AutoRai

16-4-2004

50 jaar fascinerende sportwagens met de Ster

De Mercedes sportwagens, waarvan op het typeplaatje de legendarische afkorting SL prijkt, vieren hun verjaardag: sinds een halve eeuw behoren ze tot de meest fascinerende en begerenswaardige automobielen ter wereld.

Hun gemeenschappelijke kenmerken zijn een exquis design, toonaangevende techniek en veel rijplezier. Dit geldt zonder uitzondering voor iedere modelreeks van de laatste 50 jaar - tot en met de huidige SL-sportwagens en de SLK-Klasse, waarvan de tweede generatie in het voorjaar van 2004 haar marktpremière viert. Sinds 1954 heeft Mercedes-Benz in totaal meer dan 870.000 exemplaren van de fascinerende SL- en SLK-roadsters aan cliënten op alle continenten uitgeleverd.

De geboorte van de SL-mythe à la Mercedes-Benz vond plaats in New York. Daar presenteerde het automobielmerk uit Stuttgart in februari 1954 tijdens de 'International Motor Sports Show' gelijk twee van de tegenwoordig allang legendarische SL-modellen: de 300 SL coupé met vleugeldeuren en de open 190 SL.

Het publiek was geïntrigeerd door de 300 SL met zijn markante 'Gullwings' en de prestaties van een rasechte racewagen. De 190 SL presenteerde zich daarentegen in roadster-traditie van het automobielmerk uit Stuttgart: hij stelde zich aan de New Yorkers voor als 'open air' sportwagen met softtop.

Toch wordt de 300 SL gezien als de stamvader van een lange reeks fascinerende Mercedes sportwagens. Want het waren zijn voorlopers, die door hun talrijke racesuccessen de aandacht trokken van de Amerikaanse automobielimporteur Max Hoffman. Hij was zo van deze automobielen gecharmeerd dat hij de Raad van Bestuur van de automobielfabrikant uit Stuttgart verzocht, van deze topsporter een variant voor de weg te ontwikkelen. Zo begon de ongeëvenaarde zegetocht van de 300 SL, die naast zijn markante vleugeldeuren nog meer ongewoonlijke, technische details te bieden had: bijvoorbeeld het fijne maar toch uiterst stabiele buizenchassis. Met behulp hiervan bereikte de Mercedes sportwagen 215 pk, wat voor de toenmalige verhoudingen sensationeel was. Dezelfde techniek karakteriseerde ook de 300 SL, toen hij uiteindelijk in een open versie werd geproduceerd.

1963: Nieuwe Mercedes-roadster met pagodedak
In 1963, toen Mercedes-Benz stopte met de productie van de 300 SL en de 190 SL, verscheen een nieuw SL-model, dat vooral met zijn ongewoonlijke uiterlijk furore maakte. Naast frisse nieuwe lijnen, was het meest in het oog springende designkenmerk een afneembaar, in het midden naar beneden gebogen coupé-dak. Dat was uniek en deed denken aan Japanse tempelarchitectuur. In de volksmond kreeg deze SL daarom de naam "Pagode". Maar de overwegingen die tot dit ontwerp hebben geleid lagen eerder op veiligheidstechnisch dan op stilistisch gebied. Mercedes-ingenieur Béla Barény, de pionier van de moderne veiligheidstechniek voor personenwagens, had reeds in 1956 patent genomen op deze ongebruikelijke dakvorm, omdat het een hoge belastbaarheid had en het de inzittenden bij een ongeval een maximum aan veiligheid bood. Eveneens indrukwekkend was de comfortabele hoofdruimte die de tweezitter met het opgezet pagodedak bood.

