CGEY
Veranderingen in de consultancymarkt
Nieuw onderzoek wijst op fundamentele veranderingen van de
consultancymarkt
Capgemini introduceert de Collaborative Business Experience
Parijs, 15 april 2004 - Capgemini, de aanbieder van
consultancydiensten op het gebied van management, technologie en
outsourcing heeft vandaag de resultaten bekendgemaakt van het
onderzoek naar de opvattingen van opdrachtgevers in de
consultancysector: 'The Voice of the Customer'.
Het onderzoek laat zien dat de consultancysector in aanzienlijke mate
aan verandering onderhevig blijft, waarbij de verschuivingen nu vooral
door de klanten worden afgedwongen. Klanten geven aan van mening te
zijn dat de sector met name op vijf gebieden moet veranderen:
Expertise - klanten nemen een terugval van expertise waar
onder het niveau van de senior consultant.
Communicatie - klanten hebben de indruk dat consultants meer
bezig zijn met vertellen dan met luisteren, en dat dat te maken heeft
met een neiging om voorgekookte oplossingen naar voren te brengen.
Objectiviteit - klanten hechten waarde aan het vermogen van
een consultant om met een objectieve blik de zaken te bekijken, maar
het gebeurt vaak dat consultants zich de cultuur van de klant eigen
maken en zo hun objectiviteit verliezen.
Realiteitszin - klanten willen oplossingen die realiseerbaar
zijn, terwijl aanbevelingen vaak te optimistisch of complex zijn.
Doelen - klanten zijn gericht op waarde, consultants op
winst.
Klanten willen graag een relatie met consultants die is afgestemd op
beide partijen, waarbij van tevoren wordt afgesproken waar succes uit
bestaat en hoe dit gemeten wordt, waarin open en eerlijk advies wordt
gegeven en waarin wederzijds respect vanzelfsprekend is. Kortom,
opdrachtgevers willen graag dat consultants een op samenwerking
gebaseerde manier van werken hanteren.
'De consultancysector is de afgelopen jaren flink in beweging geweest.
Het is nu duidelijk dat klanten andere eisen stellen. Bedrijven die
werkelijk naar hun klanten luisteren en iets doen met wat ze horen,
zullen hun slag slaan op de markt. In reactie op deze behoeften bij de
klant, hebben we onze unieke benadering geformaliseerd in de
zogenaamde Collaborative Business Experience', aldus de CEO van de
Capgemini Groep, Paul Hermelin. 'Echt effectief samenwerken kun je
mensen niet in één dag aanleren. Het zit in de genen van een bedrijf.
Dit geldt zeker voor Capgemini.'
De Collaborative Business Experience (CBE) definieert de wijze waarop
Capgemini werkt met klanten, medewerkers en partners. De focus ligt op
de minder concrete zaken die bepalend zijn voor de juist zeer concrete
resultaten: samenwerking, gedeelde doelen en eenvoudiger, effectievere
processen.
'Doordat we onze manier van samenwerking met de klant hebben
geformaliseerd, onderscheiden we ons van de concurrentie en hebben we
een opvallender uitstraling', zegt Pierre-Yves Cros, Strategy Director
van Capgemini. 'Samenwerking werkt beide kanten op en Capgemini zal
zich volledig inzetten voor zijn klanten om gezamenlijk successen te
behalen.'
Gevraagd naar hun criteria bij het selecteren van consultants, noemden
bijna alle klanten de opgedane ervaring, technische en
sectorspecifieke kennis en honoraria die waarde opleveren. Dit zijn
inderdaad fundamentele aspecten voor alle belangrijke spelers. In
toenemende mate wordt de keuze echter ook gebaseerd op 'zachtere'
kwaliteiten, zoals het vermogen om samen te werken met het team van de
opdrachtgever, een staat van dienst wat betreft resultaten en inzicht
in de activiteiten van de opdrachtgever.
'Aangezien bijna een kwart van de respondenten aangeeft samenwerking
als sleutelcriterium te beschouwen, zal in onze branche succes steeds
meer worden bepaald door de vraag hoe samenwerkingsgericht je bent',
vervolgt Paul Hermelin. 'Dit betekent een duidelijk ander
oriëntatiepunt voor de consultancysector. Ik ben blij dat Capgemini
daarbij voorop loopt. Een op samenwerking gestoelde benadering leidt
sneller tot betere en duurzamere resultaten voor alle betrokken
partijen.'
De campagne om CBE extern onder de aandacht te brengen begint vandaag
met een tv-commercial waarin Darren Cahill, de coach van Andre Agassi,
optreedt. Aan de hand van Cahill wordt duidelijk gemaakt hoe
belangrijk samenwerking is om successen te behalen. Het andere
voorbeeld van langdurig succes is Tony Visconti, de sound engineer van
David Bowie. De campagne zal de rest van het jaar verder lopen met
buitenreclame en advertenties in bladen.
Het onderzoek onder klanten wijst verder uit dat:
klanten omzetgroei en kostenbeheersing als hun twee
topprioriteiten zien, gevolgd door grotere IT-effectiviteit;
veiligheidskwesties en naleving van regels en voorschriften nu
weliswaar geen hoge prioriteit hebben, maar ze staan wel hoog op de
lijst van toekomstige uitdagingen;
vrijwel alle leidinggevenden het uitblijven van resultaat zien
als grootste bron van zorg bij het inhuren van externe consultants.
In het kader van de vandaag gestarte campagne deelt de firma tevens
mede dat de bedrijfsnaam vanaf heden niet meer Cap Gemini Ernst &
Young is, maar Capgemini.
EINDE PERSBERICHT
Over Capgemini Group
Capgemini, één van de meest vooraanstaande aanbieders van
consultancy-, technologie- en outsourcingdiensten ter wereld, hanteert
een unieke manier om met klanten te werken: de zogeheten Collaborative
Business Experience (CBE). Door zich te richten op wederzijds succes
en heel concreet waarde te realiseren, helpt de organisatie bedrijven
nieuwe groeistrategieën te ontwikkelen, technologieën optimaal te
benutten en te excelleren dankzij goede samenwerking. Capgemini heeft
wereldwijd ongeveer 48.000 medewerkers in dienst (Transiciel
meegerekend 55.000). De organisatie realiseerde in 2003 een omzet van
5,75 miljard euro. Meer informatie over specifieke dienstverlening,
kantoren en research is beschikbaar op: www.nl.capgemini.com