Commissaris van de Koningin presenteert eerste Burgerjaarverslag
Op 14 april heeft Michel Jager, commissaris van de Koningin van de
provincie Flevoland voor het eerst het Burgerjaarverslag
gepresenteerd. In het Burgerjaarverslag wordt verslag gedaan van de
wijze waarop de provincie omgaat met burgers, bedrijven en
instellingen. Michel Jager: het Burgerjaarverslag is een belangrijk
instrument om te kijken naar de kwaliteit van onze provinciale
organisatie als het gaat om die dingen die burgers direct aangaan,
zoals onze dienstverlening aan de burgers. Ik ben blij dat we als
resultaat hiervan nu een beeld hebben van de kwaliteit en
serviceverlening.
Het uitbrengen van een Burgerjaarverslag is een wettelijke
verplichting volgens de nieuwe Provinciewet, waarin de Commissaris van
de Koningin rechtstreeks rapporteert over onderwerpen waar inwoners
van Flevoland bij betrokken zijn. CvdK Jager heeft in zijn
Burgerjaarverslag vooral gekeken naar:
* hoe betrekken wij burgers bij de totstandkoming van ons beleid en
hoe kunnen zij invloed uitoefenen (burgerparticipatie);
* hoe is het gesteld met de kwaliteit van dienstverlening van de
provincie;
* hoe is de kwaliteit van de afhandeling van klachten, meldingen,
bezwaar- en beroepschriften.
Burgers, instellingen en bedrijven worden op tal van beleidsterreinen
betrokken bij het formuleren van provinciaal beleid. Jager noemt de
Burgerjury en burgerpanels goede instrumenten om burgers bij het
ontwikkelen van beleid te betrekken en ziet daarin de komende jaren
een toenemend belang. Burgers kunnen op eigen initiatief voorstellen
doen gericht op besluitvorming door Provinciale Staten, door middel
van het recht van burgerinitiatief of een referendum. In 2003 is
hiervan nog geen gebruik gemaakt. De commissaris meent dat de burgers
beter kan worden uitgelegd wat hun mogelijkheden zijn om invloed te
hebben op beleid van de provincie. Bijvoorbeeld door duidelijke
informatie hierover via internet beschikbaar te stellen.
De commissaris stelt in zijn Burgerjaarverslag dat het nogal eens
moeilijk is om tot een gefundeerd oordeel te komen omdat gegevens
gewoonweg ontbreken of onvolledig en zijn. Meldingen die de provincie
binnen krijgt worden soms wel en maar vaak ook niet vastgelegd. Toch
is het aantal klachten dat de provincie krijgt niet hoog.
Onduidelijk is ook hoe het staat met de telefonische bereikbaarheid
van ambtenaren: 3 jaar geleden is dat voor het laatst onderzocht. Voor
een oordeel over de afhandelingstermijnen voor poststukken ontbreken
de gegevens en voor de beoordeling van afhandelingstermijnen voor
subsidies en vergunningen is nader onderzoek nodig.
Jager is blij met de reactie van Gedeputeerde Staten van Flevoland op
het burgerjaarverslag. In deze reactie kondigen Gedeputeerde Staten
aan te komen met een plan van aanpak waarin staat hoe de
dienstverlening van de provincie verbeterd kan worden.
Internet is voor de commissaris een speerpunt: interactief
communiceren over beleid via internet kan de relatie met de burger
verstevigen en de kwaliteit van ons beleid alleen maar ten goede
komen, stelt Jager. Eind 2004 wordt de site van de provincie
uitgebreid met een producten- en dienstencatalogus met informatie over
alle producten en diensten die de provincie aanbiedt. De planning is
om de site in 2005 interactief te maken.
Burgers kunnen ook reageren op het Burgerjaarverslag. Eventuele
opmerkingen en/of aanvullingen kunnen gestuurd worden naar
burgerjaarverslag@flevoland.nl.
Provincie Flevoland