16-4-2004
Compacte Lancia overtreft verwachtingen
De nieuwe generatie Lancia Ypsilon overtreft alle verwachtingen, niet
alleen met zijn elegantie en kwaliteit, maar zeker ook door de
bliksemstart die de compacte Lancia in heel Europa heeft gemaakt.
In ongeveer een half jaar tijd zijn er - sinds zijn lancering in
oktober - meer dan 70.000 van verkocht. Daarbij valt overigens op dat
de keuze van de kopers veelvuldig op de geavanceerde 1.3 MultiJet
dieselmotor en net iets vaker - op de 1.2 8V basismotor valt. Ook de
luxere uitvoeringen blijken veelgevraagd. Lancia breidt de lijn nu op
passende wijze uit met de introductie van een zeer verfijnde,
gerobotiseerd werkende automatische versnellingsbak, die overigens ook
met de hand sequentieel kan worden bediend. Hij wordt geleverd in
combinatie met de 1.3 MultiJet en de 1.4 16V krachtbronnen. De nieuwe
generatie Ypsilon biedt nu ook de mogelijkheid van bCONNECT, een info-
en telematicasysteem dat satellietnavigatie combineert met radio, CD,
handsfree telefoon, stembediening en bCONNECT service via een speciale
helpdesk.
De nieuwe Ypsilon DFN onderstreept eens te meer dat ook deze compacte
Lancia de stijl, elegantie en technische finesse meekrijgt die de
grote automobielen van het Italiaanse prestigemerk karakteriseren.
Lancia verwijst bij de naam DFN naar Dolce Far Niente, vrij vertaald
Het Zalig Nietsdoen. De techniek helpt de bestuurder om meer te doen
door minder te doen. De DFN is een nieuwe, gerobotiseerd werkende
versnellingsbak die zich in de automaat stand - vooral in druk verkeer
- al gauw onmisbaar maakt door zijn gebruiksgemak en het simpele feit
dat de bestuurder zijn aandacht meer op het verkeer kan richten.
Terwijl de DFN zich voor het meer dynamische werk ook handmatig
sequentieel laat bedienen. De schakelpook aantikken, is al voldoende
om te schakelen. Een duwtje vooruit en hij schakelt vlot een
versnelling op, een tikje achteruit en de versnellingsbak schakelt
(indien nodig met tussengas) terug.
Met zijn geavanceerde gerobotiseerd werkende schakeltechniek en een
eveneens automatisch bediende (hydraulische) droge platenkoppeling
biedt de DFN de grote voordelen een automaat, zonder daarvoor de
sterke punten van de handgeschakelde transmissie op te offeren. Het
systeem is licht, sterk, betrouwbaar, schakelt snel en kost in het
gebruik geen extra energie. Integendeel zelfs, de Lancia Ypsilon laat
door zijn hoge rendement een nóg lager brandstofverbruik noteren dan
al het geval is met de vergelijkbare handgeschakelde uitvoering.
De DFN automaat kent twee standen: 'Normal' en 'Economy'. In die
laatste stand is het voordeel vanzelfsprekend het grootst. De Ypsilon
met 1.3 liter MultiJet krachtbron neemt dan genoegen met 4,5 liter op
100 kilometer (1 op 22,2) en de 1.4 16V benzinemotor laat een
gemiddeld verbruik noteren van 6,4 liter op 100 kilometer (minder dan
1 op 15,6). Dat betekent een actieradius van respectievelijk 1.043 en
733 kilometer. In beide gevallen rij je op een tank brandstof enkele
tientallen kilometers verder bij gebruik van de DFN. Zelfs in
vergelijking met de toch al enorm economisch werkende handgeschakelde
uitvoeringen.
Naast de drievoudige instelbaarheid van de DFN versnellingsbak
handmatig sequentieel, Normaal automaat en Economy automaat valt ook
in andere opzichten op hoe geavanceerd de techniek werkt. Het systeem
is afgestemd op een optimale combinatie van comfort, dynamiek en
bedieningsgemak. Zo stelt hij zich in op de rijstijl van de bestuurder
en herkent het systeem bijvoorbeeld softwarematig de hellingshoek van
de weg waarop de auto rijdt.
In beide gevallen speelt hij daar op passende wijze op in bij de keuze
van de schakelmomenten. Bij klimmen of dalen hoort bijvoorbeeld een
aangepaste manier van schakelen. De techniek zorgt er bij het afremmen
voor een bocht door het inschakelen van de juiste versnelling voor dat
er even later bij het accelereren uit die bocht voldoende trekkracht
beschikbaar is.
Is de bestuurder wat al te ontspannen of onbezonnen aan het werk en
wil hij op een zodanige wijze schakelen dat schade aan de motor kan
ontstaan, dan geven een waarschuwingslampje en toon een
alarmsignaaltje af. Een ander veiligheidsdetail: bij geopende deur en
werkende motor schakelt de versnellingsbak automatisch in de
vrijstand.
De Lancia Ypsilon 1.3 MultiJet en Lancia 1.4 16V met de DFN
transmissie zijn vanaf heden leverbaar. De meerprijs van de
geavanceerde, gerobotiseerd werkende versnellingsbak bedraagt
700,-.
Lancia Ypsilon 1.4 16V Argento DFN 16.250,-
Lancia Ypsilon 1.4 16V Platino DFN 18.450,-
Lancia Ypsilon 1.3 JTD MultiJet Argento DFN 19.400,-
Lancia Ypsilon 1.3 JTD MultiJet Platino DFN 21.600,-
AutoRai