Provincie Flevoland




Commissaris van de Koningin presenteert eerste Burgerjaarverslag

Op 14 april heeft Michel Jager, commissaris van de Koningin van de provincie Flevoland voor het eerst het Burgerjaarverslag
gepresenteerd. In het Burgerjaarverslag wordt verslag gedaan van de wijze waarop de provincie omgaat met burgers, bedrijven en instellingen. Michel Jager: het Burgerjaarverslag is een belangrijk instrument om te kijken naar de kwaliteit van onze provinciale organisatie als het gaat om die dingen die burgers direct aangaan, zoals onze dienstverlening aan de burgers. Ik ben blij dat we als resultaat hiervan nu een beeld hebben van de kwaliteit en serviceverlening.

Het uitbrengen van een Burgerjaarverslag is een wettelijke verplichting volgens de nieuwe Provinciewet, waarin de Commissaris van de Koningin rechtstreeks rapporteert over onderwerpen waar inwoners van Flevoland bij betrokken zijn. CvdK Jager heeft in zijn Burgerjaarverslag vooral gekeken naar:

* hoe betrekken wij burgers bij de totstandkoming van ons beleid en hoe kunnen zij invloed uitoefenen (burgerparticipatie);
* hoe is het gesteld met de kwaliteit van dienstverlening van de provincie;

* hoe is de kwaliteit van de afhandeling van klachten, meldingen, bezwaar- en beroepschriften.

Burgers, instellingen en bedrijven worden op tal van beleidsterreinen betrokken bij het formuleren van provinciaal beleid. Jager noemt de Burgerjury en burgerpanels goede instrumenten om burgers bij het ontwikkelen van beleid te betrekken en ziet daarin de komende jaren een toenemend belang. Burgers kunnen op eigen initiatief voorstellen doen gericht op besluitvorming door Provinciale Staten, door middel van het recht van burgerinitiatief of een referendum. In 2003 is hiervan nog geen gebruik gemaakt. De commissaris meent dat de burgers beter kan worden uitgelegd wat hun mogelijkheden zijn om invloed te hebben op beleid van de provincie. Bijvoorbeeld door duidelijke informatie hierover via internet beschikbaar te stellen.

De commissaris stelt in zijn Burgerjaarverslag dat het nogal eens moeilijk is om tot een gefundeerd oordeel te komen omdat gegevens gewoonweg ontbreken of onvolledig en zijn. Meldingen die de provincie binnen krijgt worden soms wel en maar vaak ook niet vastgelegd. Toch is het aantal klachten dat de provincie krijgt niet hoog.

Onduidelijk is ook hoe het staat met de telefonische bereikbaarheid van ambtenaren: 3 jaar geleden is dat voor het laatst onderzocht. Voor een oordeel over de afhandelingstermijnen voor poststukken ontbreken de gegevens en voor de beoordeling van afhandelingstermijnen voor subsidies en vergunningen is nader onderzoek nodig.

Jager is blij met de reactie van Gedeputeerde Staten van Flevoland op het burgerjaarverslag. In deze reactie kondigen Gedeputeerde Staten aan te komen met een plan van aanpak waarin staat hoe de
dienstverlening van de provincie verbeterd kan worden.

Internet is voor de commissaris een speerpunt: interactief communiceren over beleid via internet kan de relatie met de burger verstevigen en de kwaliteit van ons beleid alleen maar ten goede komen, stelt Jager. Eind 2004 wordt de site van de provincie uitgebreid met een producten- en dienstencatalogus met informatie over alle producten en diensten die de provincie aanbiedt. De planning is om de site in 2005 interactief te maken.

Burgers kunnen ook reageren op het Burgerjaarverslag. Eventuele opmerkingen en/of aanvullingen kunnen gestuurd worden naar burgerjaarverslag@flevoland.nl.