16-4-2004
Anti-whiplash systeem Volvo halveert aantal nekklachten
De WHIPS anti-whiplash hoofdsteun van Volvo halveert de kans op
langdurig nekletsel bij een aanrijding tegen de achterzijde van de
auto. Dat is de uitkomst van een interne studie bij Volvo Cars,
uitgevoerd door biomechanica-expert Lotta Jakobsson.
Volvo onderzoekt inmiddels systemen die bij frontale en zijdelingse
aanrijdingen dezelfde mate van bescherming bieden.
Nekletsel is het meest voorkomende vorm van letsel onder
verkeersslachtoffers. In Zweden gaat het om 25.000 gevallen per jaar,
waarbij tien procent van de slachtoffers langdurig klachten houdt. In
Nederland gaat het om een vergelijkbaar aantal. Om dit probleem het
hoofd te bieden ontwikkelde Volvo het veiligheidssysteem WHIPS, dat
werd gepresenteerd in 1998 en dat thans in alle Volvos een
standaardvoorziening is. WHIPS staat voor whiplash Protection System.
Zeer effectief
Tijdens de ontwikkeling van de WHIPS anti-whiplash stoel en hoofdsteun
was een terugdringing van het aantal nekklachten voor Volvo het
uitgangspunt, maar niemand kon exact aangeven hoe effectief WHIPS in
werkelijkheid zou zijn. Inmiddels weten we dat WHIPS zeer effectief
is: het aantal nekgerelateerde klachten als gevolg van een crash is
met 33 procent verminderd. Het aantal gevallen van nekpijn die langer
aanhoudt dan een jaar is dankzij WHIPS zelfs gereduceerd met maar
liefst 53 procent.
Aanrijding achterzijde grootste risico
Door actuele ongevallen te analyseren en deze met computersimulaties
van aanrijdingen te vergelijken, kon Lotta Jakobsson bij Volvo een
uitgebreide studie maken van de nekbewegingen van een persoon die in
een auto zit die wordt aangereden. En dat in allerlei verschillende
situaties. Daarbij werd duidelijk wat de meest schadelijke manier is
waarop een nek op een aanrijding kan reageren en dat is bij een
aanrijding van achteren. De frontale aanrijding komt in de praktijk
echter meer dan tweemaal zo vaak voor. De conclusie is dus
gerechtvaardigd dat frontale botsingen en aanrijdingen tegen de
achterzijde van de auto een gelijk aantal gevallen van nekletsel
oplevert.
Impact zelf niet bepalend
Uit de studies van Lotta Jakobsson blijkt ook dat de mate van
nekletsel niet alleen afhankelijk is van de kracht van de impact. Ook
het geslacht, de leeftijd, lengte, gewicht en zitpositie van de
inzittende(n) spelen een grote rol. Zelfs de algehele lichamelijke
conditie van een persoon is van invloed. Ook is duidelijk geworden dat
een zeer drukke levensstijl, waarbij het slachtoffer bloot staat aan
veel stress, de genezing van nekletsel ernstig vertraagt.
Lotta Jakobsson
Lotta Jakobsson kwam direct na haar studie aan de Chalmers University
of Technologie in Göteborg in 1989 op 22-jarige leeftijd bij Volvo in
dienst als afgestudeerd ingenieur In 1991 studeerde zij af in de
biomechanica met als studierichting veiligheid en recentelijk is zij
bij Volvo benoemd tot technisch specialist.
AutoRai