Persbericht

Nieuwe Dunlop SP Sport Maxx voor DTM

Breukelen, 15 april 2004. Dunlop heeft nieuwe banden ontwikkeld voor de DTM-auto's van Audi, Mercedes-Benz en Opel. De nieuwe DTM-banden dragen de naam Dunlop SP Sport Maxx, niet toevallig dezelfde naam als van de nieuwste, sportieve Dunlop-band voor weggebruik.

Voor Nederlandse DTM-fans staat er weer een mooi seizoen voor de deur. Titelkandidaat Christijan Albers en Jeroen Bleekemolen zijn net als vorig jaar van de partij en op 3, 4 en 5 september komt de DTM weer in actie op Circuit Park Zandvoort!

Voor de fans van de DTM wordt het even wennen: het startveld bestaat dit seizoen uit modellen die zijn afgeleid van de Audi A4, de Mercedes C-klasse en de Opel Vectra GTS. De overstap van coupés naar vierdeurs modellen heeft ook gevolgen voor de Dunlop-banden onder de bolides. Manfred Theisen, manager van Dunlop Motorsport: "Dunlop heeft zijn banden aangepast aan de veranderde eisen die Audi, Mercedes-Benz en Opel aan onze racebanden stellen. De gewijzigde aërodynamica van de auto's vraagt bijvoorbeeld om banden met andere eigenschappen.

De constructie van de band is veranderd, evenals de rubbersamenstelling van het loopvlak." Tegelijkertijd zijn de bandenmaten gegroeid: de voorbanden van 240/650 R18 naar 265/660 R18 en de achterbanden van 280/650 R18 naar 280/660 R18. De eerste cijfers geven de breedte van de band in millimeters weer, de tweede getallen komen overeen met de hoogte in millimeters. Op de zijkant van de DTM-band staat de naam Dunlop SP Sport Maxx. Theisen:"Daarmee onderstrepen we dat Dunlop bij de ontwikkeling van de high performance straatversie van de Dunlop SP Sport Maxx dankbaar gebruik heeft gemaakt van de enorme ervaring die Dunlop in de autosport heeft opgedaan." Dunlop is bijvoorbeeld al sinds 2000 de exclusieve bandenleverancier van de DTM.

De DTM-coureurs hebben inmiddels uitgebreid met de nieuwe banden getest. De conclusies van onder meer Christijan Albers en Jeroen Bleekemolen: de nieuwe Dunlop DTM-banden bieden nog meer grip en maken daarmee nog snellere rondetijden mogelijk. Bovendien presteren de Dunlop-banden nog langer op een constant, hoog niveau dan hun voorgangers.

Het DTM-seizoen telt dit jaar tien raceweekeinden. De DTM gaat op 18 april van start op het circuit van Hockenheim, op 3, 4 en 5 september rijdt het prestigieuze kampioenschap weer op Circuit Park Zandvoort. Nederlandse DTM-fans herinneren zich ongetwijfeld de fantastische race van vorig jaar, toen Christijan Albers op zijn thuiscircuit een historische zege boekte. Jeroen Bleekemolen vergrootte de feestvreugde door in de punten te eindigen. De beide jonge coureurs zijn dit jaar weer van de partij, waarbij de ogen vooral op Albers zijn gericht. De Mercedes-coureur greep vorig seizoen immers nipt naast de titel en behoort dit jaar tot de hele grote favorieten.

Iedere coureur heeft per raceweekeinde de beschikking over tien sets (40 stuks) profielloze slicks, voor regenbanden geldt geen limiet. Iedere race (één per weekeinde) is ongeveer 160 km lang. Om het spektakel te vergroten, dient iedere rijder minimaal twee pitstops per race te maken, waarbij telkens alle vier de Dunlop-banden gewisseld dienen te worden. Voor meer informatie: www.autosport.nl/dunlop en www.dtm.de.


---
Voor de redactie,