Gemeente Westerveld
15-4-2004
Westerveld scoort hoog op onderzoek Burgerzaken
De gemeente heeft goed gescoord bij een dienstverleningsonderzoek dat
eind 2003 is uitgevoerd bij de publieksbalie van Burgerzaken. Gemeten
is bijvoorbeeld hoe gemakkelijk mensen een paspoort kunnen aanvragen.
Er deden zes gemeenten mee aan het onderzoek. Twee gemeenten,
waaronder Westerveld, kwamen erg goed uit de test.
Onderzoek
Onderzoeksbureau WenS uit Venray bekeek bij de verschillende gemeenten
hoe goed de publieksbalie van Burgerzaken functioneert. Dit is getest
aan de hand van handelingen die vaak aan deze balie worden uitgevoerd.
Onderzocht is het aanvragen en afhalen van paspoorten en
identiteitskaarten, het aanvragen van een rijbewijs en het verstrekken
van een uittreksel uit de gemeentelijke basisadministratie. Bij de zes
gemeenten is onder andere gemeten hoe lang het duurt voordat mensen
aan de beurt zijn en hoeveel tijd het kost voordat het document of de
aanvraag klaar is.
Resultaten
De uitkomst van het onderzoek is dat de gemeente Westerveld haar
dienstverlening aan de balie van Burgerzaken goed geregeld heeft.
Vooral de inrichting van de balie scoort positief. Door de apparatuur,
de bezetting, de procedures en het mandaat om zaken te mogen
afhandelen, kunnen de baliemedewerkers op een goede manier de
aangevraagde documenten verstrekken. Het systeem is bij Westerveld op
zo?n manier ingericht dat mensen weinig formulieren hoeven in te
vullen. Aan de balie hoeven de aanvragers meestal alleen hun
handtekening nog te zetten.
Dienstverlening
De gemeenteraad van Westerveld heeft een goede dienstverlening hoog op
de agenda staan. Een projectgroep is druk doende om de dienstverlening
van de organisatie naar de burgers toe te verbeteren. Eén van de
aspecten van dit verbeteringsproces is dat daadwerkelijk gemeten wordt
hoe het met de dienstverlening op dit moment gesteld is. Dit
balieonderzoek geeft één van de eerste concrete resultaten op dat
gebied. De uitkomsten van het onderzoek worden gebruikt om de
dienstverlening en de kwaliteit van de producten van Burgerzaken
verder te verbeteren.