Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit

De Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Postbus 20018
2500 EA Den Haag
uw brief van

uw kenmerk

ons kenmerk
DN. 2004/982
datum
15-04-2004

onderwerp
Implementatie aanbevelingen werkgroep Huys
TRC 2004/2705

bijlagen

Geachte Voorzitter,

Op 28 november 2003 (DN. 2003/4871) heb ik u het rapport toegezonden van de werkgroep Huys met aanbevelingen voor het terugdringen van de lasten van het Faunafonds. In mijn brief van 27 februari 2004 heb ik u bericht dat ik op 4 februari een reactie op het rapport heb ontvangen van het bestuur van het Faunafonds. Hierbij geef ik u, gehoord het Faunafonds, mijn reactie op de aanbevelingen.

datum
15-04-2004

kenmerk
DN. 2004/982

bijlage

Algemene reactie op het advies
Ik heb de heer J.S. Huys gevraagd opties aan te dragen voor het reduceren van de lasten van het Faunafonds. Ik constateer dat de aanbevelingen zijn gericht op het verhogen van de efficiëntie van het Faunafonds als geheel, terwijl terecht geachte tegemoetkomingen in faunaschade worden ontzien. Ik meen dat deze benadering in eerste instantie de juiste is.

De werkgroep Huys verwacht dat de uitvoering van de aanbevelingen tot substantiële financiële en administratieve lastenverlichting voor het Faunafonds zal leiden, zeker in combinatie met de uitvoering van het Beleidskader faunabeheer voor ganzen en smienten, dat overigens verder buiten beschouwing is gelaten. De precieze besparingen zijn echter moeilijk te voorspellen omdat er interferentie is tussen de maatregelen, en omdat zij ook zullen afhangen van de uitwerking van andere ontwikkelingen in het faunabeheer en de faunaschadebestrijding, zoals de Faunabeheerplannen.

Aan de kant van boeren met faunaschade zijn bij de uitvoering geringe lastenstijgingen te verwachten door het instellen van een behandelbedrag en een aanpassing van het eigen risico. Daar staat tegenover dat de adviezen gericht zijn op een vermindering van het aantal kansloze en zeer kleine schadeclaims via genoemde maatregelen en door een betere voorlichting, waardoor de administratieve lasten voor de doelgroep als geheel met circa 30% zouden kunnen afnemen.

Uitvoering aanbevelingen
Hieronder geef ik u per aanbeveling van de werkgroep Huys mijn reactie.

A. Verstrek geen tegemoetkomingen op eigendommen van de terreinbeherende natuurbeschermingsorganisaties. Zorg hierbij voor een passende overgangsregeling.

Deze aanbeveling is gericht op het voorkómen van stapeling van vergoedingen (vanuit bijvoorbeeld Programma Beheer en het Faunafonds), met name op terreinen met een natuurdoel. Gehoord het advies van het Faunafonds over de aanbevelingen, zal ik het Faunafonds verzoeken mij nu te adviseren over de uitvoering van deze aanbeveling. Het advies zou een voorstel moeten bevatten
* dat in elk geval nadrukkelijk aandacht besteedt aan de volgende juridische aspecten:
1. het voorkómen van rechtsongelijkheid tussen terreinbeherende natuurorganisaties en particuliere eigenaren van terreinen met een natuurdoel, 2. de uitgangspunten van bestaande pachtovereenkomsten, 3. de vraag of bepaalde faunaschade wel redelijkerwijs beschouwd kan worden als reeds gedekt door een vergoeding op grond van Programma Beheer (mede met het oog op het draagvlak voor de SN- en SAN-pakketten), en 4. een passende overgangsregeling.
* waarvoor draagvlak gevonden kan worden bij de betrokken partijen, met name landbouworganisaties, particuliere natuurbeheerders en terreinbeherende NB-organisaties.

