Gemeente Oss
16/4/2004 - Schoolstrijd woedt voort
Het Osse Mondriaan College is de grote winnaar van de Osse
schoolstrijd. Aldus het Brabants Dagblad op 23 maart, kort na de
aanmelding van leerlingen. Moest de school vorig jaar nog flinke
klappen incasseren, dit jaar mepte het Mondriaan meesterlijk terug.
Het artikel doet denken dat de andere scholen happend naar adem in de
touwen van de boksring hangen. Maar het is nog maar zeer de vraag of
daar de echte verliezer van deze schoolstrijd wordt uitgeteld.
Marketing
Het is voor leerlingen met economie in het pakket een leuke opdracht
om met behulp van de vier Ps uit de marketing een maatschappelijk
verschijnsel te analyseren: Plaats, Product, Promotie en Prijs. Laten
we maar eens analyseren. Een school voor voortgezet onderwijs staat op
een bepaalde Plaats. Wat is het voedingsgebied van de Osse scholen?
Hoeveel zouden het er moeten zijn? Dan, welk Product levert zon school
eigenlijk? Geeft Mondriaan een ander diploma dan de andere scholen? Of
profileert een school zich op hele andere facetten van het product,
het onderwijs dat ze leveren? Dat leidt naar de vraag van de Promotie.
Waar scholen zich vroeger in de regel als grijze muizen stilhielden,
zo proberen ze zich tegenwoordig uitbundig als paradijsvogels te
presenteren. Tot slot de Prijs. Het is zeer de vraag of de
concurrentieslag geen extra kosten oplevert. Niet voor de school,
ouders of leerlingen misschien, maar wel voor de samenleving als
geheel.
Profilering
Aan deze vier Ps wordt nog wel eens een vijfde toegevoegd, die van
People. De mensen die op een school werken hebben zo hun eigen belang.
Waar de school van een constante instroom van nieuwe leerlingen
verzekerd is, zullen ze zich concentreren op wat ze zien als goed en
degelijk onderwijs. Staat die instroom onder druk en komt je baan in
gevaar, dan is er ook wel reden om nog eens goed naar je eigen product
te kijken, maar is er ook een sterke neiging om de marketingstrategie
vooral via de weg van de promotie te laten lopen. En omdat die ergens
op gestoeld moet zijn, en omdat je als anders over moet komen, wordt
er sterk ingezet op een eigen gezicht, op profilering.
Hernieuwde schoolstrijd
In de negentiende eeuw is Nederland het toneel van een heuse
schoolstrijd. Als de stofwolken zijn opgetrokken, blijkt dat is
afgesproken dat voortaan ook de scholen op levensbeschouwelijke
grondslag (en niet alleen de door de overheid gestichte scholen) uit
Rijksmiddelen betaald zullen worden. Daarmee kunnen deze scholen
zonder financieel risico een op hun doelgroep (ook wel bloedgroep
geheten) afgestemd profiel ontwikkelen. Goed als je ervan uitgaat dat
er wat te kiezen moet zijn, minder goed als het gaat om het samen
optrekken van mensen in een samenleving en duidelijk minder goed voor
de schatkist. Want het resultaat is dat op allerlei locaties scholen
van verschillende grondslag moeten komen. Daardoor gaat het onderwijs
meer kosten en dat merkt de belastingbetaler. En dan hebben we nu even
niet over de meer principiële vraag of het niet gewoon zo zou moeten
zijn dat de overheid zorgt voor onderwijs dat voor iedereen gelijk en
toegankelijk is. Evenmin hebben we het over de vraag of opvoeding in
een bepaalde geloofsovertuiging niet door mensen gewoon thuis of in
eigen kring gedaan hoort te worden.
In Oss is, zoals op veel plaatsen, opnieuw een schoolstrijd opgelaaid.
Men denkt volop in termen van doelgroepen en productdifferentiatie en
is voortdurend met promotie in de weer. Een stimulans voor de
onderwijsontwikkeling, misschien goed voor de keuzemogelijkheden, maar
slecht voor de gemeentekas. Want de scholen vissen natuurlijk wel
allemaal in dezelfde vijver. Ze proberen een zo mooi mogelijk deel van
de school vissen in hun net te krijgen. De ene keer zwemt die school
kennelijk vooral in het ene, de andere keer vooral in het andere net.
Dit keer was het Mondriaan-netje extra vol.
Huisvestingskosten
Los van alle tijd en geld gemoeid met het binnenhalen van de
leerlingen, leiden de schommelingen in de aanmeldingen ook tot extra
kosten op het vlak van huisvesting. Een schoolgebouw kan een bepaald
aantal leerlingen plek bieden. Door die schommelingen dreigen
ruimtegebrek op de ene en leegstand op de andere plek. Omdat die
effecten niet te voorzien zijn en misschien ook van korte duur en
omdat investeren in scholen iets van de lange termijn is, is er
nauwelijks een goed huisvestingsplan te maken. Het gevolg is dat de
gemeente - degene die huisvesting moet bieden - voortdurend
noodoplossingen zal moeten toepassen. En die zijn erg duur.
Keuzevrijheid in het onderwijs wordt gekoesterd. We constateren bij
scholen een daarop inspelende drang zich te profileren en te promoten.
Uitstekend. Maar de vraag naar de extra opbrengsten en de extra kosten
(en zeker ook wie die kosten dan moet betalen), die vraag moet ook
gesteld worden.
Ieder voor zich ?
In Oss zijn er drie schoolbesturen die ieder één of meer scholen voor
voortgezet onderwijs instandhouden. Er is één scholengemeenschap van
openbare signatuur, de rest is katholiek. Het lijkt niet zo dat veel
ouders of hun kinderen op basis van deze grondslag, deze denominatie
een school kiezen. Nou betekent denominatie letterlijk je
onderscheiden door naamgeving. In die zin bepaalt denominatie wel
sterk de keuze. Welke naam heeft een school op zeker moment? Voor de
naam van de school wordt veel gedaan. Maar de samenleving is er
uiteindelijk meer bij gebaat dat er tegen acceptabele kosten goed
onderwijs op passende niveaus wordt gerealiseerd. Voor Oss denk je dan
aan goed algemeen voortgezet onderwijs (havo en vwo), maar daar hoort
zeker ook kwalitatief hoogstaand beroepsonderwijs (vmbo, mbo en
misschien zelfs wat hbo) bij. En scholen die op een eigen wijze hun
onderwijs willen inrichten Want niet iedereen leert op dezelfde
manier. Maar het is niet goed als dat een ieder voor zich-situatie
oplevert. Waarbij scholen de financiële ruimte hebben om te bouwen
voor de wellicht toevallige grote aanmelding zie zich op een bepaald
moment voordoet. Want zo bouwt elke school vrijwel zeker voor een
toekomstige leegstand. Er is daarom alle reden ieder voor zich te
vervangen voor een gezamenlijke verantwoordelijkheid. Zowel voor de
ontwikkeling van het totale onderwijs in de gemeente, alsook voor een
doelmatig aanwending van het geld. Ik heb de hoofden van de directies
(en hun besturen) gevraagd mee te werken aan overleg dat daarop
gericht is. Binnenkort hoor ik het antwoord. Onderwijs is een
collectief goed waar de individuele scholen niet zomaar de wetten van
de markt en de regels van de marketing op moeten kunnen loslaten. De
Osse schoolstrijd mag voortwoeden, maar moet niet gericht zijn op het
eigen belang van elke school afzonderlijk.