Uitspraak Rechtbank Amsterdam LJN-nummer: AO7690 Zaaknr: KG 04/605 P
Bron: Rechtbank Amsterdam
Datum uitspraak: 15-04-2004
Datum publicatie: 16-04-2004
Soort zaak: civiel - civiel overig
Soort procedure: kort geding
P/MB
vonnis 15 april 2004
RECHTBANK IN HET ARRONDISSEMENT AMSTERDAM
VOORZIENINGENRECHTER IN KORT GEDING
VONNIS
i n d e z a a k m e t r o l n u m m e r KG 04/605 P v a n:
de besloten vennootschap KPN TELECOM B.V.,
gevestigd te 's-Gravenhage,
e i s e r e s in conventie,
bij dagvaarding van 26 maart 2004,
v e r w e e r s t e r in voorwaardelijke reconventie,
procureur mr. B.J.H. Crans,
advocaat mr. J.P. Hustinx te 's-Gravenhage,
t e g e n :
de besloten vennootschap TELE2 (NETHERLANDS) B.V.,
gevestigd te Amsterdam,
g e d a a g d e in conventie,
e i s e r e s in voorwaardelijke reconventie,
procureur mr. Th. C.J.A. van Engelen.
VERLOOP VAN DE PROCEDURE
Ter terechtzitting van 2 april 2004 heeft eiseres, verder te noemen
KPN, gesteld en gevorderd overeenkomstig de in fotokopie aan dit
vonnis gehechte dagvaarding. Gedaagde, verder te noemen Tele2, heeft
verweer gevoerd met conclusie tot weigering van de gevraagde
voorziening en voorwaardelijk in reconventie gevorderd als na te
melden. Na verder debat hebben partijen stukken overgelegd voor
vonniswijzing.
GRONDEN VAN DE BESLISSING
1. In dit vonnis wordt uitgegaan van de volgende feiten.
a. Partijen bieden beide telefoondiensten aan het publiek aan, zowel
binnen Nederland
als daarbuiten en zowel via vaste verbindingen als van vast naar
mobiel. Tele2 maakt daarbij gebruik van het netwerk van KPN, aangezien
zij geen eigen netwerk heeft.
b. De consument die met Tele2 belt, laat zijn telefoongesprekken via
Tele2 lopen. Om
deze diensten van Tele2 te kunnen afnemen, dient de consument een
(BelBasis) abonnement voor een telefoonaansluiting te hebben bij KPN.
De consument moet voor elk te bellen nummer "1602" kiezen. Dit gebeurt
automatisch, door een eenmalige instelling, of door gebruik van een
voorgeprogrammeerde telefoon. Deze dienst wordt in zijn algemeenheid
aangeduid als "Carrier Preselect". Tele2 biedt haar product aan onder
de naam "Tele2 Preselect".
c. KPN kent onder meer het Belbasistarief, het BelPluspakket en
Voordeelnummers (VDN). Het Belpluspakket bestaat in drie varianten,
waarbij de consument per maand een vast bedrag betaalt voor belminuten
voor een bepaalde regio alsmede voor een bepaalde korting. Daarnaast
kan de consument vooraf een gemaximeerd aantal VDN opgeven, waarop KPN
een korting geeft van 10% binnen de regio en mobiel, 20% buiten de
regio en 30% naar internationale bestemmingen.
d. Het basistarief van Tele2 is het Tele2 Preselect tarief. Daarnaast
biedt Tele2 "Tele2 Extra" aan en - met ingang van 1 februari 2004 -
Tele2 Kortingsnummers. Tele2 Extra is een product waarbij de consument
een vast bedrag van EUR 3,50 per maand betaalt, waarvoor 10% korting
wordt gegeven op de tarieven. Tele2 Kortingsnummers zijn vergelijkbaar
met VDN, met dien verstande dat Tele2 op deze nummers een korting
geeft van 15% binnen en buiten de regio, 10% naar mobiel en 35% naar
internationale bestemmingen. Deze kortingsnummers moeten net als de
VDN vooraf door de consument worden opgegeven.
e. Partijen hebben in de loop der tijden diverse geschillen gehad,
waarbij zij elkaar over en weer hebben beticht van het hanteren van
misleidende vergelijkende reclame.
