De Unie


NedCar gebaat bij financiële hulp voor Mitsubishi

Artikel uit Dagblad De Limburger van 15 april 2004

Door Egbert Hanssen

Stuttgart/Born - DaimlerChrysler wil het noodlijdend Japanse autoconcern Mitsubishi met een fikse financiële injectie uit de brand helpen. Dit betekent dat het Duitse/Amerikaanse autobedrijf zijn aandeel in Mitsubishi, eigenaar van de Limburgs autobouwer NedCar in Born, vergroot van 37 naar meer dan 50 procent. Een en ander is deze week door het financiële persbureau Bloomberg bekend gemaakt.

Vakbond De Unie vreest dat de huidige financiële noodsituatie bij Mitsubishi wel eens effect kan hebben op de werkgelegenheid bij NedCar, een van de weinige Mitsubishi-bedrijven die wél winst maken. Behalve de Smart Forfour van DaimlerChrysler wordt in Born ook de nieuwe Colt van Mitsubishi gemaakt evenals de Space Star. Dit laatste model is op het eind van zijn levenscyclus. Er wordt dan ook naarstig gezocht naar een opvolger. Daarnaast moet volgens vakbondsbestuurder Bert Keulen van De Unie over twee jaar al meer duidelijkheid komen over de opvolging van de Smart en Colt. Het toekennen van een opvolger voor de Space Star is volgens de vakbondsbestuurder belangrijk voor de werkgelegenheid bij NedCar na 2009.

De problemen bij Mitsubishi zijn niet van vandaag of gisteren. Het bedrijf draait al jaren met verlies en steekt ook tot over de oren in de schulden. Al sinds 2000 werkt DaimlerChrysler aan een sanering bij Mitsubishi. Toen kocht DaimlerChrysler bijna 30 procent van de aandelen van dit bedrijf. Onder meer om meer greep te krijgen op de automarkt in Azië. Sindsdien is dat aandeel in Mitsubishi gegroeid naar 37 procent.

DaimlerChrysler probeert nu definitief schoon schip te maken bij Mitsubishi. Want de problemen in Japan blijven voortduren. Afgelopen week werden daar tachtigduizend auto's teruggeroepen naar de garage vanwege kapotte wielassen. Een maand geleden gebeurde datzelfde voor 112.000 vrachtwagens. En of dat al niet genoeg is, ook de autoverkopen in de VS zijn met 26 procent gedaald.

Volgens Bloomberg zou DaimlerChrysler nu aan een financiële injectie van 1,43 miljard dollar denken. In totaal zou 5,5 miljard euro nodig zijn om Mitsubishi er weer boven op te helpen. DaimlerChrysler verwacht nu dat de andere aandeelhouders ook een duit in het zakje doen. Het gaat onder meer om Mitsubishi Heavy Industries (14,8%), Mitsubishi Corporation (5,2%) en Bank of Tokyo-Mitsubishi (2,9%).

Daarnaast wil Mitsubishi 5,92 miljoen nieuwe aandelen uitgeven, vier keer zoveel als nu al uitstaat.

DaimlerChrysler heeft inmiddels een nieuwe topman naar Japan sturen om in Tokyo orde op zaken te stellen. Het gaat om Andreas Renschler, nu baas van de Smart-divisie. Vakbondsbestuurder Keulen kan zich niet voorstellen dat DaimlerChrysler nu al werkt aan een machtsovername bij Mitsubishi. ,,Dan moet DaimlerChrysler de gigantische schuldenlast van Mitsubishi in haar eigen boeken verwerken.

* Nieuwsbrief aan Nedcar leden over financiele noodsituatie Mitsubishi

donderdag, 15 april 2004