LIJST PIM FORTUYN
LPF: zorgstelsel op korte termijn drastisch wijzigen
Op alle terreinen van de zorg dient particulier initiatief en
ondernemerschap te worden toegelaten en aangemoedigd, vindt de Lijst
Pim Fortuyn. Woordvoerder Hilbrand Nawijn heeft vandaag tijdens het
Hoofdlijnendebat over het Zorgstelsel nogmaals benadrukt dat Nederland
snel moet overgaan tot een geheel nieuw zorgstelsel.
De LPF stemt in met het kabinetsvoorstel om te komen tot een
privaatrechtelijke vorm van de wettelijke zorgverzekering met sterke
publieke waarborgen. Volgens Nawijn moet daarbij voorop staan dat de
politiek altijd aan te spreken moet zijn op het aanbod van de zorg,
zowel op kwaliteit als kwantiteit en de toegankelijkheid daarvan.
Daarnaast gaat de LPF akkoord met een basispakket voor iedereen.
Daarmee wordt volgens Nawijn voldaan aan voorwaarden van
risicosolidariteit en toegankelijkheid van de zorgverzekering. Voorts
kan iedereen zich dan met een door hem zelf gekozen pakket aanvullend
verzekeren, met al dan niet een eigen risico. Naast de keuzevrijheid
dient de patiënt bewuster te worden gemaakt van de kosten van de zorg.
Daarvoor dienen in het nieuwe systeem duidelijke prikkels te worden
gegeven.
De stelselwijzigingen zijn voor de LPF al lange tijd noodzakelijk
omdat de zorg gedwongen moet worden efficiënter en klantgerichter te
werken. Nawijn: 'De sector is getroffen door epidemische ziekten als
'circulairitis en vergaderitis'. Veel werkenden in de gezondheidszorg
kwijten zich uitstekend van hun taak, maar worden door een enorm
kostbare bureaucratie van zorgmanagers en bureaucraten in alle soorten
en maten tot in detail de wet voorgeschreven. 'Het recent
bediscussieerde rapport Miljardenzorg van de Commissie-Mostert heeft
ter bevestiging nog eens aangetoond dat het huidige
gezondheidszorgstelsel niet functioneert. Er vinden op grote schaal
declaraties plaats op basis van fictief vastgestelde tarieven,
overzichten van prestaties en resultaten in de ziekenhuizen ontbreken
en er is gebrek aan controle en toezicht op de zorgaanbieders'.
Volgens Hilbrand Nawijn dient het College Tarieven Gezondheidszorg dat
wordt vervangen door een Zorgautoriteit, ook kwaliteitskeurmerken te
ontwikkelen. Men kan onderscheid maken in minimumkwaliteit,
gemiddelde- en uitmuntende kwaliteit. Een marktstelsel vergt van de
overheid een streng en adequaat toezicht op de te leveren kwaliteit
van de voorzieningen op straffe van boetes en desnoods het intrekken
van de vergunning van de behandelaar. Daarvoor moet volgens Hilbrand
Nawijn een vergunningenstelsel in het leven worden geroepen voor de
bouw en sanering van zorginstellingen. Deze vergunning wordt na een
globale toetsing verleend door het departement op grond van politiek
beleidsmatige keuzen.
Nawijn: 'De sector zal pas redelijk op orde zijn als de overschakeling
van de aanbodgestuurde zorg naar de vraaggestuurde zorg een eind op
streek is, de wachtlijsten volledig zijn weggewerkt, betere resultaten
worden geleverd, de efficiency is verbeterd en de
arbeidsproductiviteit in zijn geheel sterk is toegenomen. Pas als dit
is bereikt, is het verantwoord meer geld aan de zorg te besteden. Meer
geld steken in een systeem dat niet goed functioneert, heeft geen
enkele zin'.