f. Op 27 augustus 2003 heeft het automatiseringsbedrijf Contrado
Technologies B.V. in opdracht van KPN een rapport opgesteld. Dit bevat
de uitgangspunten voor een nieuw proces van nota-vergelijking. Volgens
de inleiding van dit rapport moet dit nieuwe proces KPN de
mogelijkheid bieden om met een klant van de concurrentie de
weddenschap aan te gaan dat diens nota volgens de KPN-tarieven lager
zou zijn geweest dan hij nu bij die concurrentie betaalt. In eerste
instantie zal het proces worden gebruikt voor het vergelijken van
bestaande, door die klant toe te sturen, Tele2 en Scarlet nota's met
die van KPN. Volgens deze uitgangspunten wordt voor het vaststellen
van de (fictieve) KPN nota gebruik gemaakt van de optimale instelling
van VDN en wordt de nota berekend voor drie abonnementsvormen
(BelBasis, Belplus en Belplus200). De goedkoopste KPN-nota wordt
geselecteerd om de weddenschap aan te gaan over het verschil met de
nota van de concurrent.
g. Volgens een in november 2003 voor KPN verrichte meting maakt 58,1%
van haar klanten gebruik van de mogelijkheid om VDN in te zetten.
h. Contrado heeft in november 2003 een "pilot" uitgevoerd ten aanzien
van de onder 1.f. bedoelde weddenschap, met dien verstande dat KPN
daarbij "wedt" dat klanten, door over te gaan naar andere
telecomaanbieders, minder dan EUR 1,- per maand besparen op
binnenlandse gesprekken. Volgens een overzicht van 15 december 2003
van Contrado is het resultaat van de uitgevoerde pilot dat slechts 8%
van de klanten de weddenschap "wint" (in welke gevallen KPN dus
minstens EUR 1,- duurder per maand is). 92% van de klanten "verliest"
dus de weddenschap, waarvan 51% bij KPN (minder dan EUR 1,-) duurder
uit is, en 49% zelfs goedkoper. Volgens een overzicht van 11 februari
2004, waarin bij het onderzoek ook de recent ingevoerde Tele2
Kortingsnummers werden betrokken, is het percentage klanten dat de
weddenschap wint 10%.
i. Begin februari 2004 heeft KPN een reclamecampagne gelanceerd
"Wedden dat KPN u meer te bieden heeft?". KPN heeft onder dat motto,
onder meer op 12 februari 2004, een mailing rondgestuurd met de
volgende inhoud:
"U wilt graag besparen op uw telefoonkosten. En wellicht belt u nu via
een andere
telecomaanbieder. Want andere telecomaanbieders beweren vaak veel
goedkoper te
zijn. In de praktijk valt dat echter wel mee. Wist u bijvoorbeeld dat
bij het merendeel van de bellers de besparing op gesprekken binnen
Nederland minder is dan EUR 1,- per maand? Voor dat kleine verschil
moet u heel wat voordelen inleveren. Wanneer u belt met het vaste net
van KPN profiteert u van veel voordelen die andere telecomaanbieders u
niet bieden. Zo kunt u bijvoorbeeld gebruik maken van ToetsBijBezet
(het 5'je) en van Telefoonrekening Online, waarbij u op elk moment van
de dag inzicht in uw telefoonrekening hebt. Bovendien kunt u ook bij
KPN gratis een gespreksspecificatie van uw telefoonrekening ontvangen.
We kunnen aantonen dat u met KPN ook voordelig uit bent. Sterker nog,
als u nu belt met Tele2 of Scarlett/Onetel* dan durven we met u de
weddenschap aan te gaan dat u minder dan EUR 1,- per maand bespaart op
uw telefoongesprekken binnen heel Nederland. U stuurt ons uw
telefoonrekening van uw telecomaanbieder op. Wij berekenen wat u voor
dezelfde binnenlandse gesprekken bij KPN zou hebben betaald. Als het
verschil groter is dan EUR 1,- per maand, wint u de weddenschap en
krijgt u van ons een 1/5 Staatslot met Jackpot cadeau!
(...)
Wilt u direct terugkeren, vul dan nu de antwoordkaart in. U kunt
aangeven of u voor uw nationale telefoonverkeer of voor al uw
telefoonverkeer wilt terugkeren naar KPN. Want als u voor ál uw
telefoonverkeer terugkeert, ontvangt u van ons 1/5 Staatslot met
Jackpot (...)"
Op de meegezonden antwoordkaart kon men één van drie mogelijkheden
aankruisen, te weten: terugkeren naar KPN voor het nationale
telefoonverkeer, terugkeren voor al het telefoonverkeer, of het
aangaan van de weddenschap. Verder kan op de antwoordkaart worden
aangekruist of de klant gebruik maakt van Tele2 Extra en of hij Tele2
Kortingsnummers heeft ingesteld.
j. Op de website van KPN en in een radiocommercial waren soortgelijke
teksten als die zoals weergegeven onder i. vermeld. Ook in het
Personeelsblad van KPN van 21 februari 2004 is aandacht aan de actie
besteed, waarbij de strekking van het desbetreffende artikel was dat
maar zes procent van de (op Tele2 of Scarlet overgeschakelde) bellers
op de binnenlandse gesprekken meer dan 1 euro blijkt te besparen en
45% zelfs goedkoper uit is bij KPN.
