CHIQUITA ONTVANGT '2004 CORPORATE CITIZEN OF THE AMERICAS AWARD'
OAS eert bedrijf voor Nuevo San Juan Home-Ownership-project in
Honduras
CINCINNATI 15 april 2004 -- Het Trust for the Americas heeft Chiquita
Brands International, Inc. (NYSE: CQB) als winnaar uitgeroepen van de
2004 Corporate Citizen of the Americas Award voor Chiquitas Nuevo San
Juan Home-Ownership-project in Honduras. Dr. Cesar Gaviria,
secretaris-generaal van de Organization of American States (OAS)
reikte gisteravond de prijs uit tijdens een ceremonie die plaatsvond
in Washington, D.C., en die deel uitmaakte van de viering van de
Panamerikaanse dag.
Het Trust for the Americas is de niet-commerciële arm van de OAS, die
deze prijs in het leven riep om bedrijfsprogrammas die de armoede in
Amerika willen verhelpen te erkennen en om andere bedrijven aan te
moedigen om gelijkaardige inspanningen te ondernemen.
Met zijn Nuevo San Juan-project subsidieert Chiquita twee derde tot
drie vierde van de huisvestingkosten voor mensen die op
bananenplantages werken in La Lima, Honduras. Chiquita werkt samen met
werknemers, hun vakbond, het plaatselijke gemeentebestuur en de
overheid van Honduras. Fase I van het project was eind 2003 klaar en
bezorgde 600 gezinnen een nieuw huis. Fase II zorgt nog eens voor 650
nieuwe huizen die tegen eind 2005 klaar moeten zijn. Het project,
opgestart door Chiquita, wordt nu gecoördineerd door FUNDESULA, de
stichting voor de ontwikkeling van duurzame gemeenschappen in de
Sula-vallei.
Chiquitas Nuevo San Juan Home-Ownership-project wordt erkend voor zijn
prestaties in verschillende gebieden die belangrijk zijn voor het
Trust, waaronder vernieuwing, betrokkenheid van de gemeenschap bij
ontwerp en uitvoering, onmiddellijke impact en duurzaamheid, zei Linda
Eddleman, executive director, The Trust for the Americas. Het Nuevo
San Juan-project moedigt individuele eigendom, investeringen en sparen
aan en is daardoor een voorbeeld van duurzame ontwikkeling in de
regio.
Chiquita moedigt huisbezit aan voor onze arbeiders, omdat we ervan
overtuigd zijn dat dit de moraal, de motivatie en de persoonlijke
financiële gewoonten van de werknemer bevordert, zei Fernando Aguirre,
president en CEO van Chiquita. Onze doelstelling is om door een
veilige, betaalbare en eigen huisvesting de woonomstandigheden en de
gemeenschapsvoorzieningen voor onze arbeiders te verbeteren.
We hadden drie doelstellingen toen we deze huizen ontwierpen en
bouwden: veiligheid, betaalbaarheid en uitbreidbaarheid, verduidelijkt
José Obregòn, president van FUNDESULA. Eerst zochten we een huis met
een duurzame structuur dat minstens 10 jaar kon meegaan zonder grote
herstellingswerken. Daarna bekeken we de kosten van de huizen en kozen
een ontwerp dat zou beantwoorden aan de behoeften van de arbeiders en
aan een prijs die ze zouden kunnen betalen.
Wat begon als een project van een groep koppige idealisten om de
sociale en economische structuur voor werknemers te verbeteren, is nu
werkelijkheid geworden, vervolgt Obregòn. Maar dit is slechts het
begin, want het gaat niet enkel over huizen bouwen, het gaat over het
creëren van een duurzame gemeenschap.
De gemeenschap is uitgerust met alle basis stadsinfrastructuur,
beheerd door het plaatselijke gemeentebestuur of door privé-eenheden.
We Care, de non-profit hulporganisatie van Chiquita, door werknemers
geleid, financierde gedeeltelijk de bouw van de gemeentelijke
basisschool voor meer dan 100 leerlingen. Het bedrijf blijft zijn
arbeiders gezondheids- en educatieve diensten aanbieden als dit niet
voorzien wordt door de lokale overheid.
Het Trust for the Americas werd opgericht in 1997 en moedigt
partnerships aan tussen organisaties, stichtingen, overheidsorganen en
academische instellingen, die in Amerika werkzaam zijn. De missie van
het Trust weerspiegelt de centrale doelen van de Organization of
American States (www.oas.org) n de mandaten die het werden toegekend
door de Summits of the Americas het inzetten van middelen om extreme
armoede aan te pakken en om de democratie te bevorderen door acties
die voor het milieu, economisch en sociaal duurzaam zijn. Voor
bijkomende informatie, surf naar
www.trustfortheamericas.org.
Chiquita Brands International is een leidinggevende internationale
marketer, producent en distributeur van bananen en overige verse
groenten en fruit van hoge kwaliteit, die hoofdzakelijk worden
verkocht onder het Chiquita® kwaliteitsmerk. Het bedrijf is een van de
grootste bananenproducenten ter wereld en een toonaangevende
leverancier van bananen in Europa en Noord-Amerika. Het bedrijf legt
zich eveneens toe op de distributie en marketing van vers gesneden
fruit en andere volwaardige fruitproducten van andere merken.
# # #
Opmerking voor de redactie: Meer informatie over het project en fotos
zijn terug te vinden in een informatiefolder op www.chiquita.com onder
"Corporate Responsibility."
FOR FURTHER INFORMATION, PLEASE CONTACT:
Chiquita
Michael Mitchell (U.S.), 513-784-8959, mmitchell@chiquita.com
George Jaksch (Europe), +32-3-203-9135, gjaksch@chiquita.com
OAS
Andrea Alvarez, 202-458-3747, aalvarez@oas.org
Chiquita Brands International