CDA Rotterdam
Actueel
Rotterdam, 15 april 2004
Interpellatie CDA: Versterk het deelgemeentelijk welzijnsbeleid
Nadat ik mijn aanvraag heb mogen toelichten waarin ik al heb
aangekondigd, dat ik deze weg koos om aan de hand van een motie de
hulp van het college in te roepen bij ontwikkelingen in de stedelijke
welzijnszorg, die mogelijk het idee van de raad om tot een meer
stedelijke regie voor het welzijnsbeleid te komen, eventueel kan
frustreren. Zoals in moties en goede debatten bij de
begrotingsbehandelingen zowel in november 2002 als in 2003 is
uitgesproken was en gaat het niet om een bevoegdhedendiscussie, maar
wel om een meer stedelijk georienteerde takendiscussie, waarbij
uitvoering wel degelijk bij deelraden behoort, maar regie om samenhang
te bereiken een meer integraal karakter moet hebben, waar trouwens van
alle kanten uit het werk zelf en in opdracht gegeven onderzoeken op
wordt aangedrongen.
In dat licht lijkt het buitengewoon onhandig om een grote
welzijnsinstelling, die in haar eentje een geheel deelraadgebied
bestrijkt kopje onder te laten gaan en is het thans wellicht ook
ongewenst, dat een deelraadbestuur als het ware een nieuwe markt voor
welzijn en geluk opent waarop geboden kan worden.
Neven aspecten zijn, dat met een faillissement, dat voor een op zich
zelf niet onoverkomelijk bedrag niet alleen de werkgelegenheid van 140
mensen abrupt en zonder sociale voorzieningen wordt afgebroken, maar
dat daarmee ook de werkgelegenheid van ruim veertig mensen met een ID
baan zonder meer verdwijnt. En dat laatste geheel tegen de
inspanningen van de raad in, waarmee trouwens toch een stedelijk
aspect aan de orde is.
Het was niet mijn bedoeling om diep in te gaan op de politieke
achtergronden van het besluit van de deelgemeente Noord om de
Stichting Welzijn Noord niet te hulp te komen bij een probleem, dat de
stichting niet zelf heeft veroorzaakt maar weer een andere
overheidsorganisatie: het Centrum voor Werk en Inkomen, die verhindert
dat de stichting zijn bezuinigingstaakstelling van de deelgemeente ook
daadwerkelijk uitvoert.
De brief, die de voorzitter van de deelraad echter naar de
fractievoorzitters heeft gestuurd is toch aanleiding voor een enkele
opmerking om te voorkomen, dat een deelraadbestuur hier wegkomt met
een zwarte pietenspel terwijl vandaag juist de bedoeling is om te
redden wat er te redden valt voordat er meer kapot gaat, zelfs met
stedelijke aspecten als een domino effect voor meer instellingen in
problemen.
DE deelraadvoorzitter doet het voorkomen, dat een lastig bestuur, dat
maar niet meewerkt met de deelgemeente nu eindelijk tegen zich zelf is
opgelopen. Vals en onjuist. De oude stichting SKWON is inderdaad na
veel moeilijkheden door een nieuw bestuur gesaneerd, heeft vervolgens
op instigatie van de betrokken deelraadportefeuillehouder zich
ontfermd over een ander failliet en stuurloos geworden instelling,
heeft de tekorten die later bleken plus de doorgaande bezuinigingen
van de deelraad gewoon opgevangen.
daarvoor was ontslag nodig van 14 medewerkers dat is aangevraagd . en
geweigerd. Eerst toen heeft het bestuur van de nieuw gevormde
stichting SWN financiële hulp gevraagd, die de deelraad aanvankelijk
wilde toezeggen, maar weer introk nadat de portefeuillehouder in
besloten beraad met zijn portefeuille had gezwaaid. OP de vraag hoe
hij dan de zorg wilde verzekeren is hij nadien het antwoord schuldig
gebleven, zeker een reden om hier in integraal verband bezorgdheid uit
te spreken.
vandaar een motie, die twee dingen wil: een signaal afgeven, dat de
ontwikkeling van een meer integraal welzijnsbeleid ten gunste van de
gehele stad niet voortijdig gefrustreerd zou moeten worden en een
vraag aan het college om hulp in welke vorm dan ook, dat niet voor een
zeer groot gebied plotseling welzijnszorg kan ontbreken.