k. In een rapport van het internetbedrijf Concept7 van 25 februari
2004 heeft dit bedrijf in opdracht van Tele2 een vergelijking gemaakt
van de telefoonrekeningen van 459 klanten van Tele2 met de (fictieve)
rekeningen die zij voor soortgelijke gesprekken bij KPN zouden hebben
ontvangen. In dit rapport concludeert Concept7 dat bij binnenlandse
gesprekken 76,25 % van de klanten meer dan (of gelijk aan) één euro
(per maand) goedkoper uit zijn bij Tele2 dan bij KPN en 23,75% minder.
l. In een rapport van 9 maart 2004 heeft Concept7 een analyse gemaakt
van de kosten van telefoongesprekken (zowel binnenlands als
buitenlands) van 459 klanten van Tele2, ten opzichte van die van KPN
met toepassing van Belplus 100 (tarieven tot 1 april 2004), waarbij
bij beide aanbieders is uitgegaan van de goedkoopste tarieven. Volgens
dit rapport is bij de binnenlandse gesprekken 66,67 % van deze klanten
EUR 1,- of meer goedkoper uit bij Tele2 dan bij KPN en bedraagt dat
percentage voor de totale telefoonrekening 79,96%. Volgens rapporten
van Concept7 van 10 en 29 maart 2004, waarbij een soortgelijke
vergelijking wordt uitgevoerd, maar dan met de tarieven vanaf 1 april
2004 en ook met toepassing van het BelPlus 200 en 300 bedragen die
percentages 73,86, respectievelijk 79,96%.
m. Bij vonnis van 12 maart 2004 is KPN door de voorzieningenrechter
van deze recht-
bank veroordeeld tot het in iedere reclame-uiting staken en gestaakt
houden van "de huidige reclamecampagne "Wedden dat de KPN meer te
bieden heeft"." KPN heeft aan Tele2 meegedeeld aan het vonnis gehoor
te zullen geven en op 15 maart 2004 aan Tele2 bevestigd dat ook
daadwerkelijk te hebben gedaan.
n. Bij vonnis van 22 maart 2004, dat ook de motivering van het onder
l. genoemde
vonnis bevat, is KPN daarnaast veroordeeld tot het sturen van een
rectificatie aan de klanten van Tele2 die aan de "weddenschap" van KPN
hebben meegedaan. Volgens het vonnis heeft KPN de centrale stelling
van KPN in de "Wedden dat" campagne dat het merendeel der bellers voor
hun binnenlandse gesprekken bij de andere aanbieders niet meer dan EUR
1,- per maand voordeliger uit is dan bij KPN, niet aannemelijk kunnen
maken, terwijl dat, gelet op het bepaalde in artikel 6:195 Burgerlijk
Wetboek (BW) wel op haar weg had gelegen. In het vonnis wordt onder
meer het volgende overwogen:
"Tussen partijen is niet in geschil dat KPN een vergelijking maakt
tussen de reële telefoonrekening van de consument bij Tele2, met dien
verstande dat die wordt aangepast aan de geldende tarieven op het
moment van de vergelijking, en een fictieve rekening die deze
consument voor dezelfde gesprekken bij KPN zou hebben kunnen krijgen.
Verder staat vast dat in deze vergelijking altijd rekening wordt
gehouden met een (achteraf vastgestelde) optimale instelling van de
VDN, maar dat met Tele2 Kortingnummers alleen rekening wordt gehouden,
indien de consument op de antwoordkaart heeft ingevuld deze feitelijk
te hebben ingezet. Ook met het produkt Tele2 Extra wordt alleen
rekening gehouden indien de consument op de antwoordkaart heeft
ingevuld daadwerkelijk van die regeling gebruik te maken, terwijl
altijd de voordeligste van de drie abonnementsvormen van KPN wordt
gekozen.
(...)
Op deze manier zal de uitkomst voor KPN altijd gunstiger zijn, dan het
geval zou zijn geweest als ook in de Tele2-rekeningen steeds achteraf
de optimale regelingen zouden zijn verdisconteerd, en ontstaat dus een
vertekend beeld. Daarbij is niet alleen van belang dat de consument nu
eenmaal niet in de gelegenheid is achteraf voor de meest optimale
regelingen te kiezen - dat zou iedereen wel willen! - maar dat in de
praktijk ook vooraf lang niet altijd van de optimale regeling gebruik
wordt gemaakt. Zo blijkt bijvoorbeeld uit het onder 1.g vermelde
onderzoek dat ongeveer 58% van de KPN abonnees de VDN heeft ingesteld.
