CDA
16-04-04
Buijs: Alleen no-claim systeem in zorg als huisarts er buiten blijft
De CDA fractie is blij met de brief van de regering over de
stelselwijziging curatieve zorg.
'Op hoofdlijnen kunnen we in deze brief veel terugvinden van de
uitgangspunten van ons verkiezingsprogram, grotendeels in lijn met het
SER akkoord en een logisch uitvloeisel van het Hoofdlijnenakkoord
(Regeerakkoord). Voor het CDA is en blijft een goede zorgverlening
centraal uitgangspunt. Zorg die goed bereikbaar en betaalbaar is en
van goede kwaliteit.' Dit oordeel gaf Siem Buijs bij het Kamerdebat
over de stelselwijziging in de zorg.
In 2006 komt er een basisverzekering. Het onderscheid tussen
particulier en ziekenfonds verdwijnt dan. Tevens zal er, in plaats van
het aangekondigde eigen risico, een no-claim systeem komen. Dit
betekent dat iedereen 250 euro betaalt, maar dat dit bedrag geheel of
grotendeels teruggestort wordt als er geen of weinig gebruik van de
zorg wordt gemaakt. Het CDA gaat akkoord met dit systeem, mits de
huisarts erbuiten blijft. De huisarts is de poortwachter van de
gezondheidszorg. Hij of zij kan vroegtijdig klachten ontdekken en
meestal ook behandelen. Daardoor kan voorkomen worden dat mensen (in
een later, vaak erger stadium) moeten worden doorgestuurd naar de veel
duurdere specialistische zorg. Het is dus belangrijk vanuit het
oogpunt van volksgezondheid èn kostenbeheersing, dat er geen drempel
wordt opgelegd voor huisartsen bezoek.
Buijs: 'Bij de stelselwijziging gaat het om een andere
verantwoordelijkheidsverdeling in de zorg, aanbodsturing zal
plaatsmaken voor meer gereguleerde marktwerking. De overheid blijft
verantwoordelijk voor de kerntaken, te weten: kwaliteit,
bereikbaarheid en betaalbaarheid van de zorg. Er komen meer prikkels
in het systeem, waardoor een meer directe relatie tussen prijs en
prestatie zal worden aangebracht. Verbeteren van doelmatigheid en
verminderen van bureaucratie zal hiervan het gevolg kunnen zijn. Het
budgetdenken zal plaats moeten maken voor maatschappelijk
ondernemerschap. Uiteindelijk zal dit moeten resulteren in een nieuwe
standaardverzekering curatieve zorg waarbij het verschil tussen
ziekenfonds- en particulier verzekerde zal verdwijnen. Er komt een
private zorgverzekering onder publieke randvoorwaarden waarbij aan de
eisen van het CDA nl; acceptatieplicht, geen risicoselectie en
kinderen gratis meeverzekerd, is voldaan.'
Om de gewenste solidariteit te realiseren wordt de zorgtoeslag
geïntroduceerd waardoor inkomenspolitiek voor een belangrijk deel uit
de zorgverzekering verdwijnt en wordt overgeheveld naar een fiscaal
instrumentarium. Met de zorgtoeslag wordt gegarandeerd dat huishoudens
nooit meer dan een bepaald deel van het inkomen kwijt zijn aan de
kosten voor zorg, waarbij met name naar de premiekosten wordt gekeken.
De regering is dit CDA-voorstel aan het uitwerken, waarbij zeer
precies gekeken zal worden welke kosten onder deze zogeheten
'kostenmaximering' zullen vallen. Het CDA heeft altijd gepleit voor
een percentage van 10% lastenmaximering voor zorgkosten. Daarbij is
het van groot belang dat deze regeling overzichtelijk en zo eenvoudig
mogelijk wordt. Geen bureaucratische rompslomp maar één formulier
waarop mensen hun zorgkosten aangeven bij één loket, dat bij de
Belastingdienst wordt ondergebracht.
Buijs: 'Het sociale karakter van de zorgverzekering moet zijn
gewaarborgd. Voor de CDA fractie dient in de nieuwe zorgverzekering
(per 2006) de solidariteit centraal te staan. Solidariteit tussen rijk
en arm, gezond en ziek en jong en oud. Wij zijn verheugd dat het
verschil tussen particuliere- en ziekenfondsverzekerden verdwijnt.
Maar ook de mate van inkomenssolidariteit zoals deze wordt vormgegeven
middels een wettelijke zorgtoeslag, iets waar het CDA al jaren voor
pleit, zal mijn fractie bij de behandeling van het wetsvoorstel zwaar
laten meewegen. Per 1 januari a.s. is voorzien in een no-claim
teruggavenregeling in de ZFW, dit in plaats van de invoering van een
verplicht eigen risico. Bij de behandeling van het desbetreffende
wetsvoorstel wil de CDA fractie van de regering vernemen op welke
wijze een praktische aansluiting zonder al te veel administratieve
rompslomp mogelijk is met invoering van de wettelijke zorgtoeslag.
Voor wat betreft het wetsvoorstel no-claim korting is en blijft de CDA
fractie van mening dat de huisartsengeneeskunde hiervan dient te
worden uitgesloten op grond van inhoudelijke argumenten. Nog eens
ondersteund door het Nivel-rapport van gisteren. Dit zal bij de
behandeling van het wetsvoorstel dan ook een harde eis zijn.'
Buijs: 'Met de regering ziet mijn fractie de noodzaak in om van de
dominantie van centrale sturing over te gaan op het zo decentraal
mogelijk neerleggen van verantwoordelijkheden en om de zorg via andere
prikkels beter te laten presteren. Centrale aanbodssturing wordt waar
mogelijk vervangen door gereguleerde marktwerking, niet als doel op
zich maar om te komen tot betere prestaties in de zorg. Kortom een
terugtrekkende overheid die overigens wel verantwoordelijk blijft voor
de kerntaken, te weten kwaliteit, toegankelijkheid en betaalbaarheid
van de zorg.'
CDA