CDA Rotterdam


Actueel

Rotterdam, 15 april 2004
Interpellatie CDA: Versterk het deelgemeentelijk welzijnsbeleid

Nadat ik mijn aanvraag heb mogen toelichten waarin ik al heb aangekondigd, dat ik deze weg koos om aan de hand van een motie de hulp van het college in te roepen bij ontwikkelingen in de stedelijke welzijnszorg, die mogelijk het idee van de raad om tot een meer stedelijke regie voor het welzijnsbeleid te komen, eventueel kan frustreren. Zoals in moties en goede debatten bij de begrotingsbehandelingen zowel in november 2002 als in 2003 is uitgesproken was en gaat het niet om een bevoegdhedendiscussie, maar wel om een meer stedelijk georienteerde takendiscussie, waarbij uitvoering wel degelijk bij deelraden behoort, maar regie om samenhang te bereiken een meer integraal karakter moet hebben, waar trouwens van alle kanten uit het werk zelf en in opdracht gegeven onderzoeken op wordt aangedrongen.

In dat licht lijkt het buitengewoon onhandig om een grote welzijnsinstelling, die in haar eentje een geheel deelraadgebied bestrijkt kopje onder te laten gaan en is het thans wellicht ook ongewenst, dat een deelraadbestuur als het ware een nieuwe markt voor welzijn en geluk opent waarop geboden kan worden. Neven aspecten zijn, dat met een faillissement, dat voor een op zich zelf niet onoverkomelijk bedrag niet alleen de werkgelegenheid van 140 mensen abrupt en zonder sociale voorzieningen wordt afgebroken, maar dat daarmee ook de werkgelegenheid van ruim veertig mensen met een ID baan zonder meer verdwijnt. En dat laatste geheel tegen de inspanningen van de raad in, waarmee trouwens toch een stedelijk aspect aan de orde is.

Het was niet mijn bedoeling om diep in te gaan op de politieke achtergronden van het besluit van de deelgemeente Noord om de Stichting Welzijn Noord niet te hulp te komen bij een probleem, dat de stichting niet zelf heeft veroorzaakt maar weer een andere overheidsorganisatie: het Centrum voor Werk en Inkomen, die verhindert dat de stichting zijn bezuinigingstaakstelling van de deelgemeente ook daadwerkelijk uitvoert.

De brief, die de voorzitter van de deelraad echter naar de fractievoorzitters heeft gestuurd is toch aanleiding voor een enkele opmerking om te voorkomen, dat een deelraadbestuur hier wegkomt met een zwarte pietenspel terwijl vandaag juist de bedoeling is om te redden wat er te redden valt voordat er meer kapot gaat, zelfs met stedelijke aspecten als een domino effect voor meer instellingen in problemen.

DE deelraadvoorzitter doet het voorkomen, dat een lastig bestuur, dat maar niet meewerkt met de deelgemeente nu eindelijk tegen zich zelf is opgelopen. Vals en onjuist. De oude stichting SKWON is inderdaad na veel moeilijkheden door een nieuw bestuur gesaneerd, heeft vervolgens op instigatie van de betrokken deelraadportefeuillehouder zich ontfermd over een ander failliet en stuurloos geworden instelling, heeft de tekorten die later bleken plus de doorgaande bezuinigingen van de deelraad gewoon opgevangen.
daarvoor was ontslag nodig van 14 medewerkers dat is aangevraagd . en geweigerd. Eerst toen heeft het bestuur van de nieuw gevormde stichting SWN financiële hulp gevraagd, die de deelraad aanvankelijk wilde toezeggen, maar weer introk nadat de portefeuillehouder in besloten beraad met zijn portefeuille had gezwaaid. OP de vraag hoe hij dan de zorg wilde verzekeren is hij nadien het antwoord schuldig gebleven, zeker een reden om hier in integraal verband bezorgdheid uit te spreken.

vandaar een motie, die twee dingen wil: een signaal afgeven, dat de ontwikkeling van een meer integraal welzijnsbeleid ten gunste van de gehele stad niet voortijdig gefrustreerd zou moeten worden en een vraag aan het college om hulp in welke vorm dan ook, dat niet voor een zeer groot gebied plotseling welzijnszorg kan ontbreken.