De Blauwe Stad
4. Nieuwe vaarverbinding geeft meer mogelijkheden voor recreatie en
toerisme
Nieuwe vaarverbinding geeft meer mogelijkheden voor recreatie en toerisme
De projectorganisatie van de Blauwe Stad heeft op donderdagavond 15
april aan de Raadsleden van de gemeenten Winschoten, Reiderland en
Scheemda het masterplan Zuidoosthoek gepresenteerd. Hierin geeft zijn
haar visie op de aanpak van de inrichting van het gebied in de Blauwe
Stad dat nu nog de Zuidoosthoek wordt genoemd. Centraal in dit plan
staat de realisatie van een nieuwe vaarverbinding tussen het
Winschoterdiep en het `Blauwe Stad'- meer en de realisatie van een 400
ha groot natuurgebied. Het gepresenteerde plan biedt volgens de
projectorganisatie nieuwe mogelijkheden voor toerisme en recreatie in
het gebied.
De nieuwe vaarverbinding loopt parallel aan de spoorweg
Winschoten-Nieuweschans en gaat via het spoorviaduct onder de A7 om
vervolgens westelijk af te buigen tussen het stoomgemaal en het
restaurant In den Stallen door. Hier zal de vaarverbinding via het
Oostereinde verbonden worden met de Zuidoosthoek. Onder de
Oostwolderweg door vindt tenslotte de aansluiting op het Blauwe
Stad-meer plaats.
Natuurlijke/ sfeervolle entree
De Zuidoosthoek heeft een oppervlakte van ca. 400 ha en is gelegen
tussen de Oostwolderweg in het westen en de Hoofdweg in het oosten. De
nieuwe vaarverbinding zal door de waterrecreant ervaren worden als
een indrukwekkende entreehal voor de Blauwe Stad. Ook wordt Beerta op
deze manier via het water toegankelijk en ontstaan hierdoor nieuwe
toeristisch recreatieve mogelijkheden.
Realisatie Ecologische Hoofdstructuur
Centraal in de totale aanpak voor de realisatie van de Blauwe Stad
staat de realisering van een nieuw aaneengesloten natuurgebied met
daarin de overgang tussen Ecologische Hoofdstructuur (EHS, 230 ha),
compensatienatuur (20 ha), bestaande natuur (15 ha Beesterbos) en
woongebieden met natuur (ca. 100 ha). In eerste instantie was het de
bedoeling om de ecologische hoofdstructuur rondom Meerland te
realiseren. De Zuidoosthoek biedt echter meer mogelijkheden en minder
complicaties.
Ecologische verbinding zones
Het koppelen van natuurgebieden via zogenaamde ecologische
verbindingzones is voor de verdere ontwikkeling van flora en fauna van
groot belang. Zowel landelijk als ook provinciaal zijn er diverse van
deze verbindingzones gepland. Een belangrijke verbinding is de zuid -
noord verbinding waardoor o.a. het Westerwoldegebied een verbinding
krijgt met de Noordelijke natuurgebieden. Verder is de verbinding van
het natuurgebied de Ennemaborg met de Zuidoosthoek en de Tjamme van
groot belang. In de plannen is rekening gehouden met de mogelijkheid
dat verbindingzones aangelegd worden langs de vaarverbindingen en
oevers van het meer. Hierdoor ontstaat een belangrijke schakel in de
landelijke/provinciale ecologische verbindingszone en de
natuurgebieden rondom de Blauwe Stad.
Toerisme en recreatie
Ook zullen de mogelijkheden voor de Zuidoosthoek fors groeien. Enkele
voordelen voor dit gebied zullen zijn:
· Ter plaatse van de kruising van het toekomstige kanaal en
het Oostereinde zal - recreatief gezien - een zeer interessant punt
ontstaan. De ligging van het kanaal geeft een positieve impuls aan het
nabijgelegen Stoomgemaal-museum en het hotel-restaurant.
· De woongebieden binnen de Zuidoosthoek kunnen eventueel aan
het water gesitueerd worden. Beerta is over water te bereiken en
krijgt een `adres aan het water'.
· Door de verschuiving van de vaarrecreatieve verbinding naar
het oosten, tegenover De Rensel zal Winschoten een veel beter `adres'
aan deze vaarverbinding krijgen.
· De vaarrecreant zal veel sneller de neiging hebben om
`voorbij' de spoorbrug te kijken; zijn nieuwsgierigheid voor het
achterliggende gebied zal door de ligging van de entree nabij de
Westerwoldse Aa gestimuleerd worden.
Woningen
Buiten de EHS en natuur is circa 100 ha gereserveerd voor natuur en
wonen. De maximaal 80 woningen zijn gepland aan de oostzijde van het
gebied waarbij de sfeer van natuurgebied in het woongebied doorloopt.
Verdere traject
De visie is mede tot stand gekomen in samenspraak met Waterschap Hunze
en Aa's, Staatsbosbeheer, Groninger Landschap, Provincie Groningen,
gemeente Reiderland, gemeente Scheemda, gemeente Winschoten en de
Ringcommissie. Binnenkort zullen de bestemmingsplannen in procedure
worden gebracht en vinden er voorlichtingsbijeenkomsten plaats. De
bedoeling is om - rekening houdend met een maximale proceduretijd -
uiterlijk april 2007 te starten met de realisatie van het plan. Met
een uitvoeringstijd van anderhalf jaar kan de vaarverbinding in
september 2008 gerealiseerd zijn.
Winschoten, 16 april 2004.
------------------