Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap
persbericht
Nummer:
25
Directie:
voorlichting
16-04-2004
Status:
informatie
Opbrengsten Koersgesprekken primair onderwijs naar Tweede Kamer
Ruimte voor de school
Scholen zijn in staat onderwijs op maat te bieden, als zij daarvoor de
ruimte krijgen. Dit kan alleen als er sprake is van een goede
vertrouwensbasis tussen de school en al haar partners. Scholen voor
primair onderwijs willen zelf werken aan vernieuwing en hebben geen
behoefte aan van bovenaf opgelegde vernieuwingstrajecten. Zij stellen
een innovatiefonds voor waaruit vernieuwingsprojecten worden betaald.
Scholen realiseren zich dat zij moeten investeren in een goede relatie
met ouders om in alle omstandigheden snel en effectief te kunnen
handelen.
Deze opmerkingen geven een indruk van de uitkomsten van de
Koersgesprekken die minister Van der Hoeven de afgelopen maanden heeft
gevoerd met leraren, ouders, leerlingen, schoolleiders,
schoolbestuurders en andere betrokkenen bij het primair onderwijs. De
opbrengsten van de gesprekken zijn vandaag naar de Tweede Kamer
gestuurd. In juni 2004 komt de minister met een meerjarenbeleidsplan
Koers Primair Onderwijs.
Om onderwijs te kunnen geven dat zo goed mogelijk aansluit bij de
behoeften en talenten van de leerling, heeft de school voldoende
speelruimte nodig. . De deelnemers vragen de overheid vertrouwen te
hebben in hun kunnen. Scholen realiseren zich dat zij verantwoording
moeten afleggen over de manier waarop zij hun taken vervullen. De
scholen zijn bang dat regelgeving die door de overheid aan de voorkant
wordt weggehaald, er aan de achterkant (via controle of toezicht) weer
net zo snel bijkomt.
Lerarenopleiders, schoolbegeleiders en de mensen in de scholen zouden
het opleiden van onderwijspersoneel veel meer als een gezamenlijke
verantwoordelijkheid moeten beschouwen. Het aanbod van de
lerarenopleidingen zou beter moeten aansluiten op de praktijk en op de
behoeften van scholen. Opleiden in de school en team teaching worden
als kansrijke ontwikkelingen gezien. Scholen willen hier graag mee
verder.
Ouders zijn primair verantwoordelijk voor de opvoeding van hun kind.
Daarnaast speelt de school een belangrijke rol in de opvoeding.
Scholen realiseren zich dat een goede relatie met ouders noodzakelijk
is om samen oplossingen te kunnen zoeken als zich problemen voordoen.
De toegang tot hulpverleners of andere deskundigen zou zowel voor
ouders als voor scholen laagdrempelig moeten zijn. De deelnemers
denken dat de gemeenten hierin een regierol kunnen vervullen.
De meerwaarde van samenwerking in een brede school wordt door velen
onderschreven. De praktijk van het opzetten en draaiend houden van een
brede school blijkt dikwijls weerbarstig. Versnippering van
geldstromen, uiteenlopende kwaliteitseisen voor onderwijs en
kinderopvang, praktische problemen bij het gemeenschappelijk gebruik
van gebouwen en moeizame communicatie worden genoemd als problemen.
Ook hier wordt gevraagd om een duidelijke regie.
Ministerie van OCW
Rijnstraat 50
Postbus 16375
2500 BJ Den Haag
T: 070 412 34 56
F: 070 412 34 50
E: info@minocw.nl