B. Stel behandelkosten in ter hoogte van EUR 100 die bij afwijzing van een tegemoetkoming worden geïnd.

Deze aanbeveling is gericht op het voorkómen van verzoeken tot tegemoetkoming waarvan op voorhand duidelijk is dat zij niet voldoen aan de gestelde criteria. Een wetswijziging die het innen van een behandelbedrag mogelijk maakt, is reeds door mij bij uw Kamer ingediend. Ik zal het Faunafonds verzoeken zo spoedig mogelijk na het inwerkingtreden van de wetswijziging EUR 100 behandelkosten per aanvraag in rekening te brengen.

C. Geef bij kleinere schades tot EUR 500 de consulent van het Faunafonds de bevoegdheid om de schade vast te stellen. Eventueel kan EUR 1000 als grens genomen worden.

Deze aanbeveling is erop gericht om bij kleine schades de taxatiekosten van circa EUR 300 per geval te besparen. Het Faunafonds adviseert EUR 1000 als grens te hanteren en de maatregel na een half jaar te evalueren. Conform dat advies zal ik het Faunafonds verzoeken de consulent de bevoegdheid te geven schades onder EUR 1000 vast te stellen en de maatregel na een half jaar te evalueren.

D. Hanteer bij de tegemoetkoming een eigen risico van 5% van de schade, met een minimum van EUR 115. (Uitzondering hierop zijn schades door soorten waarvoor nooit een ontheffing wordt verleend; daarvoor wordt de schade 100% vergoed.)
Betaal bovendien, ter voorkoming van onredelijke administratieve lasten, pas daadwerkelijk uit als het uit te keren bedrag groter is dan EUR 25.

Zie onder E.

E. Harmoniseer de ondergrens voor schadetegemoetkoming van het Faunafonds en de hogere ondergrens voor ontheffingsverlening van de meeste provincies. Hierbij kan het criterium van het Faunafonds van EUR 115 per geval gevolgd worden. De werkgroep geeft als optie om het criterium als compromis te stellen op EUR 250 per geval.

Bij D en E is aan de orde de grens tussen 'schade behorend tot het normale bedrijfsrisico' (die eenieder voor lief dient te nemen) en 'belangrijke schade'. De grens ligt momenteel bij het Faunafonds op EUR 115 per geval, en bij de meeste provincies op EUR 115 per hectare. Bij oppervlakten groter dan 1 ha ligt de grens bij de meeste provincies daardoor bij een hoger bedrag. Uw Kamer heeft bij motie-Van den Brink c.s. (28 600 XIV, nr. 23) verzocht om harmonisatie. Ik heb u in het AO van 4 december 2003 medegedeeld daarover in overleg met de provincies en het Faunafonds een besluit te zullen nemen.

Het bestuur van het Faunafonds ziet een grens van EUR 250 per geval als een redelijk compromis. Mede overwegende dat de ondergrens voor tegemoetkomingen sinds 1994 niet meer is aangepast, zal ik in overleg met de LTO aan het Faunafonds verzoeken
* bij de tegemoetkomingen een eigen risico te hanteren van 5% van de schade met een minimum van EUR 250 per geval 1; * en ter voorkoming van onredelijke uitvoeringslasten slechts daadwerkelijk uit te betalen als het toegewezen bedrag tenminste EUR 50 bedraagt.

Gezien uw motie over harmonisatie van de drempels bij het Faunafonds en de provincies, en gezien genoemd advies van het Faunafonds, zal ik daarnaast met de provincies in overleg treden over de harmonisatie van het criterium voor belangrijke schade, bij voorkeur op EUR 250 per geval.

F. Formaliseer, voor zover nodig, de beleidslijn van het Bestuur van het Faunafonds voor landbouwactiviteiten met een onbekend of hoog risico op faunaschade en maak die beleidslijn kenbaar. Verzoek het Faunafonds te definiëren wat in dat verband onder 'nieuwe teelt' verstaan wordt.

De werkgroep Huys stelt dat, bij aangeduide teelten, de aanvrager slechts dan voor tegemoetkoming in aanmerking zou moeten komen als hij kan aantonen dat hij ondanks dat hij zich terdege over mogelijke schade heeft laten informeren en ondanks dat hij alle in redelijkheid te eisen voorzorgen heeft getroffen, toch nog schade heeft geleden. De tegemoetkoming zou kunnen worden beperkt tot één of enkele jaren. Het Faunafonds kan zich vinden in deze aanbeveling, die grotendeels een verdere formalisering van het huidige beleid betreft. De Beleidsregels van het Faunafonds bieden de mogelijkheid haar uit te voeren. Ik zal het Faunafonds verzoeken deze aanbeveling te volgen onder verwijzing naar aanbeveling K over communicatie.

