Ingezonden persbericht


PERSBERICHT
16 april 2004

DAF-topman Cardillo ontvangt eerste Handboek Facility Sharing

Nederlandse Automotive branche is bereid om testfaciliteiten te delen

Het Automotive Technology Centre (ATC) en Programma Horizon presenteerden op 15 april het Handboek Facility Sharing Automotive waarin testfaciliteiten voor de automotive industrie in kaart zijn gebracht. DAF-topman Jim Cardillo nam het eerste exemplaar in ontvangst. 'Ik ben enthousiast over dit initiatief. De automotive sector toont hiermee de bereidheid tot samenwerking bij ontwikkeling en innovatie en zelfs tot gezamenlijk investeren in testfaciliteiten. Dat is van groot belang voor de verdere ontwikkeling van automotive branche in Nederland', aldus Cardillo. Het handboek is de weerslag van een uitgebreid onderzoek naar de bereidheid tot en de behoefte aan 'facility sharing' onder 54 bedrijven en instellingen in de branche. De bereidheid om testfaciliteiten te delen is groot. Door 'facility sharing' kunnen investeringen in testfaciliteiten beter op elkaar worden afgestemd en komen aanwezige faciliteiten beschikbaar voor meer partijen. 'Het vormt een uitstekende basis zijn voor verdere samenwerking tussen bedrijven. Als bedrijven van elkaar weten waarin geïnvesteerd gaat worden, dan kan de apparatuur wellicht gezamenlijk worden aangeschaft', zegt Horizon-projecteigenaar en ATC-directeur Nort Liebrand.

De automotive sector is bijzonder dynamisch en speelt voortdurend in op nieuwe trends, ontwikkelingen en veranderende wet- en regelgeving, bijvoorbeeld op het gebied van emissies, duurzaamheid en betrouwbaarheid, voertuiginformatie en voertuiginteractie, enz. Daarbij wordt de productontwikkeling steeds complexer, terwijl de doorlooptijden van de ontwikkeling steeds korter worden. Door deze dynamiek bestaat er een groeiende behoefte aan test- en onderzoeksfaciliteiten. 'Goede testapparatuur is essentieel voor de sector maar verschrikkelijk duur. Als organisaties leegstand kunnen voorkomen en een deel van de kosten kunnen afdekken met gebruik door derden, is dat zeer voordelig,' aldus Liebrand.

Het onderzoek naar facility sharing is verricht in opdracht van het programmabureau Horizon in nauwe samenwerking met het Automotive Technology Centre (ATC) en een klankbordgroep met vertegenwoordigers van NV REDE, NV BOM, NV LIOF, TNO Wegtransport en Flanders' DRIVE. Het handboek omvat een overzicht van specifieke test- en meetfaciliteiten voor o.a. complete voertuigen, verbrandingsmotoren, remsystemen en banden, elektronica en software. Bedrijven die actief zijn in de automotive branche kunnen per faciliteit de specificaties bekijken. Het ATC fungeert als schakel tussen vraag en aanbod en zorgt ervoor dat de inhoud van het handboek actueel blijft. Het handboek wordt op 22 april aan bedrijven uit de automotive branche aangeboden.

De Nederlandse automotive industrie is sterk geconcentreerd in Zuidoost-Nederland en vormt, samen met Vlaanderen en Nordrhein Westfalen, een belangrijke Europese automotive regio. Met circa 30.000 werknemers is de automotive sector van belang voor de Nederlandse industrie. In Nederland telt de sector relatief weinig eindproducenten, maar de gehele automotive kennis- en productieketen is vertegenwoordigd met sterke toeleveranciers die tot de internationale top behoren en met een reputatie in innovatie en niche markten.

Het ATC is een (euregionaal) kennisnetwerk voor producenten, toeleveranciers, onderwijsinstellingen en onderzoeksinstituten ter versterking van de innovatieve auto-industrie in Nederland en is een initiatief van de Federatie Holland Automotive die zich inzet voor de belangen van de automotive industrie in Nederland. De automotive industrie heeft een belangrijke plaats in de technologielijn van het Programma Horizon en richt zich o.a. op het verbeteren van het concurrentievermogen van bedrijven door innovatie te bevorderen en voorwaarden te creëren om hun kennis- en (toeleverings)netwerken te versterken. Het programma is een strategisch actieplan voor economische structuurversterking van de Regio Eindhoven, als kern van de top technologieregio Zuidoost-Nederland, op de middellange termijn. Horizon vormt een van de pijlers van het economisch beleid van het Samenwerkingsverband Regio Eindhoven (SRE) en kent 25 projecten in de programmalijnen mens, technologie en omgeving.



Ingezonden persbericht