NS op goede weg volgens reizigers
15 april 2004
Reizigers oordelen iets positiever over NS, maar
prijs-/kwaliteitsverhouding is nog niet in orde
De treinreizigers beoordeelden de NS-prestaties in het eerste kwartaal
van 2004 weer iets beter dan in 2003. Het algemeen oordeel over het
reizen per trein steeg naar gemiddeld 6,7. Daarmee lijkt de NS de
trend naar herstel vast te houden.
Dit wil echter nog niet zeggen dat de reizigers over alle belangrijke
prestatiekenmerken echt tevreden zijn. Het minst tevreden zijn zij nog
steeds over de prijs-/kwaliteitsverhouding van het reizen per trein;
het oordeel daarover blijft steken op 5,2.
De cijfers zijn afkomstig uit het driemaandelijkse
klanttevredenheidsonderzoek van consumentenorganisaties, ministerie
van Verkeer en Waterstaat en NS. In het eerste kwartaal was 35% van de
reizigers echt tevreden over het op tijd rijden; het gemiddelde
waarderingscijfer daarvoor was 5,8. Dat is iets beter dan een jaar
geleden, maar het is nog geen score die bevredigend kan worden
genoemd.
Het rapportcijfer voor aansluitingen kwam op 6,1. Ditzelfde cijfer is
weggelegd voor de informatie bij vertragingen, waarmee de NS
verbetering laat zien op een punt waarop vooral regelmatige
treinreizigers de laatste jaren veel kritiek hadden.
Met een gemiddeld rapportcijfer van 7,2 zijn de reizigers duidelijk
beter te spreken over de beschikbaarheid van zitplaatsen. Het aspect
met de laagste tevredenheidsscore blijft de
prijs-/kwaliteitsverhouding van de NS, met een waarderingscijfer van
5,2. Slechts 19% van de reizigers geeft hiervoor het cijfer 7 of
hoger.
De kwaliteitscijfers over het eerste kwartaal van 2004 zijn te vinden
op www.ns.nl.
Journalisten kunnen voor meer informatie mailen naar:
pers@consumentenbond.nl
Consumentenbond