CDA

CDA
16-04-04

Buijs: Alleen no-claim systeem in zorg als huisarts er buiten blijft De CDA fractie is blij met de brief van de regering over de stelselwijziging curatieve zorg.

'Op hoofdlijnen kunnen we in deze brief veel terugvinden van de uitgangspunten van ons verkiezingsprogram, grotendeels in lijn met het SER akkoord en een logisch uitvloeisel van het Hoofdlijnenakkoord (Regeerakkoord). Voor het CDA is en blijft een goede zorgverlening centraal uitgangspunt. Zorg die goed bereikbaar en betaalbaar is en van goede kwaliteit.' Dit oordeel gaf Siem Buijs bij het Kamerdebat over de stelselwijziging in de zorg.

In 2006 komt er een basisverzekering. Het onderscheid tussen particulier en ziekenfonds verdwijnt dan. Tevens zal er, in plaats van het aangekondigde eigen risico, een no-claim systeem komen. Dit betekent dat iedereen 250 euro betaalt, maar dat dit bedrag geheel of grotendeels teruggestort wordt als er geen of weinig gebruik van de zorg wordt gemaakt. Het CDA gaat akkoord met dit systeem, mits de huisarts erbuiten blijft. De huisarts is de poortwachter van de gezondheidszorg. Hij of zij kan vroegtijdig klachten ontdekken en meestal ook behandelen. Daardoor kan voorkomen worden dat mensen (in een later, vaak erger stadium) moeten worden doorgestuurd naar de veel duurdere specialistische zorg. Het is dus belangrijk vanuit het oogpunt van volksgezondheid èn kostenbeheersing, dat er geen drempel wordt opgelegd voor huisartsen bezoek.

Buijs: 'Bij de stelselwijziging gaat het om een andere verantwoordelijkheidsverdeling in de zorg, aanbodsturing zal plaatsmaken voor meer gereguleerde marktwerking. De overheid blijft verantwoordelijk voor de kerntaken, te weten: kwaliteit, bereikbaarheid en betaalbaarheid van de zorg. Er komen meer prikkels in het systeem, waardoor een meer directe relatie tussen prijs en prestatie zal worden aangebracht. Verbeteren van doelmatigheid en verminderen van bureaucratie zal hiervan het gevolg kunnen zijn. Het budgetdenken zal plaats moeten maken voor maatschappelijk ondernemerschap. Uiteindelijk zal dit moeten resulteren in een nieuwe standaardverzekering curatieve zorg waarbij het verschil tussen ziekenfonds- en particulier verzekerde zal verdwijnen. Er komt een private zorgverzekering onder publieke randvoorwaarden waarbij aan de eisen van het CDA nl; acceptatieplicht, geen risicoselectie en kinderen gratis meeverzekerd, is voldaan.'

Om de gewenste solidariteit te realiseren wordt de zorgtoeslag geïntroduceerd waardoor inkomenspolitiek voor een belangrijk deel uit de zorgverzekering verdwijnt en wordt overgeheveld naar een fiscaal instrumentarium. Met de zorgtoeslag wordt gegarandeerd dat huishoudens nooit meer dan een bepaald deel van het inkomen kwijt zijn aan de kosten voor zorg, waarbij met name naar de premiekosten wordt gekeken. De regering is dit CDA-voorstel aan het uitwerken, waarbij zeer precies gekeken zal worden welke kosten onder deze zogeheten 'kostenmaximering' zullen vallen. Het CDA heeft altijd gepleit voor een percentage van 10% lastenmaximering voor zorgkosten. Daarbij is het van groot belang dat deze regeling overzichtelijk en zo eenvoudig mogelijk wordt. Geen bureaucratische rompslomp maar één formulier waarop mensen hun zorgkosten aangeven bij één loket, dat bij de Belastingdienst wordt ondergebracht.

Buijs: 'Het sociale karakter van de zorgverzekering moet zijn gewaarborgd. Voor de CDA fractie dient in de nieuwe zorgverzekering (per 2006) de solidariteit centraal te staan. Solidariteit tussen rijk en arm, gezond en ziek en jong en oud. Wij zijn verheugd dat het verschil tussen particuliere- en ziekenfondsverzekerden verdwijnt. Maar ook de mate van inkomenssolidariteit zoals deze wordt vormgegeven middels een wettelijke zorgtoeslag, iets waar het CDA al jaren voor pleit, zal mijn fractie bij de behandeling van het wetsvoorstel zwaar laten meewegen. Per 1 januari a.s. is voorzien in een no-claim teruggavenregeling in de ZFW, dit in plaats van de invoering van een verplicht eigen risico. Bij de behandeling van het desbetreffende wetsvoorstel wil de CDA fractie van de regering vernemen op welke wijze een praktische aansluiting zonder al te veel administratieve rompslomp mogelijk is met invoering van de wettelijke zorgtoeslag. Voor wat betreft het wetsvoorstel no-claim korting is en blijft de CDA fractie van mening dat de huisartsengeneeskunde hiervan dient te worden uitgesloten op grond van inhoudelijke argumenten. Nog eens ondersteund door het Nivel-rapport van gisteren. Dit zal bij de behandeling van het wetsvoorstel dan ook een harde eis zijn.'

Buijs: 'Met de regering ziet mijn fractie de noodzaak in om van de dominantie van centrale sturing over te gaan op het zo decentraal mogelijk neerleggen van verantwoordelijkheden en om de zorg via andere prikkels beter te laten presteren. Centrale aanbodssturing wordt waar mogelijk vervangen door gereguleerde marktwerking, niet als doel op zich maar om te komen tot betere prestaties in de zorg. Kortom een terugtrekkende overheid die overigens wel verantwoordelijk blijft voor de kerntaken, te weten kwaliteit, toegankelijkheid en betaalbaarheid van de zorg.'