Gemeente 's-Hertogenbosch

15-04-2004

Opdrachtformuleringen welzijnsinstellingen voor 2005

De gemeente vindt het belangrijk dat iedereen meedoet aan de samenleving. Dit is niet alleen goed voor het persoonlijke welzijn van inwoners, maar ook voor de stad als geheel. Inwoners van 's Hertogenbosch kunnen zich meestal prima zelf redden. Soms lukt dit echter niet. De gemeente subsidieert welzijnsinstellingen om mensen, die het zelf (even) niet redden te ondersteunen. Met deze instellingen maakt de gemeente ieder jaar afspraken over wat er moet gebeuren voor de Bossche burgers.

Jaarlijkse cyclus
Vorig jaar is daarvoor een nieuwe methode ingevoerd (de beleidsgestuurde contractfinanciering), waarmee al eerder is geëxperimenteerd in relatie tot Divers. Kenmerkend voor deze methode is een jaarlijkse cyclus, die begint met een opdracht-formulering aan de instellingen. Daarin staat precies wát de gemeente wil bereiken. Op 13 april heeft het college besloten de opdrachtformuleringen 2005 voor Divers, Madi, Novadic/Kentron, Maatschappelijke Opvang en Vrouwenvang ter vaststelling voor te leggen aan de gemeenteraad. Nieuw voor 2005 is de opdrachtformulering voor het beleidsonderdeel Sociale Activering. Hiervoor zijn meerdere instellingen en organisaties verantwoordelijk, zoals Stichting Aanzet, D'n Mengelmoes, Pastoraal Uitzendbureau, Stichting Maatschappelijke en Vrouwenopvang, Novadic, enzovoorts. In dit geval is de opdracht dus niet gericht op één enkele instelling, maar op een aantal instellingen die gezamenlijk hiervoor een offerte kunnen uitbrengen.

Betere afstemming aanbod en prestaties
Voordeel van de methode is dat de gemeente veel beter in staat is om het aanbod en de prestaties van de verschillende instellingen op elkaar af te stemmen. Dat is voor 2005 heel duidelijk gebeurd rond vier specifieke aandachtspunten; wijkgericht werken, sociale activering, multiprobleemhuishoudens en veiligheid. Deze vier vormen belangrijke thema's in het gemeentelijke beleid voor 2005 en betekenen in algemene zin:

- wijkgericht werken: om beter te kunnen aansluiten bij de behoeften van de Bossche burgers gaat 's Hertogenbosch in 2005 wijkgericht werken. Dit geldt voor de gemeente én voor externe partners die in de wijken werkzaam zijn. Van de welzijnsinstellingen wordt verwacht dat zij hieraan een bijdrage leveren;

- Sociale Activering: dit richt zich op bijzondere groepen, die een bijzonder grote afstand tot de arbeidsmarkt hebben. Verschillende instellingen, zoals onder meer Stichting Aanzet, d'n Mengelmoes en het Pastoraal Uitzendbureau zorgen voor dagbestedingstrajecten, waarbij het aanleren van sociale vaardigheden en het opdoen van dagritme centraal staan. Andere instellingen zijn hierbij betrokken als toeleiders van cliënten zoals Stichting Maatschappelijke en Vrouwenopvang en Novadic. Madi gaat cliënten ondersteunen die psycho-sociale begeleiding nodig hebben;

- Multiprobleemhuishoudens: door ontwikkelingen als de economische recessie en het steeds complexer worden van onze samenleving, groeit het aantal huishoudens met meervoudige problemen. Deze mensen hebben bijvoorbeeld vaak schulden, kunnen zichzelf niet of nauwelijks redden en zorgen nogal eens voor overlast. Vaak hebben deze huishoudens met verschillende hulpverleners te maken die niet altijd van elkaar weten wat zij doen en wat er in het huishouden gebeurt. Om tot een beter afgestemde en efficiëntere hulpverlening te komen, gaan de verschillende betrokken instellingen onder regie van de gemeente een gezamenlijke aanpak ontwikkelen;

- Veiligheid: een prettig leefklimaat, waarin burgers zich veilig voelen is belangrijk voor de leefbaarheid in de stad. De gemeente voert een actief beleid op het tegengaan en voorkomen van overlast in de woonomgeving. Hoewel welzijnsinstellingen niet in eerste instantie voor de veiligheid in de stad zorgen, dragen zij wel bij om overlastgevers op te vangen en waar nodig te begeleiden richting opvang of zorg.

Genoemde aandachtspunten zijn in alle opdrachtformuleringen terug te vinden. Voor 1 juli verwacht de gemeente van alle instellingen een offerte. Daarin geven de instellingen aan hóe en tegen welke prijs zij de gemeentelijke opdrachtformulering denken uit te kunnen voeren. Vergelijking van de opdrachtformuleringen met de offertes leidt tot opdrachten voor de betrokken instellingen, die in november 2004 door de gemeenteraad worden vastgesteld.