De Unie
Zuivel - Onderhandelingsresultaat CAO Zuivel
16 april 2004 - Op 14 april jl is er tussen partijen een akkoord
bereikt over de CAO Zuivel.
Constructief overleg
In constructief overleg zijn partijen tot onderstaande afspraken
gekomen. FNV Bondgenoten en CNV Bedrijvenbond zullen het bereikte
akkoord als principe-akkoord voorleggen aan hun leden. De Unie
beschouwt het bereikte akkoord als een onderhandelingsresultaat, dat
neutraal zal worden voorgelegd aan u als Unie-leden. Dit gezien het
feit dat er een resultaatafhankelijke uitkering is vastgesteld als
nominaal bedrag in plaats van de door De Unie gevraagde percentuele
verhoging. Een dergelijke afspraak werkt nivellerend en leidt
uiteindelijk tot nog meer koopkrachtverlies bij de midden- en hogere
inkomens. Hierbij dient echter wel te worden aangetekend dat het
onderstaande resultaat in de huidige situatie het hoogst haalbare
resultaat is.
Gemaakte afspraken
Voor de goede orde treft u onderstaand de gemaakte afspraken aan.
* Looptijd van één jaar: van 1 april 2004 tot en met 31 maart 2005;
* Een eenmalige uitkering van totaal bruto 500 Euro te betalen bij
een volledig dienstverband (parttimers naar rato); deze uitkering
wordt in 2 gelijke delen, van elk 250 Euro bruto, uitgekeerd. Deze
uitkeringen worden gedaan per 1 juli en 31 december 2004 aan de
medewerkers die op genoemde data in dienst zijn bij de aangesloten
ondernemingen. De laatste uitkering, per 31 december 2004, wordt
afhankelijk gesteld van het gemiddelde ziekteverzuim in de
bedrijfstak in 2004 waarbij ervan wordt uitgegaan dat er geen
sprake zal zijn van een negatief significante afwijking van het
ziekteverzuimpercentage van 5.0 %. (niveau 2003) Genoemde bruto
uitkeringen hebben geen doorwerking in andere
arbeidsvoorwaardelijke regelingen (bijv.: pensioen, Flexuz,
vakantietoeslag, eindejaarsuitkering etc.);
Toelichting:
Het is de uitdrukkelijke bedoeling van partijen te komen tot een
daadwerkelijke uitbetaling van deze eenmalige uitkering. Een
percentage zoals door De Unie is voorgesteld was voor wat betreft
de overige vakbonden en de werkgevers niet bespreekbaar. In de
visie van de werkgevers zit in deze 500,== ook besloten een
tegemoetkoming in de gestegen ziektekosten. Werkgevers wensten deze
niet expliciet te benoemen.
* Invoering van een nieuw referentiehandboek Functiewaardering
Zuivel; de uitwerking dient voor 1 januari 2005 zijn beslag te
krijgen in de ondernemingen.
In artikel 10 lid 1 van de CAO (Persoonlijke Toeslag) zal de
herziening van de functielijst per 1 januari 2005 worden
toegevoegd;
* In artikel 8 lid 7 van de CAO vervalt behoud van oorspronkelijk
salaris bij wijziging in bedrijfsomstandigheden. Alleen op grond
van medische redenen is er sprake van het behoud van het
oorspronkelijke salaris bij plaatsing in een lagere functiegroep.
Gedurende de looptijd van deze CAO zal geen verhoging van de
Persoonlijke Toeslagen plaatsvinden;
Toelichting:
Werkgevers hadden zwaar ingezet op afbouw van nieuw toe te kennen
persoonlijke toeslagen door deze te verminderen met toekomstige
CAO-verhogingen. Deze afbouw komt er niet. In de CAO wordt thans
overeenkomstig het bovengenoemde nauwkeurig omschreven in welke
gevallen sprake is van een persoonlijke toeslag (artikel 10 lid 1
en artikel 8 lid 7 CAO).