(...)
KPN heeft aangevoerd dat zij in een reclamecampagne toch moet kunnen
uitgaan van optimale eigen tarieven. Dat staat haar inderdaad vrij,
maar een vergelijking van haar aldus gehanteerde optimale tarieven met
de werkelijke tarieven van Tele2 geeft zoals gezegd een onjuist en
onvolledig beeld en is dan ook ongeschikt om de juistheid aan te tonen
van de centrale stelling uit haar "Wedden dat" campagne, te weten dat
het merendeel van de consumenten niet meer dan EUR 1,- per maand
bespaart op de binnenlandse telefoonrekening, als overgegaan wordt
naar een andere aanbieder zoals Tele2.
(...)
Gesteld noch gebleken is dat de suggestie uit de campagne bij een
correcte vergelijking, dus met de optimale fictieve telefoonrekening
van Tele2, feitelijk juist zou zijn. Voorshands is dat ook niet
aannemelijk, gezien de door Tele2 ter zitting getoonde lijsten met
basistarieven - waarvan KPN de juistheid op zichzelf niet heeft
betwist - waarbij die van Tele2 vrijwel zonder uitzondering
(aanzienlijk) lager zijn dan die van KPN. Ook het door Concept7
uitgevoerde onderzoek (...) maakt de stelling van KPN er niet
aannemelijker op. Weliswaar heeft KPN betoogd dat bij dit onderzoek
gebruik is gemaakt van een niet rpresentatieve groep (namelijk ook
zakelijke) bellers, maar dat leidt niet op voorhand tot de conclusie
dat de uitkomsten van het onderzoek zonder betekenis zijn. Dit zou aan
de orde kunnen komen in een nader onderzoek, waarvoor dit kort geding
zich evenwel niet leent.
(...)
Tele2 heeft gesteld dat ook de mededeling van KPN dat zij bepaalde
voordelen biedt
die andere aanbieders niet kennen, onjuist en dus misleidend is. Voor
wat betreft het toezenden van gespecificeerde rekeningen heeft KPN
terecht aangevoerd dat zij door het gebruik van het woordje "ook"
duidelijk heeft gemaakt dat dit geen exclusief voordeel van KPN
betreft. Het op de website verwijzen naar de service van de
Storingsdienst, evenmin een exclusief voordeel van KPN, wordt op
zichzelf niet als misleidende mededeling aangemerkt. De overige door
KPN genoemde voordelen zoals bijvoorbeeld de ToetsBijBezet, gelden
alleen voor KPN-bellers, zodat het KPN vrij staat deze in haar
reclamecampagne te vermelden."
o. Tele2 heeft de onder l. en m. genoemde vonnissen onder de aandacht
van de media
gebracht, hetgeen heeft geleid tot publicaties in verschillende
bladen, onder koppen als "KPN misleidt de consument" en "KPN moet
Tele2 excuses aanbieden."
p. KPN heeft naar aanleiding van de onder l. en m. genoemde vonnissen
haar reclame-
campagne aangepast en in concept aan Tele2 voorgelegd. In de
concept-mailing staat onder meer, voor zover hier van belang, het
volgende:
"(...) uit onderzoek van duizenden Tele2 en Scarlet rekeningen blijkt
dat zelfs bij gebruik van de meest optimale voordeelregelingen van
deze aanbieders en KPN het verschil met KPN vaak (dit woordje is ter
zitting door KPN aan de conceptekst toegevoegd, vzr.) slechts enkele
euro's per maand is. Bovendien blijkt dat op dit moment slechts een
klein deel van de Tele2 en Scarlet klanten daadwerkelijk van deze
voordeelregelingen profiteert.
Wij kunnen dit verschil ook voor u berekenen, en aantonen dat u met
KPN ook voordelig uit bent. Sterker nog, als u belt met Tele2 of
Scarlet dan durven we met u de weddenschap aan dat u minder dan EUR
1,- per maand bespaart op uw telefoongesprekken binnen heel Nederland,
gebaseerd op een vergelijking tussen de kosten die u nu daadwerkelijk
maakt bij uw huidige telecomaanbieder en de kosten die u voor dezelfde
gesprekken bij KPN zou maken bij een optimaal gebruik van
VoordeelNummers en Belplus. U stuurt ons uw rekening op, op basis
daarvan maken wij de berekening* en als de berekende besparing groter
is dan EUR 1,- per maand, wint u de weddenschap en krijgt u van ons
een 1/5 Staatslot met Jackpot cadeau!
