Spreekpunten minister van Verkeer en Waterstaat, Karla Peijs, op
bijeenkomst met goederenvervoerbranche over Meerjarenprogramma PIEK
Dames en heren,
Vandaag is een mooie dag: voor de overheid, voor de
goederenvervoerbranche. En voor de burger!
Vandaag bezegelen we de overeenstemming tussen overheid en de
goederenvervoersector over het zogenaamde PIEK-pakket. Collega Pieter
van Geel heeft u net al één en ander verteld. Ik zal u in het kort
vertellen waarom ik - als minister van Verkeer en Waterstaat - oprecht
blij ben met deze overeenkomst.
Ruimte voor groei van de mobiliteit, ruimte voor groei van het
goederenvervoer. Een betrouwbare bereikbaarheid en meer logistieke
efficiency, uiteraard binnen de maatschappelijk aanvaardbare grenzen
van veiligheid en milieu. Daar staat de overheid voor aan de lat. Die
mooie woorden zijn echter gemakkelijker opgeschreven dan uitgevoerd.
Máár het is wel mijn ambitie. En daar sta ik pal voor.
Nederland weer in beweging brengen, Nederland in beweging houden.
Tot 2020 zal het personenverkeer met 40 procent groeien en het
vrachtverkeer zelfs verdubbelen. Dat betekent twee miljoen voertuigen
extra op de weg. Dat vraagt dus om actie. Met een soort van
drietrapsraket wil ik onze bereikbaarheid verbeteren en verzekeren.
Trap 1. We gaan fors investeren in achterstallig onderhoud. Trap 2: we
moeten onze infrastructuur beter benutten door bijvoorbeeld de aanleg
van spits- en plusstroken. En tot slot trap 3: we moeten als Nederland
weer in beweging is, Nederland ook in beweging houden. In de nota
Mobiliteit die ik dit jaar uitbreng zal ik mijn visie geven over hoe
ik een verdere groei van mobiliteit mogelijk wil maken. En
tegelijkertijd hoe we de knelpunten binnen de verschillende
verkeersmodaliteiten weg, spoor en water - gaan aanpakken. Ik wil
streven naar een betrouwbaar, vlot en veilig verkeer en vervoer. De
files kan ik niet oplossen, maar wel korter maken. Ik wil een
betrouwbare en acceptabele reistijd kunnen garanderen voor burgers en
bedrijven!
Hoe past PIEK nu in dat beleid? Antwoord: Naadloos!
Door een betere spreiding van stedelijke distributie over het etmaal
worden onze wegen efficiënter benut. Tegelijkertijd wordt door
investeringen in stille innovaties geluidsoverlast voor burgers
beperkt. Innovatie is dé onmisbare schakel richting economische groei.
En innovatie is ook onmisbaar om economische groei hand in hand te
laten gaan met een goede leefbaarheid en veiligheid.
De afgelopen jaren heeft transporterend Nederland bijna 7 miljoen euro
geïnvesteerd in stille vervoersproducten. Inmiddels zijn meer dan 50
stille producten ontwikkeld, zoals laadkleppen, koeling en aandrijving
van vrachtwagens.
Kortom, Nederland zet dé standaard in Europa voor stil bevoorraden. En
daar mogen we best trots op zijn. Maar dat is uiteraard niet zonder
kostbare investeringen gegaan. En dat zal de komende periode niet
anders zijn. Ik realiseer me dan ook terdege dat in tijden van
economische neergang een vervoerder zijn kasboek nog eens goed
doorneemt voordat investeringen worden gedaan.
Daarom ben ik ook zo oprecht blij met de overeenstemming van vandaag.
Zowel overheid als bedrijfsleven nemen namelijk beiden hun
verantwoordelijkheid voor investeringen in stille distributie.
Enerzijds verleent de overheid uitstel van de ontheffingsperiode van 7
tot 9 uur s avonds tot 1 december 2007. Daarnaast repareert de
overheid de wet in technische zin zodat de nachtnorm voor
motorgeluid op 65 dB komt in plaats van 60. En tot slot continueren we
de PIEK-aanschafsubsidie tot en met 2007, met totaal 6.5 miljoen euro
in kas. Mijn ministerie draagt daar met 1.5 miljoen euro in 2006 en
2007 ook haar steentje aan bij. In deze schaarse tijden met de bodem
van onze schatkist in zicht een realistische bijdrage van het Rijk, zo
vind ik. De verwachting is dat medio mei 2004 de regeling
genotificeerd wordt door Brussel.
Anderzijds gaat de vervoerssector haar leden stimuleren actief te
investeren in stille producten. Daarvoor heeft de
goederenvervoerbranche een actieplan opgesteld dat ik zo met mijn
collega Peter van Geel in ontvangst mag nemen.
Ik heb het voorrecht gehad al voor een deel van de inhoud kennis te
nemen en ik kan u zeggen, het plan spreekt mij bijzonder aan. En -
niet onbelangrijk het plan geeft mij veel vertrouwen in de ambities
van de goederenvervoerbranche. EVO, KNV en TLN gaan ten eerste haar
leden informeren en voorlichten. Voorts gaan ze er aan mee werken om
vraag en aanbod samen te brengen. Bijvoorbeeld door het opzetten van
een marktplaats op internet. Zo wordt de vraag naar stille producten
efficiënt afgestemd met het grotendeels aanwezige of nog te
ontwikkelen productaanbod. En tot slot, de goederenvervoerbranche gaat
richting gemeenten en detailhandel meer bekendheid geven aan de
mogelijkheden van nachtdistributie met stil materieel.
Daarnaast gaan de organisaties hun leden helpen bij de aanvraag van de
PIEK-subsidie. Overheid en goederenvervoerbranche werken op deze wijze
goed samen om de subsidieregeling tot een succes te maken.
Al met al, een goed pakket aan acties die het PIEK-pakket tot een
gezamenlijk succes kan maken, voor zowel overheid met haar zorg voor
de burgers als voor bedrijfsleven met haar maatschappelijke
verantwoordelijkheid.
Vandaag hebben deze beide partijen hun commitment uitgesproken. De
ultieme uitdaging is dat we de komende jaren ook onze
verantwoordelijkheid nemen. Daar kunt u collega Van Geel en mij over
blijven aanspreken. Want dat zal ik u, de goederenvervoerbranche, ook
blijven doen.
Dank u.
Ministerie van Verkeer en Waterstaat