Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap

persbericht

Nummer:
25

Directie:
voorlichting

16-04-2004

Status:
informatie

Opbrengsten Koersgesprekken primair onderwijs naar Tweede Kamer

Ruimte voor de school

Scholen zijn in staat onderwijs op maat te bieden, als zij daarvoor de ruimte krijgen. Dit kan alleen als er sprake is van een goede vertrouwensbasis tussen de school en al haar partners. Scholen voor primair onderwijs willen zelf werken aan vernieuwing en hebben geen behoefte aan van bovenaf opgelegde vernieuwingstrajecten. Zij stellen een innovatiefonds voor waaruit vernieuwingsprojecten worden betaald. Scholen realiseren zich dat zij moeten investeren in een goede relatie met ouders om in alle omstandigheden snel en effectief te kunnen handelen.

Deze opmerkingen geven een indruk van de uitkomsten van de Koersgesprekken die minister Van der Hoeven de afgelopen maanden heeft gevoerd met leraren, ouders, leerlingen, schoolleiders, schoolbestuurders en andere betrokkenen bij het primair onderwijs. De opbrengsten van de gesprekken zijn vandaag naar de Tweede Kamer gestuurd. In juni 2004 komt de minister met een meerjarenbeleidsplan Koers Primair Onderwijs.

Om onderwijs te kunnen geven dat zo goed mogelijk aansluit bij de behoeften en talenten van de leerling, heeft de school voldoende speelruimte nodig. . De deelnemers vragen de overheid vertrouwen te hebben in hun kunnen. Scholen realiseren zich dat zij verantwoording moeten afleggen over de manier waarop zij hun taken vervullen. De scholen zijn bang dat regelgeving die door de overheid aan de voorkant wordt weggehaald, er aan de achterkant (via controle of toezicht) weer net zo snel bijkomt.

Lerarenopleiders, schoolbegeleiders en de mensen in de scholen zouden het opleiden van onderwijspersoneel veel meer als een gezamenlijke verantwoordelijkheid moeten beschouwen. Het aanbod van de lerarenopleidingen zou beter moeten aansluiten op de praktijk en op de behoeften van scholen. Opleiden in de school en team teaching worden als kansrijke ontwikkelingen gezien. Scholen willen hier graag mee verder.

Ouders zijn primair verantwoordelijk voor de opvoeding van hun kind. Daarnaast speelt de school een belangrijke rol in de opvoeding. Scholen realiseren zich dat een goede relatie met ouders noodzakelijk is om samen oplossingen te kunnen zoeken als zich problemen voordoen. De toegang tot hulpverleners of andere deskundigen zou zowel voor ouders als voor scholen laagdrempelig moeten zijn. De deelnemers denken dat de gemeenten hierin een regierol kunnen vervullen.

De meerwaarde van samenwerking in een brede school wordt door velen onderschreven. De praktijk van het opzetten en draaiend houden van een brede school blijkt dikwijls weerbarstig. Versnippering van geldstromen, uiteenlopende kwaliteitseisen voor onderwijs en kinderopvang, praktische problemen bij het gemeenschappelijk gebruik van gebouwen en moeizame communicatie worden genoemd als problemen. Ook hier wordt gevraagd om een duidelijke regie.

Ministerie van OCW
Rijnstraat 50
Postbus 16375
2500 BJ Den Haag
T: 070 412 34 56
F: 070 412 34 50
E: info@minocw.nl