16-4-2004
50 jaar fascinerende sportwagens met de Ster
De Mercedes sportwagens, waarvan op het typeplaatje de legendarische
afkorting SL prijkt, vieren hun verjaardag: sinds een halve eeuw
behoren ze tot de meest fascinerende en begerenswaardige automobielen
ter wereld.
Hun gemeenschappelijke kenmerken zijn een exquis design,
toonaangevende techniek en veel rijplezier. Dit geldt zonder
uitzondering voor iedere modelreeks van de laatste 50 jaar - tot en
met de huidige SL-sportwagens en de SLK-Klasse, waarvan de tweede
generatie in het voorjaar van 2004 haar marktpremière viert.
Sinds 1954 heeft Mercedes-Benz in totaal meer dan 870.000 exemplaren
van de fascinerende SL- en SLK-roadsters aan cliënten op alle
continenten uitgeleverd.
De geboorte van de SL-mythe à la Mercedes-Benz vond plaats in New
York. Daar presenteerde het automobielmerk uit Stuttgart in februari
1954 tijdens de 'International Motor Sports Show' gelijk twee van de
tegenwoordig allang legendarische SL-modellen: de 300 SL coupé met
vleugeldeuren en de open 190 SL.
Het publiek was geïntrigeerd door de 300 SL met zijn markante
'Gullwings' en de prestaties van een rasechte racewagen. De 190 SL
presenteerde zich daarentegen in roadster-traditie van het
automobielmerk uit Stuttgart: hij stelde zich aan de New Yorkers voor
als 'open air' sportwagen met softtop.
Toch wordt de 300 SL gezien als de stamvader van een lange reeks
fascinerende Mercedes sportwagens. Want het waren zijn voorlopers, die
door hun talrijke racesuccessen de aandacht trokken van de Amerikaanse
automobielimporteur Max Hoffman. Hij was zo van deze automobielen
gecharmeerd dat hij de Raad van Bestuur van de automobielfabrikant uit
Stuttgart verzocht, van deze topsporter een variant voor de weg te
ontwikkelen. Zo begon de ongeëvenaarde zegetocht van de 300 SL, die
naast zijn markante vleugeldeuren nog meer ongewoonlijke, technische
details te bieden had: bijvoorbeeld het fijne maar toch uiterst
stabiele buizenchassis. Met behulp hiervan bereikte de Mercedes
sportwagen 215 pk, wat voor de toenmalige verhoudingen sensationeel
was. Dezelfde techniek karakteriseerde ook de 300 SL, toen hij
uiteindelijk in een open versie werd geproduceerd.
1963: Nieuwe Mercedes-roadster met pagodedak
In 1963, toen Mercedes-Benz stopte met de productie van de 300 SL en
de 190 SL, verscheen een nieuw SL-model, dat vooral met zijn
ongewoonlijke uiterlijk furore maakte. Naast frisse nieuwe lijnen, was
het meest in het oog springende designkenmerk een afneembaar, in het
midden naar beneden gebogen coupé-dak. Dat was uniek en deed denken
aan Japanse tempelarchitectuur. In de volksmond kreeg deze SL daarom
de naam "Pagode". Maar de overwegingen die tot dit ontwerp hebben
geleid lagen eerder op veiligheidstechnisch dan op stilistisch gebied.
Mercedes-ingenieur Béla Barény, de pionier van de moderne
veiligheidstechniek voor personenwagens, had reeds in 1956 patent
genomen op deze ongebruikelijke dakvorm, omdat het een hoge
belastbaarheid had en het de inzittenden bij een ongeval een maximum
aan veiligheid bood. Eveneens indrukwekkend was de comfortabele
hoofdruimte die de tweezitter met het opgezet pagodedak bood.
Tegelijkertijd heeft de SL zich in een gecultiveerde sportwagen
veranderd, die zijn voordelen vooral als reiswagen uitspeelde.