We berekenen* zelfs wat u betaald zou hebben als uw huidige aanbieder
voor u de meest optimale kortingsregelingen toegepast zou hebben. Als
u overstapt naar KPN zorgen wij er in ieder geval voor dat u altijd
goed zit. U krijgt van ons regelmatig advies over uw optimale
VoordeelNummers en het beste BelPluspakket. Daarnaast profiteert u bij
KPN van nog meer voordelen die andere telecomaanbieders u niet bieden.
(...)
* Verdere uitleg over de berekeningen en de actie vindt u op
www.kpn.com , trefwoord "wedden". " Een soortgelijke concept tekst is
ontwikkeld voor de website van KPN en daarop is ook nadere uitleg
gegeven over de wijze waarop KPN de rekeningen onderzoekt en
vergelijkt. Ook de tekst van de brief die KPN aan de deelnemers aan de
"weddenschap" wil sturen is gewijzigd. Deze bevat ten aanzien van het
bedrag aan besparing, voor zover hier van belang, de volgende zin:
"Wij hebben gewed dat u minder dan EUR 1,- per maand bespaart op uw
telefoongesprekken binnen heel Nederland, gebaseerd op een
vergelijking van één telefoonrekening, en uitgaande van de voor u
meest optimale kortingsregelingen bij KPN."
q. In de conceptbrochure van KPN is, na de aanpassing, onder meer
vermeld:
"Bellen met KPN heeft veel voordelen. U krijgt meer controle over uw
telefoonkosten en u regelt alles gemakkelijk per telefoon of via
internet. Wanneer u gebruikmaakt van al die handige extra diensten
bespaart u geld en haalt u meer uit uw telefoonaansluiting. Zo belt u
goedkoop en gemakkelijk. Daarom heeft KPN u meer te bieden."
r. KPN heeft op 25 maart 2004 aan Tele2 verzocht om op diezelfde dag
haar standpunt te bepalen ter zake van de nieuwe conceptteksten. Op
dit verzoek had Tele2 op 2 april 2004 nog niet gereageerd.
s. Op 30 maart 2004 is een rapport verschenen, opgesteld door KPN in
samenwerking
met Cendris en Contrado, waarin een vergelijking is uitgevoerd van
2279 nota's van Tele2 en Scarlet met fictieve KPN nota's, ter zake van
de kosten van binnenlands belverkeer. Zowel de werkelijke kosten van
de rekeningen, als die bij optimale inzet van de Tele2 (en Scarlet-)
voordelen zijn vergeleken met de kosten die de beller zou hebben gehad
bij KPN bij optimale inzet van de voordeelregelingen. Volgens dit
rapport valt 70% van de rekeningen bij optimale inzet van alle
voordeelregelingen bij KPN EUR 1,- of meer per maand hoger uit dan bij
de andere aanbieders. Bij KPN is 36 % van de nota's EUR 2,- of meer
per maand hoger, en 14 % meer dan EUR 3,-. Als de vergelijking wordt
beperkt tot KPN optimaal met Tele2 optimaal, bedraagt de besparing
volgens het rapport voor 84% van de Tele2 cliënten meer dan EUR 1,-
per maand en voor 17% meer dan EUR 3,- per maand. Als de werkelijke
kosten van Tele2 worden vergeleken met de KPN rekening met optimale
voordelen, is volgens het rapport 63% van de klanten voordeliger uit
bij Tele2 en bespaart 9% van de klanten meer dan EUR 1,- per maand.
2. KPN vordert:
- Tele2 te bevelen de in concept voorgelegde of daarvan niet wezenlijk
afwijkende
reclame-uitingen te gehengen en gedogen;
- Tele 2 te verbieden om na betekening van dit vonnis
executiemaatregelen te tref-
fen, of daarmee te dreigen, terzake van het gebod uit het vonnis van
12 maart
2004;
op straffe van verbeurte van een dwangsom en met veroordeling van
Tele2 in de
kosten van dit geding.
3. Voor het geval zou worden geoordeeld dat de nieuwe campagne geen
overtreding
vormt van de vonnissen van 12 en 22 maart 2004, vordert Tele2 in
reconventie
dat KPN, op straffe van verbeurte van een dwangsom, wordt verboden van
start te
gaan met de reclamecampagne "Wedden dat KPN u meer te bieden heeft" in
welke vorm dan ook en om aan de deelnemers aan de eerdere actie andere
mededelingen te doen dan in het vonnis van 22 maart is bepaald en de
mededeling dat de actie om die reden is gestopt.
4. KPN legt aan haar vorderingen, samengevat, het volgende ten
grondslag.
Alhoewel KPN het niet eens is met de eerdere vonnissen, heeft zij haar
reclame-campagne dusdanig aangepast, dat deze daarmee niet in strijd
is. Bovendien dient als toetsingskader in dit geding niet in de eerste
plaats het vonnis te worden genomen, maar de wettelijke regels ten
aanzien van (vergelijkende) reclame. Op grond van die regels is in elk
geval de nieuwe campagne, zoals in concept voorgelegd, toelaatbaar.
