Partij van de Arbeid

PvdA-voorlichting

Den Haag, 15 april 2004

PvdA tegen privatisering Schiphol

De Partij van de Arbeid in de Tweede Kamer is tegen verkoop van overheidsaandelen van Schiphol. Volgens de fractie is het maatschappelijk belang niet gebaat bij privatisering van de luchthaven. De economische effecten, de consument, de omwonenden, de veiligheid, het milieu, de belastingbetaler en de sturing van de luchthaven zijn beter af met de huidige situatie.

De PvdA is allerminst overtuigd door de argumenten vóór privatisering.

Schiphol functioneert op dit moment uitstekend als internationale luchthaven: er wordt veel geïnvesteerd, de kwaliteit van de dienstverlening is hoog, Schiphol is zeer efficiënt, en de luchthaven heeft een aantal belangen in buitenlandse luchthavens.

Bij privatisering gaan andere belangen spelen, die niet gelijk lopen aan het belang van de BV Nederland. Zo neemt bij privatisering het belang van winstgevendheid toe. Het huidige rendement zal verhoogd moeten worden naar een beursconform rendement, waardoor tarieven zullen moeten worden verhoogd. Het is van groot belang dat de mainportfunctie, mét KLM/AF behouden blijft, om daarmee het Nederlandse bedrijfsleven en de Nederlandse consument een goede bereikbaarheid te waarborgen.

Schiphol moet een kwaliteitsluchthaven blijven. Voor het behouden van de kwaliteit in Nederland is het essentieel dat Schiphol blijft investeren in de luchthaven Schiphol, maar ook in de regionale luchthavens Lelystad, Rotterdam en Eindhoven. Afhankelijk van de aard van de aandeelhouders zullen ook de inhoudelijke prioriteiten van de luchthaven verschuiven.

Het effect van politieke discussies over de toekomstige positie van de luchthaven op de beurskoers wordt groot. Nieuwe, en vaak terechte, discussies bijvoorbeeld over geluid kunnen leiden tot lagere koersen en vergroten daarmee de kans op een vijandige overname.

Hiermee zou de politieke handelingsvrijheid sterk afnemen: de druk op de politiek om Schiphol ruim baan te geven wordt onaanvaardbaar groot en de politieke discussie zou worden vertroebeld met argumenten van beleggingsanalisten over beursrendementen en winstverwachtingen.

Schiphol zou juist strakker moeten worden aangestuurd; de onlangs verruimde aandeelhoudersbevoegdheden bieden daar ook genoeg mogelijkheden toe. In de verkiezingscampagne van 2003 pleitte de PvdA er al voor dat er meer publieke zeggenschap moet zijn op zaken waar de politiek op wordt aangesproken.

De internationaliseringstrategie van de directie van Schiphol is geen publiek belang van Nederland. Niettemin kunnen bepaalde buitenlandse overnames, bijvoorbeeld van Zaventem, nuttig zijn, maar dit kan nu ook al, en gebeurt ook al. Deze overnames moeten altijd afgezet worden tegen het publieke belang van Nederland, en daarvoor biedt publiek aandeelhouder-schap de beste garanties.

De PvdA wil voorkomen dat op dit moment het tafelzilver van onze enige nationale luchthaven wordt verkocht; het gaat immers om onomkeerbare stappen. De inkomstenbron is vanzelfsprekend eenmalig en gezien het beursklimaat allerminst gunstig. Aandelen Schiphol zijn een goede investering, met een goed rendement: aflossing van de staatsschuld rendeert een stuk minder. Publiek geld zou bij aandelenverkoop worden weggegooid.

Het kabinet komt naar verwachting dit voorjaar met voorstellen voor vervreemding van een minderheid van de overheidsaandelen. Schiphol pleit sterk voor privatisering, omdat het haar internationale positie zou versterken en de mogelijkheden voor buitenlandse expansie vergroot.