De Unie


Zuivel - Onderhandelingsresultaat CAO Zuivel

16 april 2004 - Op 14 april jl is er tussen partijen een akkoord bereikt over de CAO Zuivel.

Constructief overleg
In constructief overleg zijn partijen tot onderstaande afspraken gekomen. FNV Bondgenoten en CNV Bedrijvenbond zullen het bereikte akkoord als principe-akkoord voorleggen aan hun leden. De Unie beschouwt het bereikte akkoord als een onderhandelingsresultaat, dat neutraal zal worden voorgelegd aan u als Unie-leden. Dit gezien het feit dat er een resultaatafhankelijke uitkering is vastgesteld als nominaal bedrag in plaats van de door De Unie gevraagde percentuele verhoging. Een dergelijke afspraak werkt nivellerend en leidt uiteindelijk tot nog meer koopkrachtverlies bij de midden- en hogere inkomens. Hierbij dient echter wel te worden aangetekend dat het onderstaande resultaat in de huidige situatie het hoogst haalbare resultaat is.

Gemaakte afspraken
Voor de goede orde treft u onderstaand de gemaakte afspraken aan.


* Looptijd van één jaar: van 1 april 2004 tot en met 31 maart 2005;
* Een eenmalige uitkering van totaal bruto 500 Euro te betalen bij een volledig dienstverband (parttimers naar rato); deze uitkering wordt in 2 gelijke delen, van elk 250 Euro bruto, uitgekeerd. Deze uitkeringen worden gedaan per 1 juli en 31 december 2004 aan de medewerkers die op genoemde data in dienst zijn bij de aangesloten ondernemingen. De laatste uitkering, per 31 december 2004, wordt afhankelijk gesteld van het gemiddelde ziekteverzuim in de bedrijfstak in 2004 waarbij ervan wordt uitgegaan dat er geen sprake zal zijn van een negatief significante afwijking van het ziekteverzuimpercentage van 5.0 %. (niveau 2003) Genoemde bruto uitkeringen hebben geen doorwerking in andere arbeidsvoorwaardelijke regelingen (bijv.: pensioen, Flexuz, vakantietoeslag, eindejaarsuitkering etc.);

Toelichting:
Het is de uitdrukkelijke bedoeling van partijen te komen tot een daadwerkelijke uitbetaling van deze eenmalige uitkering. Een percentage zoals door De Unie is voorgesteld was voor wat betreft de overige vakbonden en de werkgevers niet bespreekbaar. In de visie van de werkgevers zit in deze 500,== ook besloten een tegemoetkoming in de gestegen ziektekosten. Werkgevers wensten deze niet expliciet te benoemen.

* Invoering van een nieuw referentiehandboek Functiewaardering Zuivel; de uitwerking dient voor 1 januari 2005 zijn beslag te krijgen in de ondernemingen.
In artikel 10 lid 1 van de CAO (Persoonlijke Toeslag) zal de herziening van de functielijst per 1 januari 2005 worden toegevoegd;

* In artikel 8 lid 7 van de CAO vervalt behoud van oorspronkelijk salaris bij wijziging in bedrijfsomstandigheden. Alleen op grond van medische redenen is er sprake van het behoud van het oorspronkelijke salaris bij plaatsing in een lagere functiegroep. Gedurende de looptijd van deze CAO zal geen verhoging van de Persoonlijke Toeslagen plaatsvinden;

Toelichting:
Werkgevers hadden zwaar ingezet op afbouw van nieuw toe te kennen persoonlijke toeslagen door deze te verminderen met toekomstige CAO-verhogingen. Deze afbouw komt er niet. In de CAO wordt thans overeenkomstig het bovengenoemde nauwkeurig omschreven in welke gevallen sprake is van een persoonlijke toeslag (artikel 10 lid 1 en artikel 8 lid 7 CAO).

* De uitkomsten van de op dit moment lopende studies ouderenbeleid zullen in september 2004 tussen partijen worden besproken. Aan de betrokken studiegroepen zal worden gevraagd om de door de vakorganisaties aangedragen kwantitatieve oplossingsrichtingen (zoals ploegendienst, overwerk, ouderenregeling e.d.) op toepasbaarheid in de studie te betrekken. In afwachting hiervan wordt de 58-jarigen regeling gedurende de looptijd van de CAO gecontinueerd;

* Partijen zullen zich in december 2004 nader beraden over hoe eventueel dient te worden omgegaan met het 2e ziektejaar i.v.m. de loondoorbetalingverplichting van 70%;

Toelichting:
Gezien de onduidelijke situatie met betrekking tot de eventuele mogelijkheden tot reparatie van het bepaalde in het Najaarsakkoord dat het loon in het tweede ziektejaar niet meer mag worden aangevuld tot 100%, zullen partijen in het najaar in overleg treden teneinde te bezien op welke wijze dient te worden omgegaan met de aanvulling in het tweede ziektejaar. Partijen hebben uitdrukkelijk de intentie om te komen tot een aanvulling tot 100% in het tweede ziektejaar.

* In de Pensioen CAOs (eind - en middelloon) worden noodzakelijke aanpassingen doorgevoerd als gevolg van wettelijke voorschriften. Ditzelfde geldt voor de Flexuz CAO. Genoemde CAOs worden verlengd tot en met 31 maart 2008;

* Medewerkers die vanaf 1 januari 2004 gebruik maken van de Flexibele Uittredingsregeling Zuivel (62 jaar) en verplicht verzekerd zijn voor het ziekenfonds, krijgen bij de ontslagdatum een compensatie voor het wegvallen van het werkgeversdeel ziekenfondspremie. Deze compensatie zal ter keuze van de medewerker worden uitgekeerd in de vorm van een bedrag ineens of via een lijfrenteconstructie (bijkomende afsluitkosten van een lijfrentepolis zijn voor rekening van werkgever);

Toelichting:
Genoemde problematiek speelt niet bij de particulier verzekerden. Particulier verzekerden krijgen reeds de tegemoetkoming.
* Een paritair samengestelde studiecommissie zal zich buigen over de mogelijkheid om te komen tot een integrale Zuivel CAO. Binnen deze CAO kunnen dan specifieke bepalingen worden opgenomen voor de beloning voor arbeid in koelcellen, vervoer, kaasopslag en kaasverpakking;

* De nieuwe wettelijke regelingen inzake verlofsparen en kinderopvang zullen worden afgewacht alvorens tot concrete afspraken te komen.

Toelichting:
De voorstellen met betrekking tot a la carte en kinderopvang zullen worden geparkeerd in afwachting van de uitkomsten van de gesprekken tussen werkgevers, werknemersorganisaties en overheid over de levensloopregeling en komende wetgeving.

Bovenstaande afspraken zijn eveneens van toepassing, voor zover relevant, voor de CAO voor het Hoger Personeel in dienst van de Zuivel.

Partijen behouden zich het recht voor indien de uitvloeiselen van het Centraal Akkoord van 2003 daartoe aanleiding geven om opnieuw in overleg te treden binnen de looptijd van deze CAO overeenkomstig het gestelde in artikel 40 (CAO-I) resp. artikel 28 (CAO-HP).

Het voorstel van De Unie om de werknemersbijdrage van 1,5% in de financiering van de pensioenregeling door de werkgevers te laten betalen werd resoluut van de hand gewezen. Wel hebben de werkgevers een schriftelijke toelichting ter beschikking gesteld over de wijze van totstandkoming van de in het verleden gemaakte afspraken. Deze toelicht treft u bijgaand aan.

Bob Bergsma,
Bestuurder

vrijdag, 16 april 2004