G. Evalueer spoedig de veranderingen die de Flora- en faunawet heeft gebracht op het vlak van de verdeling van verantwoordelijkheden tussen grondeigenaren, grondgebruikers en jachthouders.

Deze aanbeveling raakt aan de uitgangspunten van de Flora- en faunawet. Ik onderschrijf de wenselijkheid om de uitwerking van deze uitgangspunten te evalueren. Gezien het fundamentele karakter van genoemde verantwoordelijkheidsverdeling, acht ik een afzonderlijke evaluatie niet zinvol. Ik zal dit punt nadrukkelijk in de voorziene evaluatie van de wet in 2007 betrekken.

H. Voer het 'Beleidskader faunabeheer' voor ganzen en smienten zo spoedig mogelijk in.

Met de betrokkenen bij het Beleidskader werk ik aan een zo spoedig mogelijke uitvoering van het Beleidskader. Ik heb u en uw Kamer recent op de hoogte gesteld van de stand van zaken per brief van 27 februari 2004 (TK 2003-2004, 29 446, nr. 1) en tijdens het Algemeen Overleg van 17 maart jl.

I. Verplicht de natuurterreinbeheerders zich naar redelijkheid in te spannen om te voorkomen dat populatieaanwas in hun terreinen leidt tot schade in de omgeving boven het normale bedrijfsrisico.

Overwegende dat de belangrijkste soorten voor deze problematiek (ganzen en grote hoefdieren) aan de orde zijn in het Beleidskader faunabeheer en dat faunabeheerplannen de basis vormen voor een planmatige aanpak van alle grondgebruikers in een gebied, zal ik dit punt bij de uitvoering van het Beleidskader faunabeheer meenemen.

J. Onderzoek de mogelijkheid van een verzekering of heffing waarbij de sector faunaschade (deels) zelf draagt.

Zowel de werkgroep Huys als het Faunafonds betwijfelen de haalbaarheid van een verzekering voor faunaschade, maar adviseren voor de duidelijkheid een dergelijk onderzoek uit te voeren. Conform de aanbeveling zal ik de mogelijkheid van een verzekering of heffing nader laten onderzoeken.

K. Zorg voor goede voorlichting en communicatie.

De werkgroep Huys meent dat goede communicatie en voorlichting kunnen leiden tot een verbetering van de kwaliteit van de aanvragen. Gezien het advies van de werkgroep Huys, gezien het verzoek van uw Kamer om de regels van het Faunafonds beter bekend te maken, en overwegende dat heldere en actuele informatie van groot belang is vanwege de huidige veranderingen in het beleid (naar aanleiding van werkgroep Huys en Beleidskader faunabeheer), zal ik het Faunafonds verzoeken * veel aandacht te geven aan voorlichting en informatie over zijn werkwijze, en met name over de voorwaarden voor tegemoetkomingen in faunaschade, zoals vastgelegd in onder andere het handboek Faunaschade;
* daarbij het gebruik van traditionele middelen (zoals persberichten en publicaties, al of niet in vakbladen) te intensiveren; * en al deze informatie ook te ontsluiten via het internet vanwege de brede toegankelijkheid en goede actualiseringsmogelijkheden.

De minister van Landbouw, Natuur
en Voedselkwaliteit,

dr. C.P. Veerman

1 In nauw overleg met de betrokken partijen zal nog worden bezien of bij het verjagen van ganzen naar foerageergebieden het vergoedingspercentage een relatie moet hebben met de controleerbaarheid van de verjagingsinspanning.

PDF-versie van de brief

Voor downloaden van PDF-bestanden: Zie het origineel
Implementatie aanbevelingen werkgroep Huys (PDF-formaat, 68 kB)


---