CDA Rotterdam
Actueel
Rotterdam, 15 april 2004
CDA tevreden: "er wordt niet gemorreld aan de begin en eindtijden"
Vanmiddag werd in de Raad het punt bezuinigingen OV besproken, de
komende jaren zullen er miljoeneneuro's bespaard moeten worden bij het
OV. De CDA-fraCtie is hier bepaald niet over te spreken en heeft al
vele malen het belang van het Openbaar Vervoer voor Rotterdam
benadrukt. Een goede mobiliteit is cruciaal voor de stad, de
werkgelegenheid en de inwoners. Tegelijkertijd beseft de fractie
echter ook dat de bezuinigingen een feit zijn en dat je dan ook je
verantwoordelijkheid moet nemen.
Eerdere discussies in deze Raad over de voorgenomen bezuinigingen
hebben opgeleverd dat de fractie vooral grote bezwaren had tegen het
inperken van de begin- en eindtijden (zie motie Harbers en het debat
in februari 2004) van het Openbaar Vervoer.
Positief is dat de Stadsregio dit heeft overgenomen en dat er niet
gemorreld wordt aan de begin en eindtijden. Als gevolg hiervan zijn er
in korte tijd alternatieven ontwikkeld.
Goede alternatieven waarbij vooral gelet is op efficiency van het
lijnennet.
De CDA-fractie vraagt zich wel af of deze voorstellen niet een aantal
maanden eerder hadden kunnen worden gemaakt, dit had een boel onrust
onder de reizigers gescheeld, en een ook aantal kosten bespaard.
De CDA-fractie wil nu naar de toekomst kijken en mede gelet op de
brief van wethouder Hulman van gisteren, gaat de voorkeur van de
fractie uit naar pakket 3 (het maximale bezuinigingsbedrag) met een
besparingseffekt van 8,3 miljoen euro.
Een keuze voor het totale pakket, zodat de bezuinigingen in een keer
worden ingevoerd, i.p.v regelmatig de komende jaren weer op zoek te
gaan naar nieuwe bezuinigingen (de kaasschaaf). Duidelijkheid naar de
reizigers en ook naar de RET vinden wij van het grootste belang.
De CDA-fractie zou graag willen dat met dit besluit ook de rust in het
Openbaar Vervoer weer zou terugkeren. Want alle publiciteit en
discussies, van zeg maar het afgelopen jaar, is niet alleen maar
reclame voor het Openbaar Vervoer. Terwijl er wel degelijk hard wordt
gewerkt aan het veiliger maken van het openbaar vervoer (meer
controles/meer controleurs/minder zwartrijden/meer reizigersservice
e.d.). De RET werkt hard aan die veranderingen. En dat mag best wat
vaker worden benadrukt. Het zijn geen makkelijke tijden, maar er wordt
hard gewerkt aan een aantal goede verbeteringen