Tegelijkertijd heeft de SL zich in een gecultiveerde sportwagen veranderd, die zijn voordelen vooral als reiswagen uitspeelde. Bovendien verraste Mercedes-Benz ook bij de tweede SL-generatie met toonaangevende technische hoogstandjes. Hiertoe behoorden onder andere een veiligheidscarrosserie en een moeiteloos te bedienen dak. Onder de motorkap bevond zich in eerste instantie een 150 pk sterke 2,3 liter zescilinder, waarmee de 230 SL een topsnelheid van 200 km/u bereikte.

1971: De SL-roadster voor het eerst ook als achtcilinder In 1971 volgde een nieuwe SL-sportwagen de 'Pagode' op, die als langst geproduceerde Mercedes-personenwagen geldt. Hij bleef 18 jaar in het programma, tot 1989. De lijnen van deze klassieker waren van begin af aan gericht op levensduur en zolang deze auto van de band liep verloor hij nooit zijn aantrekkingskracht. Ook nu nog maakt hij indruk met zijn uitbundige welvingen in combinatie met duidelijke lijnen en is hij zonder toepassing van stilistische escapades een monument op automobielgebied.

Sterk, representatief en zelfverzekerd presenteert de derde SL-generatie zich van alle kanten als goed geproportioneerde roadster, die van zijn scheppers een niet minder gelukt, afneembaar coupé-dak meekreeg. Naast elegantie en kwaliteit straalde de carrosserie veiligheid uit, want qua crashgedrag was de open tweezitter zijn tijd ver vooruit. Voor een krachtige acceleratie was - voor het eerst bij een SL - als optie ook een achtcilinder mogelijk. Zijn 200 pk bij 5800/min zorgden ervoor dat de roadster in tien seconden van nul tot 100 km/u spurtte. En ook de maximumsnelheid van de 'nieuwe' lag met 212 km/u 12 km hoger dan bij zijn voorganger.

1989: Design en veiligheid op het hoogste niveau Tijdens de Internationale Automobielsalon in Genève vond in het voorjaar van 1989 de wereldpremière van de opvolger plaats, die naast hoogste designkwaliteit en weergaloos 'open air' rijplezier bovenal in één discipline grensverleggend was: op het gebied van de veiligheid. De SL van de vierde generatie bracht de veiligheid voor de inzittenden op het niveau van een Mercedes-limousine. Tot zijn standaard veiligheidspakket behoorde bijvoorbeeld een sensorgestuurde rolbeugel, die bij een crash of in een extreme rijsituatie binnen 0,3 seconden door veerkracht en hydraulica automatisch omhoog kwam. De A-stijl van de carrosserie werd binnen door een buis verstevigd en vormde een zinvolle aanvulling op de unieke automatische beugel.

Als 's werelds eerste standaardauto werd de SL-Klasse uit 1989 standaard uitgerust met een luxueus geconstrueerde integrale stoel met geïntegreerde driepuntsgordel. Het frame van deze stoel werd dusdanig gedimensioneerd, dat hij bij een aanrijding in de flank energie kon absorberen. Alleen al in deze integrale stoel zitten ca. twintig gepatenteerde detailoplossingen.

De balans van deze SL-generatie: van 1989 tot juli 2001 werden meer dan 180.000 exemplaren van de R 129 (fabrieksaanduiding) geproduceerd.

2001: Vierde SL-generatie als leider op technologiegebied De nieuwe SL-Klasse, waartoe inmiddels drie modellen met zes, acht en twaalf cilinders behoren, presenteert zich in technisch en stilistisch opzicht nog verfijnder. Bovendien is er een AMG-variant met een 450 kW/612 pk sterke bi-turbomotor leverbaar.

Met een totaalconcept klom de SL-Klasse op het gebied van de voertuigzekerheid op tot voorbeeld van een nieuwe sportwagengeneratie. Het hield rekening met alle aspecten van de voertuigveiligheid: van ongevalpreventie door middel van elektronische regelsystemen zoals ASR, ABC, remassistent of ESP, tot structuurveiligheid van de carrosserie en de mogelijkheden om de inzittenden na een ongeval zo snel mogelijk te redden. De veiligheid van de inzittenden wordt naast de uiterst stevige carrosseriestructuur o.a. ook geoptimaliseerd door in twee standen regelbare airbags voor bestuurder en bijrijder, head-/thoraxbags in de deuren, integrale stoelen, gordelspanners, gordelkrachtbegrenzers en de sensorgestuurde rolbeugel.

