Gemeente Westerveld

15-4-2004
Westerveld scoort hoog op onderzoek Burgerzaken De gemeente heeft goed gescoord bij een dienstverleningsonderzoek dat eind 2003 is uitgevoerd bij de publieksbalie van Burgerzaken. Gemeten is bijvoorbeeld hoe gemakkelijk mensen een paspoort kunnen aanvragen. Er deden zes gemeenten mee aan het onderzoek. Twee gemeenten, waaronder Westerveld, kwamen erg goed uit de test. Onderzoek
Onderzoeksbureau WenS uit Venray bekeek bij de verschillende gemeenten hoe goed de publieksbalie van Burgerzaken functioneert. Dit is getest aan de hand van handelingen die vaak aan deze balie worden uitgevoerd. Onderzocht is het aanvragen en afhalen van paspoorten en identiteitskaarten, het aanvragen van een rijbewijs en het verstrekken van een uittreksel uit de gemeentelijke basisadministratie. Bij de zes gemeenten is onder andere gemeten hoe lang het duurt voordat mensen aan de beurt zijn en hoeveel tijd het kost voordat het document of de aanvraag klaar is.

Resultaten

De uitkomst van het onderzoek is dat de gemeente Westerveld haar dienstverlening aan de balie van Burgerzaken goed geregeld heeft. Vooral de inrichting van de balie scoort positief. Door de apparatuur, de bezetting, de procedures en het mandaat om zaken te mogen afhandelen, kunnen de baliemedewerkers op een goede manier de aangevraagde documenten verstrekken. Het systeem is bij Westerveld op zo?n manier ingericht dat mensen weinig formulieren hoeven in te vullen. Aan de balie hoeven de aanvragers meestal alleen hun handtekening nog te zetten.

Dienstverlening
De gemeenteraad van Westerveld heeft een goede dienstverlening hoog op de agenda staan. Een projectgroep is druk doende om de dienstverlening van de organisatie naar de burgers toe te verbeteren. Eén van de aspecten van dit verbeteringsproces is dat daadwerkelijk gemeten wordt hoe het met de dienstverlening op dit moment gesteld is. Dit balieonderzoek geeft één van de eerste concrete resultaten op dat gebied. De uitkomsten van het onderzoek worden gebruikt om de dienstverlening en de kwaliteit van de producten van Burgerzaken verder te verbeteren.