EVO, Ondernemersorganisatie voor logistiek en transport
http://www.evo.nl

VRIJDAG 16 APRIL 2004

gezamenlijk persbericht van evo, knv en tln

VOORSTEL VERHOGING DIESELACCIJNS ONBEGRIJPELIJK

Het kabinet overweegt om de dieselaccijns te verhogen. Minister Zalm (Financiën) heeft onlangs in de media aangegeven dat dit nodig is om de tekorten aan te vullen. Staatssecretaris Van Geel (Milieu) heeft gisteren een pakket maatregelen aangekondigd, dat het gebruik van "vuile vormen van mobiliteit" moet beteugelen. Een van de voorstellen is het verhogen van de prijs van diesel. EVO, Koninklijk Nederlands Vervoer (KNV) en Transport en Logistiek Nederland (TLN) vinden een verhoging van de dieselaccijns volstrekt onacceptabel.

Het is onbegrijpelijk dat de regering het bedrijfsleven extra wil belasten. Gelet op de slechte rendementen en de toenemende concurrentie door de toetreding van tien nieuwe EU-landen is een lastenverzwaring het laatste waar ondernemers op zitten te wachten. Het bedrijfsleven krijgt hierdoor een extra klap te verwerken, in een tijd van economische recessie waarin de accijns en de olieprijzen al hoog zijn. De laatste keer dat de dieselprijs fors omhoog ging in september 2000 leidde die situatie tot grote bezorgdheid onder het vervoerend en verladend bedrijfsleven.

Het presenteren van de accijnsverhoging als een milieumaatregel mist elke grondslag.Het is ondenkbaar dat duurdere diesel op grote schaal leidt tot een mindere inzet van bedrijfsvoertuigen. Zo is het onmogelijk voor de servicemonteur of de vervoerder gebruik te maken van openbaar vervoer. Een particuliere rijder heeft deze keuze wel.

Door de benodigde trekkracht is de motor van de zware vrachtauto exclusief aangewezen op diesel als brandstof. Om die reden heeft het bedrijfsleven reeds enkele jaren geleden zijn verantwoordelijkheid genomen. Dieselmotoren zijn al lang niet meer de ronkende en vervuilende motoren van jaren geleden. In Europees verband wordt met succes gewerkt aan schonere motoren. De ontwikkeling van deze motoren moet dan ook worden gesubsidieerd. Samen met de zwavelarme diesel die een aantal jaren geleden is ingezet, kunnen bedrijfsvoertuigen op diesel met ingang van 2005 voldoen aan de Euro 4 normen.

Noot voor de redactie (