Bovendien verraste Mercedes-Benz ook bij de tweede SL-generatie met
toonaangevende technische hoogstandjes. Hiertoe behoorden onder andere
een veiligheidscarrosserie en een moeiteloos te bedienen dak. Onder de
motorkap bevond zich in eerste instantie een 150 pk sterke 2,3 liter
zescilinder, waarmee de 230 SL een topsnelheid van 200 km/u bereikte.
1971: De SL-roadster voor het eerst ook als achtcilinder
In 1971 volgde een nieuwe SL-sportwagen de 'Pagode' op, die als langst
geproduceerde Mercedes-personenwagen geldt. Hij bleef 18 jaar in het
programma, tot 1989. De lijnen van deze klassieker waren van begin af
aan gericht op levensduur en zolang deze auto van de band liep verloor
hij nooit zijn aantrekkingskracht. Ook nu nog maakt hij indruk met
zijn uitbundige welvingen in combinatie met duidelijke lijnen en is
hij zonder toepassing van stilistische escapades een monument op
automobielgebied.
Sterk, representatief en zelfverzekerd presenteert de derde
SL-generatie zich van alle kanten als goed geproportioneerde roadster,
die van zijn scheppers een niet minder gelukt, afneembaar coupé-dak
meekreeg. Naast elegantie en kwaliteit straalde de carrosserie
veiligheid uit, want qua crashgedrag was de open tweezitter zijn tijd
ver vooruit. Voor een krachtige acceleratie was - voor het eerst bij
een SL - als optie ook een achtcilinder mogelijk. Zijn 200 pk bij
5800/min zorgden ervoor dat de roadster in tien seconden van nul tot
100 km/u spurtte. En ook de maximumsnelheid van de 'nieuwe' lag met
212 km/u 12 km hoger dan bij zijn voorganger.
1989: Design en veiligheid op het hoogste niveau
Tijdens de Internationale Automobielsalon in Genève vond in het
voorjaar van 1989 de wereldpremière van de opvolger plaats, die naast
hoogste designkwaliteit en weergaloos 'open air' rijplezier bovenal in
één discipline grensverleggend was: op het gebied van de veiligheid.
De SL van de vierde generatie bracht de veiligheid voor de inzittenden
op het niveau van een Mercedes-limousine. Tot zijn standaard
veiligheidspakket behoorde bijvoorbeeld een sensorgestuurde rolbeugel,
die bij een crash of in een extreme rijsituatie binnen 0,3 seconden
door veerkracht en hydraulica automatisch omhoog kwam. De A-stijl van
de carrosserie werd binnen door een buis verstevigd en vormde een
zinvolle aanvulling op de unieke automatische beugel.
Als 's werelds eerste standaardauto werd de SL-Klasse uit 1989
standaard uitgerust met een luxueus geconstrueerde integrale stoel met
geïntegreerde driepuntsgordel. Het frame van deze stoel werd dusdanig
gedimensioneerd, dat hij bij een aanrijding in de flank energie kon
absorberen. Alleen al in deze integrale stoel zitten ca. twintig
gepatenteerde detailoplossingen.
De balans van deze SL-generatie: van 1989 tot juli 2001 werden meer
dan 180.000 exemplaren van de R 129 (fabrieksaanduiding) geproduceerd.
2001: Vierde SL-generatie als leider op technologiegebied
De nieuwe SL-Klasse, waartoe inmiddels drie modellen met zes, acht en
twaalf cilinders behoren, presenteert zich in technisch en stilistisch
opzicht nog verfijnder. Bovendien is er een AMG-variant met een 450
kW/612 pk sterke bi-turbomotor leverbaar.
Met een totaalconcept klom de SL-Klasse op het gebied van de
voertuigzekerheid op tot voorbeeld van een nieuwe sportwagengeneratie.
