De Unie
NedCar gebaat bij financiële hulp voor Mitsubishi
Artikel uit Dagblad De Limburger van 15 april 2004
Door Egbert Hanssen
Stuttgart/Born - DaimlerChrysler wil het noodlijdend Japanse
autoconcern Mitsubishi met een fikse financiële injectie uit de brand
helpen. Dit betekent dat het Duitse/Amerikaanse autobedrijf zijn
aandeel in Mitsubishi, eigenaar van de Limburgs autobouwer NedCar in
Born, vergroot van 37 naar meer dan 50 procent. Een en ander is deze
week door het financiële persbureau Bloomberg bekend gemaakt.
Vakbond De Unie vreest dat de huidige financiële noodsituatie bij
Mitsubishi wel eens effect kan hebben op de werkgelegenheid bij
NedCar, een van de weinige Mitsubishi-bedrijven die wél winst maken.
Behalve de Smart Forfour van DaimlerChrysler wordt in Born ook de
nieuwe Colt van Mitsubishi gemaakt evenals de Space Star. Dit laatste
model is op het eind van zijn levenscyclus. Er wordt dan ook naarstig
gezocht naar een opvolger. Daarnaast moet volgens vakbondsbestuurder
Bert Keulen van De Unie over twee jaar al meer duidelijkheid komen
over de opvolging van de Smart en Colt. Het toekennen van een opvolger
voor de Space Star is volgens de vakbondsbestuurder belangrijk voor de
werkgelegenheid bij NedCar na 2009.
De problemen bij Mitsubishi zijn niet van vandaag of gisteren. Het
bedrijf draait al jaren met verlies en steekt ook tot over de oren in
de schulden. Al sinds 2000 werkt DaimlerChrysler aan een sanering bij
Mitsubishi. Toen kocht DaimlerChrysler bijna 30 procent van de
aandelen van dit bedrijf. Onder meer om meer greep te krijgen op de
automarkt in Azië. Sindsdien is dat aandeel in Mitsubishi gegroeid
naar 37 procent.
DaimlerChrysler probeert nu definitief schoon schip te maken bij
Mitsubishi. Want de problemen in Japan blijven voortduren. Afgelopen
week werden daar tachtigduizend auto's teruggeroepen naar de garage
vanwege kapotte wielassen. Een maand geleden gebeurde datzelfde voor
112.000 vrachtwagens. En of dat al niet genoeg is, ook de autoverkopen
in de VS zijn met 26 procent gedaald.
Volgens Bloomberg zou DaimlerChrysler nu aan een financiële injectie
van 1,43 miljard dollar denken. In totaal zou 5,5 miljard euro nodig
zijn om Mitsubishi er weer boven op te helpen. DaimlerChrysler
verwacht nu dat de andere aandeelhouders ook een duit in het zakje
doen. Het gaat onder meer om Mitsubishi Heavy Industries (14,8%),
Mitsubishi Corporation (5,2%) en Bank of Tokyo-Mitsubishi (2,9%).
Daarnaast wil Mitsubishi 5,92 miljoen nieuwe aandelen uitgeven, vier
keer zoveel als nu al uitstaat.
DaimlerChrysler heeft inmiddels een nieuwe topman naar Japan sturen om
in Tokyo orde op zaken te stellen. Het gaat om Andreas Renschler, nu
baas van de Smart-divisie. Vakbondsbestuurder Keulen kan zich niet
voorstellen dat DaimlerChrysler nu al werkt aan een machtsovername bij
Mitsubishi. ,,Dan moet DaimlerChrysler de gigantische schuldenlast van
Mitsubishi in haar eigen boeken verwerken.
* Nieuwsbrief aan Nedcar leden over financiele noodsituatie
Mitsubishi
donderdag, 15 april 2004