De Blauwe Stad

4. Nieuwe vaarverbinding geeft meer mogelijkheden voor recreatie en toerisme

Nieuwe vaarverbinding geeft meer mogelijkheden voor recreatie en toerisme

De projectorganisatie van de Blauwe Stad heeft op donderdagavond 15 april aan de Raadsleden van de gemeenten Winschoten, Reiderland en Scheemda het masterplan Zuidoosthoek gepresenteerd. Hierin geeft zijn haar visie op de aanpak van de inrichting van het gebied in de Blauwe Stad dat nu nog de Zuidoosthoek wordt genoemd. Centraal in dit plan staat de realisatie van een nieuwe vaarverbinding tussen het Winschoterdiep en het `Blauwe Stad'- meer en de realisatie van een 400 ha groot natuurgebied. Het gepresenteerde plan biedt volgens de projectorganisatie nieuwe mogelijkheden voor toerisme en recreatie in het gebied.

De nieuwe vaarverbinding loopt parallel aan de spoorweg Winschoten-Nieuweschans en gaat via het spoorviaduct onder de A7 om vervolgens westelijk af te buigen tussen het stoomgemaal en het restaurant In den Stallen door. Hier zal de vaarverbinding via het Oostereinde verbonden worden met de Zuidoosthoek. Onder de Oostwolderweg door vindt tenslotte de aansluiting op het Blauwe Stad-meer plaats.

Natuurlijke/ sfeervolle entree

De Zuidoosthoek heeft een oppervlakte van ca. 400 ha en is gelegen tussen de Oostwolderweg in het westen en de Hoofdweg in het oosten. De nieuwe vaarverbinding zal door de waterrecreant ervaren worden als een indrukwekkende entreehal voor de Blauwe Stad. Ook wordt Beerta op deze manier via het water toegankelijk en ontstaan hierdoor nieuwe toeristisch recreatieve mogelijkheden.

Realisatie Ecologische Hoofdstructuur

Centraal in de totale aanpak voor de realisatie van de Blauwe Stad staat de realisering van een nieuw aaneengesloten natuurgebied met daarin de overgang tussen Ecologische Hoofdstructuur (EHS, 230 ha), compensatienatuur (20 ha), bestaande natuur (15 ha Beesterbos) en woongebieden met natuur (ca. 100 ha). In eerste instantie was het de bedoeling om de ecologische hoofdstructuur rondom Meerland te realiseren. De Zuidoosthoek biedt echter meer mogelijkheden en minder complicaties.

Ecologische verbinding zones

Het koppelen van natuurgebieden via zogenaamde ecologische verbindingzones is voor de verdere ontwikkeling van flora en fauna van groot belang. Zowel landelijk als ook provinciaal zijn er diverse van deze verbindingzones gepland. Een belangrijke verbinding is de zuid - noord verbinding waardoor o.a. het Westerwoldegebied een verbinding krijgt met de Noordelijke natuurgebieden. Verder is de verbinding van het natuurgebied de Ennemaborg met de Zuidoosthoek en de Tjamme van groot belang. In de plannen is rekening gehouden met de mogelijkheid dat verbindingzones aangelegd worden langs de vaarverbindingen en oevers van het meer. Hierdoor ontstaat een belangrijke schakel in de landelijke/provinciale ecologische verbindingszone en de natuurgebieden rondom de Blauwe Stad.

Toerisme en recreatie

Ook zullen de mogelijkheden voor de Zuidoosthoek fors groeien. Enkele voordelen voor dit gebied zullen zijn:


· Ter plaatse van de kruising van het toekomstige kanaal en het Oostereinde zal - recreatief gezien - een zeer interessant punt ontstaan. De ligging van het kanaal geeft een positieve impuls aan het nabijgelegen Stoomgemaal-museum en het hotel-restaurant.


· De woongebieden binnen de Zuidoosthoek kunnen eventueel aan het water gesitueerd worden. Beerta is over water te bereiken en krijgt een `adres aan het water'.


· Door de verschuiving van de vaarrecreatieve verbinding naar het oosten, tegenover De Rensel zal Winschoten een veel beter `adres' aan deze vaarverbinding krijgen.


· De vaarrecreant zal veel sneller de neiging hebben om `voorbij' de spoorbrug te kijken; zijn nieuwsgierigheid voor het achterliggende gebied zal door de ligging van de entree nabij de Westerwoldse Aa gestimuleerd worden.

Woningen

Buiten de EHS en natuur is circa 100 ha gereserveerd voor natuur en wonen. De maximaal 80 woningen zijn gepland aan de oostzijde van het gebied waarbij de sfeer van natuurgebied in het woongebied doorloopt.

Verdere traject

De visie is mede tot stand gekomen in samenspraak met Waterschap Hunze en Aa's, Staatsbosbeheer, Groninger Landschap, Provincie Groningen, gemeente Reiderland, gemeente Scheemda, gemeente Winschoten en de Ringcommissie. Binnenkort zullen de bestemmingsplannen in procedure worden gebracht en vinden er voorlichtingsbijeenkomsten plaats. De bedoeling is om - rekening houdend met een maximale proceduretijd - uiterlijk april 2007 te starten met de realisatie van het plan. Met een uitvoeringstijd van anderhalf jaar kan de vaarverbinding in september 2008 gerealiseerd zijn.

Winschoten, 16 april 2004.


------------------