Robert Joosten presenteert uniek dragrace-project

Zwijndrecht 15 april 2004 - Robert Joosten (Zwijndrecht) heeft in Leerdam op spectaculaire wijze zijn nieuwe dragrace-project gelanceerd. De meervoudige kampioen in de klasse Super Gas brengt dit seizoen in de vorm van een Chevrolet S10 Pro Stock Truck een niet alleen voor Nederlandse, maar zelfs voor Europese begrippen unieke auto aan de start. Met zijn 'Pro Truck' doet Joosten in 2004 een gooi naar de titels in de klassen Super Gas en Super Comp.

Nog voor de eerste meters gereden zijn, weet Robert Joosten alle schijnwerpers op zich gericht, een gebeurtenis die zich dit seizoen ongetwijfeld nog vele malen zal herhalen. Omgeven door een spectaculaire show van laserlicht en muziek doemde uit de mist het nieuwe wapen voor 2004 op. Na een serie titels met zijn vertrouwde Chevrolet Nova'62 doet Joosten dit jaar een stap hogerop. De meervoudige Super Gas-kampioen heeft in Amerika beslag weten te leggen op een heuse Chevrolet S10 Pro Stock Truck. Zelfs stilstaand straalt de auto naast elegantie vooral kracht en snelheid uit. De 'Pro Truck' behoort tot de modernste uit zijn serie en is van de laatste technische ontwikkelingen voorzien. Voor de aandrijving zorgt een splinternieuwe door Reher-Morrison gebouwde 555cubic inch (9,1 liter!) Chevrolet-motor, goed voor een slordige 910pk! Bij een gewicht van slechts 960kg levert dit op de ¼ mijl tijden op van 7,9 seconden en snelheden van rond de 275 kilometer per uur! Joosten zal zijn 'Pro Truck' op alle grote dragstrips van Europa aan de start brengen en meedingen naar de hoofdprijzen in de klassen Super Gas en Super Comp.

In korte tijd heeft Robert Joosten naam gemaakt in de Europese dragrace-wereld. Direct bij zijn debuut in de Super Gas-klasse behaalde de rijder uit Zwijndrecht in 1999 een tweede plaats in het kampioenschap. In 2000, 2001 en 2002 veroverde Joosten zelf driemaal op rij de titel! In 2002 werd Joosten ook nog de eerste titelhouder in het internationaal hoog aangeschreven Dutch Open Super Gas Kampioenschap, een prestatie die hij in 2003 herhaalde. Hoog tijd derhalve voor een nieuwe uitdaging voor de man die niet alleen door zijn prestaties maar ook door de professionele uitstraling van auto en team respect wist af te dwingen.

De Chevrolet S10 Pro Stock Truck is een in Europa unieke verschijning. De Pick Up werd ontwikkeld door de op dragrace-gebied bekendste chassisbouwer van Amerika, Jerry Haas. De Chevrolet behoort tot de laatste generatie en is daarmee de modernste die er in de wereld te vinden is. Bestemd voor Brad Jeter kwam de auto in handen van teameigenaar Bob Panella. Het feit dat de Pro Stock Truck-klasse kort daarna werd opgeheven, is de enige reden dat Joosten de 'Pro Truck' in handen kon krijgen. In Pro Stock-trim was de auto goed voor tijden van rond de 7,4 seconden. De Super Gas, Super Comp-klasse is zeker geen eindstation voor Joosten en zijn 'Pro Truck'. Het chassis is zodanig gebouwd dat Joosten daarna probleemloos kan overstappen naar een hogere klasse, zoals de Competition Eliminator.

Joosten zal op de Europese circuits weer worden bijgestaan door zijn vertrouwde crew bestaande uit Jaap Oonincx, Leon v.d. Linden, zijn vriendin Patricia en p.r. manager Marcel Roodhart. Het Pro Truck Dragraceteam weet zich, net als de afgelopen jaren gesteund door een groep trouwe sponsors zoals daar zijn: DJPS De Jong's Pijpleidingfabriek B.V., O.S.O., Verveer, Tilro B.V., Heinen & Hopman, Nassau, Atis B.V., Geveke, Total, Fiwado, Rullens Installatie Techniek, Den Breejen, Nelf, Pronk, E.B.R., Verhaar Omega B.V., Muhlhan, Van der Velden, Navia B.V., Letterop, Radio Holland, Riegman & Klaverdijk, Overvliet en Tamara Rayer. De verrichtingen van het Pro Truck Dragraceteam zijn onder andere te volgen via de eigen website van het team:www.doorslammers.nl.

Voor de redactie,