Centraal Bureau Levensmiddelen
Persberichten
CBL: Maatschappelijke organisaties zetten logische stap
Het CBL is blij met het initiatief van een groot aantal
maatschappelijke organisaties om hun leden en donateurs op te roepen
biologische producten te kopen. De maatschappelijke organisaties gaven
14 april het startschot voor deze actie door de grootste biologische
taart ooit aan te snijden op het Beursplein in Amsterdam.
Supermarkten zijn de afgelopen jaren actief om meer biologische
producten aan de consument aan te bieden. Ook worden biologische
producten meer gepromoot via speciale schapkaarten, winkelbladen,
internetsites van supermarkten en advertentiecampagnes op radio en TV.
Hoe meer consumenten biologische producten kopen, hoe beter het met de
biologische sector zal gaan. Hopelijk is dit Moreel Appèl van de
maatschappelijke organisaties aan hun achterban net dat duwtje in de
rug dat wij nodig hebben om een echte biologische doorbraak te
krijgen. Duurzame marktontwikkeling loopt in onze ogen altijd via de
consument, maar wij kunnen en willen de consument niet dwingen
bepaalde producten te kopen. Met deze oproep hopen wij op een
substantiële en structurele vraagimpuls, aldus Marc Jansen, Hoofd
Consument en Kwaliteit van het CBL.
In 2001 is het Convenant Marktontwikkeling Biologische Landbouw
ondertekend door ketenpartijen, maatschappelijke organisaties en
overheid. Doelstelling van het Convenant is om in 2004 de
consumentenbestedingen aan biologisch op 5% te krijgen.