

51.493


16

Anthony WEST

AUS

APRILIA

42'56.389

51.699


17

Joan OLIVE

SPA

APRILIA

42'57.573

52.883


18

Naoki MATSUDO

JPN

YAMAHA

43'04.590

59.900


19

Hugo MARCHAND

FRA

APRILIA

43'07.509


1'02.819


20

Erwan NIGON

FRA

YAMAHA

43'19.534


1'14.844


21

Jakub SMRZ

CZE

HONDA

43'19.716


1'15.026


22

Taro SEKIGUCHI

JPN

YAMAHA

43'23.920


1'19.230


23

Johan STIGEFELT

SWE

APRILIA

43'26.317


1'21.627


24

Max SABBATANI

ITA

YAMAHA

43'33.680


1'28.990


25

Gregory LEFORT

FRA

APRILIA

43'34.522


1'29.832


250cc WK-stand na 1 van de 16 GP's:


1. Pedrosa, 25; 2. De Puniet, 20; 3. Porto, 16; 4. Poggiali, 13; 5. De Angelis, 11; 6. Debon, 10.

Uitslag MotoGP klasse (tot 990cc 4-takt):

Plaats

Rijder

Land

Merk

Tijd

Verschil


1

Valentino ROSSI

ITA

YAMAHA


43'50.218


162,6 kmu


2

Max BIAGGI

ITA

HONDA


43'50.428

0.210


3

Sete GIBERNAU

SPA

HONDA


43'57.473


7.255


4

Alex BARROS

BRA

HONDA


44'08.885


18.667


5

Nicky HAYDEN

USA

HONDA


44'14.312


24.094


6

Loris CAPIROSSI

ITA

DUCATI


44'14.593


24.375


7

Colin EDWARDS

USA

HONDA


44'19.073


28.855


8

Makoto TAMADA

JPN

HONDA


44'26.753


36.535


9

Norick ABE

JPN

YAMAHA


44'26.861


36.643


10

Carlos CHECA

SPA

YAMAHA


44'29.502


39.284


11

Marco MELANDRI

ITA

YAMAHA


44'34.024


43.806


12

Shinya NAKANO

JPN

KAWASAKI


44'34.138


43.920


13

John HOPKINS

USA

SUZUKI


44'46.246


56.028


14

Troy BAYLISS

AUS

DUCATI


44'46.776


56.558


15

Shane BYRNE

GBR

APRILIA


45'04.049


1'13.831


16

Jeremy McWILLIAMS

GBR

APRILIA


45'12.424


1'22.206


17

Nobuatsu AOKI

JPN

PROTON KR


45'17.151


1'26.933


18

Michel FABRIZIO

ITA

HARRIS WCM


44'05.911


3 laps

MotoGP WK-stand na 1 van de 16 GP's:


1. Rossi, 25; 2. Biaggi, 20; 3. Gibernau, 16; 4. Barros, 13; 5. Hayden, 11; 6. Capirossi, 10.

************