Immers, op grond van het nieuwe artikel 6:194a BW (waarmee de
EG-richtlijn 97/55 van 6 oktober 1997 werd geïmplementeerd) is
vergelijkende reclame toegestaan, ook als niet identieke producten
worden vergeleken, maar producten die in dezelfde behoefte voorzien.
Dit is een verruiming ten opzichte van de vroegere situatie. Het
criterium moet zijn: is het waarschijnlijk dat de gemiddeld
geïnformeerde, omzichtige en oplettende gewone consument door de in
het geding zijnde mededeling, in onderling verband bezien met de
overige in de uiting geboden informatie, op het verkeerde been wordt
gezet over de strekking en uitgangspunten van de vergelijking of de
aard van de vergeleken goederen of diensten. Dit is niet het geval, nu
KPN de consument uitvoerig inlicht over wat er wordt vergeleken en hoe
de berekeningen worden toegepast. KPN wil met haar reclamecampagne
bereiken dat consumenten niet langer het idee hebben dat zij
substantiële bedragen besparen door over te schakelen op een andere
aanbieder, aangezien dat idee niet klopt. Uit de vergelijkingen met
andere aanbieders blijkt immers dat de gemiddelde besparing slechts
EUR 1,57 per maand bedraagt. Als alleen naar KPN en Tele2 wordt
gekeken, is de gemiddelde besparing EUR 2,16 per maand. Daarnaast wil
KPN de consument wijzen op de vele voordelen die KPN biedt ten
opzichte van andere aanbieders. Ook daar is niets onrechtmatigs aan,
aldus KPN.
5. Tele 2 heeft haar voorwaardelijke vordering in reconventie
toegelicht en tegen de vordering in conventie gemotiveerd verweer
gevoerd, welke toelichting c.q. verweer hierna, voor zover nodig,
zullen worden besproken.
Beoordeling van het geschil.
In conventie en in reconventie.
6. Tussen partijen is niet in geschil dat ook de thans onderwerp van
het geding vormende "Wedden dat" -campagne van KPN vergelijkende
reclame betreft. Ook in deze procedure is dan ook het uitgangspunt,
dat bij het vermelden van vergelijkende gegevens, deze gegevens ook
juist en volledig moeten zijn. Over en weer (dus zowel met betrekking
tot eigen tarieven als met betrekking tot de tarieven van de andere
aanbieder) dienen geen gegevens te worden weggelaten die voor de
consument noodzakelijk zijn om zijn keuze te kunnen maken. Daarnaast
ligt het, gelet op het bepaalde in artikel 6:195 BW, op de weg van
degene die met een dergelijke reclame een bepaalde stelling poneert of
suggestie wekt, om die stelling of suggestie, op basis van concrete,
volledige en juiste feiten, aannemelijk te maken.
7. Tele2 heeft primair aangevoerd dat de voorgenomen KPN-campagne
dezelfde is als de "Wedden dat"-campagne die de inzet was van de
vorige procedure tussen partijen, zodat KPN door de introductie van de
nieuwe campagne zich reeds schuldig zou maken aan schending van het
vonnis van 12 maart 2004. Nu de teksten van de mailings en dergelijke
in de nieuwe campagne substantieel zijn aangepast en ook de toegepaste
notavergelijking is gewijzigd, althans uitgebreid, verschilt de nieuwe
campagne naar ons voorlopig oordeel echter dusdanig van de vorige, dat
door de introductie ervan in zijn algemeenheid het gebod de "huidige
campagne" te staken en gestaakt te houden, niet wordt overtreden. Dit
betekent dat de nieuwe campagne op haar afzonderlijke onderdelen aan
de hiervoor onder 6. genoemde uitgangspunten dient te worden getoetst.
Nu niet is gesteld of gebleken dat de vonnissen van 12 en 22 maart op
een kennelijke misslag berusten, zal bij de beoordeling van de thans
voorliggende campagne mede rekening worden gehouden met de daarin
genomen beslissingen.
8. Het gebod om de "Wedden dat"-campagne te staken en gestaakt te
houden is met
name gestoeld op de overweging dat KPN de centrale stelling uit de
campagne, namelijk dat het merendeel van de bellers bij binnenlands
telefoonverkeer bij andere aanbieders niet meer bespaart dan EUR 1,-
per maand, niet heeft kunnen waarmaken, en dat de bij de actie
behorende notavergelijking voor de onderbouwing van die stelling niet
geschikt is, omdat verschillende grootheden met elkaar worden
vergeleken.
