PERSBERICHT
Nummer: 104 - AHVolgnr.+afkorting081/SJT
Datum: 15 april 2004Datum23-3-2004
Rijkswaterstaat verlegt betonning vaargeul Stortemelk:
haven Harlingen beter bereikbaar Ontwerp-tracébesluit Rijkweg 7 Sneek ter inzageKop: gecentreerd/vet en 16 pnt
Niet langer wachten op hoog water bij HarlingenDe minister heeft ingestemd met het Ontwerp-tracéBesluit voor de Rijkweg 7 Sneek. Daarmee is de realisatie van Rijksweg 7 Sneek een belangrijke stap dichterbij gekomen. Het Inspraakpunt van Verkeer en Waterstaat legt het Ontwerp-tracébesluit Rijksweg 7 Sneek nu voor inspraak ter inzage van 29 maart tot en met 24 mei 2004. Inwoners en belanghebbenden kunnen daarmee hun mening over de inhoud van het Ontwerp-tracébesluit (OTB) kenbaar maken. Naast het ter inzage leggen van het OTB wordt door het Inspraakpunt een informatiebijeenkomst, met aansluitend een hoorzitting, georganiseerd op 22 april aanstaande.
Tekst: 11
Deze week start Rijkswaterstaat directie Noord-Nederland heeft donderdag 15 april demet het verleggen van de betonning verlegd van het Stortemelk naar een diepere, meer noordelijk gelegen vaargeul (zie kaartje). Diepstekende schepen hoeven hierdoor niet meer te wachten op de top van hoogwater om richting de haven van Harlingen te varen.
Het havenbedrijfsleven ervaart al jaren problemen in de route Stortemelk - Harlingen. Het vraagt erg veel inspanning van zeeloodsen en stuwadoren om een diepstekend schip met precies de juiste hoeveelheid lading, op precies het goede moment qua getij, langs precies de goede route door de geul te laten varen. Dit heeft zijn weerslag op de voor Harlingen zo belangrijke economische ontwikkeling van de haven en de regionale werkgelegenheid. Maar dat niet alleen, ook de veiligheid komt in het geding.
Provincie content met aanpak Rijkswaterstaat
De twee knelpunten in de buitendrempel (kaartje) van deze vaarroute zijn met het verleggen van de betonning opgelost. De provincie is dan ook zeer content met de constructieve wijze waarop Rijkswaterstaat deze problematiek heeft aangepakt. In het afgelopen jaar is onder aanvoering van gedeputeerde Andriesen overleg gevoerd met Rijkswaterstaat, het havenbedrijfsleven van Harlingen, het gemeentebestuur en de Waddenvereniging over het oplossen van problemen in de vaargeul Stortemelk-Harlingen. De oplossing die Rijkswaterstaat nu heeft gevonden, is een grote stap vooruit.
pnt.
Inhoud Ontwerp-tracébesluit
Het Ontwerp-tracébesluit Rijksweg 7 Sneek voorziet in het nemen van een aantal maatregelen aan en nabij de Rijksweg, vanaf het Stadspark tot de Geeuw. Daarnaast is voorzien in de aanleg van:
een aquaduct ter plaatse van de Geeuw;
een kortsluitende verbinding tussen de Geeuw en de aansluiting op de Rijksweg 7 ter hoogte van Folsgare (zuidelijke omlegging bedrijventerrein Hemmen A7 richting Bolsward);
een verbindingsweg die de Bolswarderbaan/Stadsrondweg Noord verbindt met de Rijksweg 7;
een verbindingsweg tussen de Lemmerweg en de aan te leggen aansluiting Akkerwinde.
Deze maatregelen zijn in het Ontwerp-tracébesluit in detail uitgewerkt.
Provincie treedt op als uitvoerder
Hoewel het om een Rijksweg gaat zal de provincie - als de minister van Verkeer & Waterstaat eenmaal het definitieve tracébesluit heeft genomen - volgend jaar de uitvoering van het werk ter hand nemen. Het streven is er op gericht om tegelijkertijd met het tracébesluit eind 2004 een realisatiebesluit te krijgen. Vooruitlopend op de definitieve besluitvorming door de minister is de provincie al begonnen met de voorbereiding van de uitvoering van het werk. De provincie - vol vertrouwen over de voortgang van het project - is bereid om, voor de kosten die dat met zich meebrengt, een risico van maximaal 1 miljoen euro te nemen. Als alles volgens planning verloopt, kan in 2005 gestart worden met de uitvoering.
Hoorzitting over Ontwerp-tracébesluit op 22 april
Om inwoners en belanghebbenden zo goed mogelijk te informeren over de inhoud van het Ontwerp-tracébesluit wordt door het Inspraakpunt Verkeer en Waterstaat voorafgaand aan de hoorzitting ook een informatiebijeenkomst georganiseerd. De hoorzitting en de informatiebijeenkomst vinden plaats op 22 april 2004 in het Partycentrum De Stolp, Smidsstraat 6 te Sneek. De informatiebijeenkomst wordt gehouden van 19.00 tot 20.30 uur. De hoorzitting start om 20.30 uur.
Achtergrond van het project
Rijksweg 7 is een onderdeel van het landelijke hoofdwegennet. Ter hoogte van Sneek maakt de Rijksweg 7 deel uit van de Stadsrondweg-Zuid. Omdat deze oorspronkelijk niet voor het doorgaande verkeer is ontworpen en er zich ter hoogte van de Geeuw een lage beweegbare brug bevindt, staan er regelmatig files. Om die reden is het ministerie van Verkeer en Waterstaat in 1995 gestart met de Tracéwetprocedure voor de aanpassing van Rijksweg 7 bij Sneek. Vervolgens hebben Rijk en provincie Fryslân gezamenlijk besloten tot een nadere studie, waarbij het initiatief bij de provincie Fryslân ligt. Deze gezamenlijke studie heeft eind 2002 geleid tot een besluit van de provincie Fryslân en de gemeenten Sneek en Wymbritseradiel, dat vervolgens is uitgewerkt in het Ontwerp-tracébesluit Rijksweg 7 Sneek.
Inspraak en informatie
Het Ontwerp-tracébesluit ligt ter inzage bij onder andere de gemeenten Sneek en Wymbristeradiel, de provincie Fryslân, het hoofdkantoor van Rijkswaterstaat in Leeuwarden en bij het Informatiecentrum A7. Voor het verkrijgen van een gratis samenvatting van het Ontwerp-tracébesluit, het aanvragen van een exemplaar van het Ontwerp-tracébesluit (kosten E 25) en het verkrijgen van meer informatie over de inhoud hiervan, kan contact opgenomen worden met het Informatiecentrum A7, telefoon (0515) 57 80 00, adres Oud Kerkhof 7 te Sneek. U kunt ook de internetsite raadplegen: kijk op www.a7sneek.nl.
Voor inlichtingen over de Inspraakprocedure kunt u zich wenden tot het Inspraakpunt Verkeer en Waterstaat, telefoon (070) 351 96 00, of via internet www.inspraakvenw.nl
In de regionale bladen worden advertenties geplaatst waarin alle relevante informatie is opgenomen.
N 35
---- --
Provincie Friesland