Het hield rekening met alle aspecten van de voertuigveiligheid: van
ongevalpreventie door middel van elektronische regelsystemen zoals
ASR, ABC, remassistent of ESP, tot structuurveiligheid van de
carrosserie en de mogelijkheden om de inzittenden na een ongeval zo
snel mogelijk te redden. De veiligheid van de inzittenden wordt naast
de uiterst stevige carrosseriestructuur o.a. ook geoptimaliseerd door
in twee standen regelbare airbags voor bestuurder en bijrijder,
head-/thoraxbags in de deuren, integrale stoelen, gordelspanners,
gordelkrachtbegrenzers en de sensorgestuurde rolbeugel.
Een noviteit in deze voertuigklasse is ook het variodak, dat het
rijden in de SL-Klasse tot een buitengewone belevenis maakt. Hierdoor
wordt zowel het rijplezier van een open roadster als het hoge
comfortniveau van een Mercedes-coupé geboden.
Het lijnenspel van de Mercedes-sportwagen symboliseert de leiderschap
op technologiegebied en wekt op hetzelfde moment sympathie, vreugde en
fascinatie voor het rijden in een open auto. Decent en toch ook
effectief hebben de ontwerpers de link gelegd met de oervader van deze
modelreeks uit 1954 en daarmee zetten zij de SL-geschiedenis vol
tradities voort.
SLK-Klasse: Compacte roadster tot cult-auto verheven
Met de legendarische 190 SL heeft Mercedes-Benz reeds 50 jaar geleden
bewezen dat ook een roadster met compacte afmetingen veel rijplezier
kan bieden. In 1996 greep het Stuttgarter automobielmerk dit idee weer
op en presenteerde de SLK-Klasse. Met de fascinerende roadster zet
Mercedes-Benz sinds het najaar van 1996 nieuwe standaards in deze
voertuigklasse. Standaards, die niet alleen op technologisch
leiderschap berusten, maar ook op een andere karakteristieke
eigenschap van de sportwagen: emotie.
Esthetiek, hoogwaardige techniek en een toonbeeld van veiligheid - dat
zijn de deugdelijke kwaliteiten van de compacte Mercedes-roadster, die
allang het imago van een moderne auto met cultstatus heeft verworven.
Dit bewijst niet in de laatste plaats ook de grote vraag op de markt
van gebruikte auto's. Hier is de SLK-Klasse een van de auto's met de
hoogste waardevastheid.
Meer dan 308.000 enthousiaste bezitters in alle delen van de wereld,
meer dan 40 internationale onderscheidingen en wereldwijd aan de top
in dit marktsegment - dat is voor deze eerste generatie van de
SLK-Klasse een resultaat om trots op te zijn.
Acht jaar na de eerste SLK-première en 50 jaar na de presentatie van
de eerste SL-roadster is dit voorjaar de tweede generatie van de
SLK-Klasse geïntroduceerd. Boordevol energie, stimulerend en sterk als
een Italiaanse espresso demonstreert de nieuwe roadster zijn sportieve
kenmerken nog kernachtiger dan zijn voorganger.
Bovendien vervolmaakt de nieuwe roadster de beproefde sterke punten
van zijn voorganger nog verder - bijvoorbeeld door een verder
ontwikkeld, ruimtebesparend variodak, door nog innovatievere
veiligheidssystemen en door unieke nieuwe ontwikkelingen, zoals
Bi-Xenon schijnwerpers met meedraaiende lichtstraal, de zeventraps
automatische versnellingsbak 7G-TRONIC of de hoofd- en nekverwarming
AIRSCARF (optionele uitvoeringen). Er kan bij de nieuwe SLK-Klasse uit
drie modelvarianten worden gekozen: de viercilinder SLK 200
KOMPRESSOR, de SLK 350 met de nieuw ontwikkelde V6-motor en - voor het
eerst in deze voertuigklasse - een achtcilinder van Mercedes-AMG.
Dynamisch is ook het lijnenspel van de nieuwste Mercedes-roadster. Met
mooie vormdetails, zoals de markante neus, de vleugelprofielen van het
radiatorrooster en de dubbele uitlaat, die aan een racewagen doen
denken, benadrukt het SLK-design de oorsprong van de tweezitter uit
het huis met een grote roadster-traditie, die 50 jaar geleden begon.
AutoRai