Zoals KPN terecht heeft gesteld is het vergelijken van verschillende
grootheden op zichzelf niet steeds misleidend, maar dat kan wel het
geval zijn als daaraan conclusies worden verbonden die een onjuiste
suggestie wekken.
Ook in de thans voorliggende concepten handhaaft KPN de stelling dat
de besparing in veel gevallen niet meer dan EUR 1,- zal zijn. Dat is
immers nog steeds de inzet van de "weddenschap". Weliswaar heeft KPN
in de nieuwe concepten, althans in de concept-mailing, aan de stelling
toegevoegd dat deze is gebaseerd op een vergelijking van de werkelijke
kosten die men bij Tele2 (of Scarlet) maakt met de kosten die men zou
hebben bij KPN met inzet van de optimale kortingsregelingen, maar deze
nuancering doet - bij eerste lezing - niet af aan de stelling op zich
en de daarmee gewekte onjuiste suggestie. Nu uit de resultaten van de
diverse onderzoeken blijkt dat, bij een reële vergelijking - namelijk
één waarin bij alle aanbieders de meest voordelige tarieven worden
gehanteerd - de stelling niet opgaat, is het hanteren door KPN van
deze stelling in haar reclamecampagne misleidend en dus onrechtmatig.
Daarbij is van belang dat consumenten de ongeclausuleerde stelling uit
de eerdere - op aanzienlijke schaal in de openbaarheid gebrachte -
campagne nog in het achterhoofd zullen kunnen hebben, zodat
aannemelijk is dat de thans aangebrachte nuances hen zullen ontgaan.
Dit betekent dat de campagne ook in de nu voorliggende versie niet
door de beugel kan voor zover daarin nog steeds de suggestie wordt
gewekt dat de besparing minder dan EUR 1,- per maand is.
9. Uit het onder s. genoemde onderzoek blijkt dat voor de klanten wier
nota's dit on-
derzoek betreft, de gemiddelde besparing op binnenlands
telefoonverkeer bij Tele 2 EUR 2,16 bedraagt en dat voor 14% van de
klanten de besparing meer dan EUR 3,- per maand is. Tele2 heeft de
uitkomsten van dit onderzoek betwist, onder meer omdat daarbij
bepaalde gesprekken buiten beschouwing zijn gelaten (namelijk die
waarbij de gebruikte nummers afgeschermd of onleesbaar waren) en omdat
het rapport niet door een onafhankelijke derde is opgesteld. Zoals KPN
echter terecht heeft gesteld doet het buiten beschouwing laten van
bepaalde nummers geen afbreuk aan de resultaten van het onderzoek,
aangezien dit in de nota's van alle aanbieders op dezelfde wijze is
gebeurd. Nu bovendien de resultaten van het KPN onderzoek, zoals KPN
onweersproken heeft gesteld, voor Tele2 gunstiger zijn dan die van het
door Tele2 overgelegde onderzoek van Concept7, is deze betwisting
vooralsnog onvoldoende onderbouwd. Voorshands zal daarom worden
uitgegaan van de juistheid van de conclusies van dit onderzoek.
Op basis daarvan kan KPN wel de stelling staande houden dat de
besparing vaak niet meer dan "enkele euro's per maand" zal zijn. Het
poneren van deze stelling in haar reclamecampagne is dan ook
toelaatbaar, ook, anders dan Tele2 heeft aangevoerd, als KPN daaraan
het woordje "slechts" toevoegt. Het is aan de consument zelf om te
bepalen of hij deze kwalificatie van KPN van de omvang van de
besparing, deelt.
10. Tele2 heeft ook nog aangevoerd dat de vergelijking tussen de
optimale Tele2 en de
optimale KPN-rekening niet geheel juist is, omdat KPN ook Tele2 Extra
heeft toegepast bij Tele2 rekeningen onder de EUR 35,-, terwijl dat in
dat geval niet het meest voordelige tarief is, nu de klant voor
Tele2Extra een bedrag van EUR 3,50 moet betalen, welk bedrag weer wel
in de berekening meegenomen zou zijn. Dit zou verklaren dat volgens de
uitkomsten van deze vergelijking nog 1% van de klanten bij KPN
goedkoper uit zou zijn. Volgens KPN klopt de vergelijking wel. Wie van
partijen het hierin bij het rechte eind heeft zal moeten worden
uitgemaakt in een nader onderzoek, dat de kaders van dit kort geding
te buiten gaat. Het betoog op dit punt van Tele2 biedt voorshands
onvoldoende aanknopingspunten om daarmee de gehele vergelijking
(optimaal/optimaal) onrechtmatig te achten.