* De uitkomsten van de op dit moment lopende studies ouderenbeleid
zullen in september 2004 tussen partijen worden besproken. Aan de
betrokken studiegroepen zal worden gevraagd om de door de
vakorganisaties aangedragen kwantitatieve oplossingsrichtingen
(zoals ploegendienst, overwerk, ouderenregeling e.d.) op
toepasbaarheid in de studie te betrekken. In afwachting hiervan
wordt de 58-jarigen regeling gedurende de looptijd van de CAO
gecontinueerd;
* Partijen zullen zich in december 2004 nader beraden over hoe
eventueel dient te worden omgegaan met het 2e ziektejaar i.v.m. de
loondoorbetalingverplichting van 70%;
Toelichting:
Gezien de onduidelijke situatie met betrekking tot de eventuele
mogelijkheden tot reparatie van het bepaalde in het Najaarsakkoord
dat het loon in het tweede ziektejaar niet meer mag worden
aangevuld tot 100%, zullen partijen in het najaar in overleg treden
teneinde te bezien op welke wijze dient te worden omgegaan met de
aanvulling in het tweede ziektejaar. Partijen hebben uitdrukkelijk
de intentie om te komen tot een aanvulling tot 100% in het tweede
ziektejaar.
* In de Pensioen CAOs (eind - en middelloon) worden noodzakelijke
aanpassingen doorgevoerd als gevolg van wettelijke voorschriften.
Ditzelfde geldt voor de Flexuz CAO. Genoemde CAOs worden verlengd
tot en met 31 maart 2008;
* Medewerkers die vanaf 1 januari 2004 gebruik maken van de
Flexibele Uittredingsregeling Zuivel (62 jaar) en verplicht
verzekerd zijn voor het ziekenfonds, krijgen bij de ontslagdatum
een compensatie voor het wegvallen van het werkgeversdeel
ziekenfondspremie. Deze compensatie zal ter keuze van de
medewerker worden uitgekeerd in de vorm van een bedrag ineens of
via een lijfrenteconstructie (bijkomende afsluitkosten van een
lijfrentepolis zijn voor rekening van werkgever);
Toelichting:
Genoemde problematiek speelt niet bij de particulier verzekerden.
Particulier verzekerden krijgen reeds de tegemoetkoming.
* Een paritair samengestelde studiecommissie zal zich buigen over de
mogelijkheid om te komen tot een integrale Zuivel CAO. Binnen deze
CAO kunnen dan specifieke bepalingen worden opgenomen voor de
beloning voor arbeid in koelcellen, vervoer, kaasopslag en
kaasverpakking;
* De nieuwe wettelijke regelingen inzake verlofsparen en
kinderopvang zullen worden afgewacht alvorens tot concrete
afspraken te komen.
Toelichting:
De voorstellen met betrekking tot a la carte en kinderopvang zullen
worden geparkeerd in afwachting van de uitkomsten van de gesprekken
tussen werkgevers, werknemersorganisaties en overheid over de
levensloopregeling en komende wetgeving.
Bovenstaande afspraken zijn eveneens van toepassing, voor zover
relevant, voor de CAO voor het Hoger Personeel in dienst van de
Zuivel.
Partijen behouden zich het recht voor indien de uitvloeiselen van
het Centraal Akkoord van 2003 daartoe aanleiding geven om opnieuw
in overleg te treden binnen de looptijd van deze CAO overeenkomstig
het gestelde in artikel 40 (CAO-I) resp. artikel 28 (CAO-HP).
Het voorstel van De Unie om de werknemersbijdrage van 1,5% in de
financiering van de pensioenregeling door de werkgevers te laten
betalen werd resoluut van de hand gewezen. Wel hebben de werkgevers
een schriftelijke toelichting ter beschikking gesteld over de wijze
van totstandkoming van de in het verleden gemaakte afspraken. Deze
toelicht treft u bijgaand aan.
Bob Bergsma,
Bestuurder
vrijdag, 16 april 2004