Gemeente Alkmaar
Financiële situatie Openbaar Primair Onderwijs Alkmaar zorgelijk
Alkmaar, 15 april 2004
Uit onderzoek naar het functioneren van de Bestuurscommissie Openbaar
Primair Onderwijs Alkmaar (OPOA) blijkt dat de bestuurscommissie de
afgelopen drie jaren onvoldoende aandacht heeft gehad voor de
financiële huishouding. Een interim -manager is daarom aangesteld om
tussen nu en 1 januari 2005 orde op zaken te stellen. Verder is
gebleken dat, hoewel de kwaliteit van het primaire onderwijs zich kan
meten met het overige basisonderwijs, het aantal leerlingen
terugloopt. In de komende negen maanden zal de commissie onder
aanvoering van de interim-manager voorstellen moeten ontwikkelen om
deze ontwikkeling te keren.
De bestuurscommissie BOPOA is in 1997 opgericht. In de
onderwijsverordening van de gemeente staat dat het functioneren van de
bestuurscommissie van het OPOA moet worden geëvalueerd. Vroeger werd
het bestuur van het OPOA geregeld door de gemeente. In 1997 bestond de
behoefte om dat bestuur `op afstand' te plaatsen om op die manier meer
vrijheid te krijgen om vorm te geven aan een eigen identiteit van het
onderwijs, zonder al te veel ambtelijke bemoeienis. De gemeente kreeg
op haar beurt weer meer ruimte om lokaal onderwijsbeleid te maken, met
daarin uiteraard een plek voor het openbare primaire onderwijs.
Leerlingenaantal moet omhoog
Nu, zo'n zeven jaar en een tussenevaluatie uit 2001 later, blijkt dat
met name de financiële planning en beheer dringend verbetering
behoeven. Om de neerwaartse spiraal van het leerlingenaantal te
doorbreken moet de bestuurscommissie een visie ontwikkelen, die de
rust in het openbaar primair onderwijs kan doen terugkeren.
Hoofdlijnen daarin zouden moeten zijn:
* Hoe zorgen we ervoor dat de openbare scholen voor primair
onderwijs de kwaliteit uitstralen die ze hebben en daarmee
aantrekkelijk zijn en blijven voor ouders?
* Wat zijn de rollen van bestuur, schooldirecties, personeel en
ouders daarbij?
* Hoe zorgen we ervoor dat levensvatbaarheid op langere termijn
gewaarborgd is?
Hoewel hier een belangrijke taak voor de commissie licht kant de
gemeente hierin wellicht ook een rol spelen door in overleg met alle
schoolbesturen te treden om gezamenlijk te bezien of de spreiding van
openbaar en bijzonder basisonderwijs over de stad aanpassing behoeft.
Dit met als doel een levensvatbaar net van voorzieningen voor
basisonderwijs te creëren.
Voortbestaan bestuurscommissie
De commissie zal onder leiding van de interim-manager tal van
maatregelen moet nemen om de situatie van het BOPOA te verbeteren. Zo
zal gewerkt moeten worden aan het verbeteren van de relatie en
communicatie tussen de bestuurscommissie en de gemeente. Het college
stelt voor begin 2005 te beoordelen of de getroffen maatregelen
zodanig hebben uitgepakt dat een gesprek over een eventuele andere
bestuursvorm zinvol is. Vooralsnog vindt het college gelet op de
huidige situatie een andere bestuursvorm met eventuele
schaalvergroting voor 1 januari 2006 niet aan de orde.
16 april 2004