11. Feitelijk onjuist en daarmee eveneens misleidend zijn volgens
Tele2 de mededelingen van KPN in de nieuwe campagne dat KPN de
consument "regelmatig advies" geeft over optimale voordeelnummers en
dat hij/zij bij KPN " altijd goed zit". KPN heeft echter onweersproken
gesteld dat zij haar klanten niet alleen op verzoek, maar ook
regelmatig via mailings op de hoogte brengt van voordelige regelingen.
Dat men bij KPN "altijd goed zit" kan, in het licht van de terechte
stelling van KPN dat reclame meestal een zekere mate van overdrijving
bevat en geen objectieve voorlichting is of behoeft te zijn, niet als
misleidend worden gekwalificeerd. Dit betekent dat de campagne op dit
punt geen onrechtmatigheden bevat.
12. Ten aanzien van de voordelen die KPN volgens de campagne stelt te
hebben, wordt verwezen naar de daarop betrekking hebbende overweging
(8) van het vonnis van 22 maart 2004, (zie ook hiervoor onder n.
laatste alinea) welke overweging in dit vonnis wordt overgenomen.
Tele2 heeft nog aangevoerd dat KPN in de nieuwe campagne ten onrechte
vermeldt dat door deze voordelen kosten worden bespaard. KPN heeft
daarentegen terecht gesteld dat als voordelen ook worden genoemd de
optimale VDN-identificatie en de (automatische)
VoordeelNummer-instelling via de ZelfService-lijn en de
Telefoonrekening Online, welke zaken wel degelijk een besparing kunnen
opleveren. Ook deze vermelding kan dus niet misleidend worden genoemd.
13. Hetgeen Tele2 voor het overige heeft aangevoerd is, als wordt
getoetst aan de onder 6. genoemde uitgangspunten, onvoldoende om de
nieuwe campagne als misleidend en derhalve onrechtmatig jegens Tele2
te achten.
14. Het voorgaande heeft tot gevolg dat de vordering van KPN zal
worden toegewezen,
behoudens voor zover KPN zich - bijvoorbeeld in de vorm van een
weddenschap - sterk blijft maken voor de stelling dat consumenten als
zij overgaan naar of blijven bij een andere aanbieder niet meer dan
EUR 1,- per maand zullen besparen. De gevorderde dwangsom is eveneens
toewijsbaar.
15. De vonnissen van 12 en 22 maart 2004 zijn uitvoerbaar bij voorraad
verklaard. Niet
is gesteld of gebleken dat de vonnissen kennelijk een juridische of
feitelijke misslag bevatten, noch dat Tele2 om andere redenen misbruik
zou maken van haar executiebevoegdheid, als zij de vonnissen ten
uitvoer zou leggen. Er bestaat dan ook geen aanleiding tot het
toewijzen van de vordering van KPN als vermeld onder 2. van het
petitum.
16. Op grond van hetgeen hiervoor is overwogen zal de eis in
reconventie, voor zover
deze niet is komen te vervallen door de beperkte toewijzing van de eis
in conventie,
worden afgewezen.
17. Als de grotendeels in het ongelijk gestelde partij zal Tele2
worden veroordeeld in de kosten van het geding in conventie, alsmede
in de kosten van het geding in reconventie, waarbij de laatstgenoemde
kosten zullen worden begroot op nihil, vanwege de samenhang met het
geding in conventie.
BESLISSING IN KORT GEDING
De voorzieningenrechter:
In conventie.
1. Beveelt Tele2 te gehengen en te gedogen de openbaarmaking door KPN
van de bij de dagvaarding overgelegde reclame-uitingen, behoudens voor
zover deze uitingen de suggestie of de stelling bevatten dat
consumenten die overschakelen naar of blijven bij Tele2 daardoor niet
meer dan EUR 1,- per maand goedkoper uit zijn dan bij KPN voor hun
binnenlandse belverkeer.
2. Bepaalt dat Tele2 een dwangsom verbeurt van EUR 10.000,- voor
iedere dag of gedeelte daarvan dat zij dit gebod overtreedt met een
maximum van EUR 100.000,-.
3. Veroordeelt Tele2 in de kosten van dit geding, tot heden aan de
zijde van KPN begroot op EUR 70,40 aan explootkosten, EUR 241,- aan
vastrecht en EUR 703,- aan salaris procureur.
4. Verklaart dit vonnis tot zover uitvoerbaar bij voorraad.
5. Wijst het meer of anders gevorderde af.
In reconventie.
6. Weigert de gevraagde voorziening.
7. Veroordeelt Tele2 in de kosten van dit geding, tot heden aan de
zijde van KPN begroot op nihil.
Gewezen door mr. M.Y.C. Poelmann, vice-president van de rechtbank te
Amsterdam, en uitgesproken ter openbare terechtzitting van donderdag
15 april 2004, in tegenwoordigheid van de griffier.
Coll.: