Persbericht: 14 april 2004, no. 102
Commissie Houben: stevige conclusies en drastische maatregelen
Gezond VMBO in Eindhoven vergt gezamenlijke inspanning
Drie brede VMBO´s moet Eindhoven krijgen, waarvan eentje speciaal voor
Technologie en Techniek. Verder kan de Theoretische leerweg (voorheen
MAVO) vervallen. De instellingen die zich bezig houden met jeugdzorg
en jongerenbeleid moeten duidelijker zichtbaar zijn op de
VMBO-scholen. Subsidies voor jeugdzorg en jongerenbeleid zouden beter
naar de scholen kunnen gaan, die daarmee de benodigde zorg kunnen
inkopen. Ook moet er een ´time out`-voorziening komen voor leerlingen
die niet langer op de scholen te handhaven zijn. Tenslotte is een
betere begeleiding van leerlingen die van de basisschool naar het VMBO
gaan en van VMBO naar MBO zeer wenselijk.
Dat zijn in het kort de aanbevelingen van de Commissie Houben,. Deze
werd eind oktober 2003 door de gemeente aangesteld om de situatie van
het Eindhovense VMBO-onderwijs en haar leerlingen onder de loep te
nemen. De voorgestelde maatregelen moeten ertoe leiden dat de
kwaliteit van het VMBO-onderwijs in Eindhoven sterk verbetert. En
daarmee het toekomstperspectief van de VMBO-leerlingen. De maatregelen
hebben alleen kans van slagen als alle betrokken partijen gemeente,
scholen, schoolbesturen en welzijnsinstellingen maar ook het
bedrijfsleven gezamenlijk optrekken, concludeert de Commissie.
In het onderzoeksrapport van de Commissie Houben (genoemd naar
voorzitter Jan Houben, Raad van Bestuur Fontys Hogescholen) staan
stevige conclusies. De Commissie sprak met veel vertegenwoordigers van
alle bovengenoemde partijen. Weliswaar viel de grote betrokkenheid van
eenieder bij het VMBO-onderwijs op, maar tegelijkertijd moest de
Commissie ook een ´gezamenlijk onvermogen´ constateren om een
levensvatbaar VMBO in Eindhoven tot stand te brengen. De Commissie
geeft de schoolbesturen drie maanden de tijd om met een gezamenlijk
plan te komen. Als dit niet lukt, moet de gemeente de
verantwoordelijkheid nemen.
Belevingswereld
De toestand in het VMBO is zorgwekkend. Zo vertrekken veel leerlingen
naar (´witte´) VMBO-scholen in de randgemeenten en is er een
overaanbod van HAVO/VWO-scholen in Eindhoven. Dat laatste hangt samen
met het feit dat leerlingen onder andere door de slechte naam van het
VMBO - vaak onterecht HAVO/VWO-advies krijgen. Dat werkt de oneerlijke
concurrentie tussen scholen in de hand. Ook is het weinig productief:
deze keuze blijkt voor veel leerlingen vaak te hoog gegrepen. Zij
stromen dan alsnog in bij het VMBO.
Het VMBO zelf sluit dan weer onvoldoende aan bij de belevingswereld
van jongeren: te veel klassikaal onderwijs en te weinig boeiend en te
weinig beroepsgericht. Het richt zich teveel op kennis en te weinig op
talent en praktisch leren; het doet onvoldoende beroep op de eigen
ideeën en verantwoordelijkheid van jongeren. De Commissie Houben pleit
dan ook voor (nog meer) werk- en leertrajecten.
Ook als het gaat om huisvesting is er weinig reden tot vreugde. Vaak
zijn de panden te krap ofwel verouderd om goed, modern onderwijs te
kunnen geven.
Verder stelt de Commissie vast dat er geen sprake is van een
effectieve samenwerking tussen scholen en het jeugd- en jongerenwerk.
Deze laatste predikt ´vindplaatsgericht´werken maar is op de
vindplaats bij uitstek de school nauwelijks te vinden. En dat terwijl
het VMBO, zeker in vergelijking met andere schoolsoorten, veel
probleemleerlingen kent. Voor de opvang en begeleiding van deze
jongeren is te weinig geregeld. De commissie stelt voor "Brede
Scholen" in te richten, aansluitend op de Spilcentra die de gemeente
nu voor het basisonderwijs tot stand brengt. Deze moeten een
samenwerkingsverband vormen tussen onderwijs, leerlingen en ouders,
bedrijfsleven, welzijns- en jongerenwerk, met aandacht ook voor sport,
muziek en spel.
De Commissie concludeert dat er tot dusver te weinig wordt
samengewerkt om dit soort problemen het hoofd te bieden. Daardoor
worden er kansen gemist. Een nieuw perspectief, waarin de leerling het
uitgangspunt vormt voor de inrichting van het onderwijs, en een betere
samenwerking zou dit tij moeten keren, met een duidelijke,
stimulerende rol voor de gemeente.
Presentatie
Op 14 april 2004 overhandigt de Commissie Houben haar
onderzoeksrapport aan Marriët Mittendorff, wethouder Jeugd en Gezin
van de gemeente Eindhoven.
© 2004 Gemeente Eindhoven
Gemeente Eindhoven