Een noviteit in deze voertuigklasse is ook het variodak, dat het rijden in de SL-Klasse tot een buitengewone belevenis maakt. Hierdoor wordt zowel het rijplezier van een open roadster als het hoge comfortniveau van een Mercedes-coupé geboden.

Het lijnenspel van de Mercedes-sportwagen symboliseert de leiderschap op technologiegebied en wekt op hetzelfde moment sympathie, vreugde en fascinatie voor het rijden in een open auto. Decent en toch ook effectief hebben de ontwerpers de link gelegd met de oervader van deze modelreeks uit 1954 en daarmee zetten zij de SL-geschiedenis vol tradities voort.

SLK-Klasse: Compacte roadster tot cult-auto verheven Met de legendarische 190 SL heeft Mercedes-Benz reeds 50 jaar geleden bewezen dat ook een roadster met compacte afmetingen veel rijplezier kan bieden. In 1996 greep het Stuttgarter automobielmerk dit idee weer op en presenteerde de SLK-Klasse. Met de fascinerende roadster zet Mercedes-Benz sinds het najaar van 1996 nieuwe standaards in deze voertuigklasse. Standaards, die niet alleen op technologisch leiderschap berusten, maar ook op een andere karakteristieke eigenschap van de sportwagen: emotie.

Esthetiek, hoogwaardige techniek en een toonbeeld van veiligheid - dat zijn de deugdelijke kwaliteiten van de compacte Mercedes-roadster, die allang het imago van een moderne auto met cultstatus heeft verworven. Dit bewijst niet in de laatste plaats ook de grote vraag op de markt van gebruikte auto's. Hier is de SLK-Klasse een van de auto's met de hoogste waardevastheid.
Meer dan 308.000 enthousiaste bezitters in alle delen van de wereld, meer dan 40 internationale onderscheidingen en wereldwijd aan de top in dit marktsegment - dat is voor deze eerste generatie van de SLK-Klasse een resultaat om trots op te zijn.

Acht jaar na de eerste SLK-première en 50 jaar na de presentatie van de eerste SL-roadster is dit voorjaar de tweede generatie van de SLK-Klasse geïntroduceerd. Boordevol energie, stimulerend en sterk als een Italiaanse espresso demonstreert de nieuwe roadster zijn sportieve kenmerken nog kernachtiger dan zijn voorganger.

Bovendien vervolmaakt de nieuwe roadster de beproefde sterke punten van zijn voorganger nog verder - bijvoorbeeld door een verder ontwikkeld, ruimtebesparend variodak, door nog innovatievere veiligheidssystemen en door unieke nieuwe ontwikkelingen, zoals Bi-Xenon schijnwerpers met meedraaiende lichtstraal, de zeventraps automatische versnellingsbak 7G-TRONIC of de hoofd- en nekverwarming AIRSCARF (optionele uitvoeringen). Er kan bij de nieuwe SLK-Klasse uit drie modelvarianten worden gekozen: de viercilinder SLK 200 KOMPRESSOR, de SLK 350 met de nieuw ontwikkelde V6-motor en - voor het eerst in deze voertuigklasse - een achtcilinder van Mercedes-AMG.

Dynamisch is ook het lijnenspel van de nieuwste Mercedes-roadster. Met mooie vormdetails, zoals de markante neus, de vleugelprofielen van het radiatorrooster en de dubbele uitlaat, die aan een racewagen doen denken, benadrukt het SLK-design de oorsprong van de tweezitter uit het huis met een grote roadster-traditie, die 50 jaar geleden begon.